Om bedömning och beslut
I Finlands Akademis forskningsfinansiering läggs särskild vikt vid forskningens kvalitet, vetenskapliga genomslag och förmåga till förnyelse. Målet är att möjliggöra vetenskapligt ambitiösa forskningsprojekt. Internationell kollegial bedömning (dvs. peer review) av högsta kvalitet är vårt mest centrala redskap för att upptäcka den bästa och mest lovande forskningen.
Rådet för strategisk forskning (RSF) vid Akademin finansierar lösningsinriktad och fenomenbaserad forskning. De projekt som finansieras ska vara samhälleligt relevanta och betydelsefulla och vetenskapligt högklassiga. Ett viktigt element i RSF-finansierade projekt är interaktion med samhället under hela finansieringsperioden. Projektens vetenskapliga kvalitet och samhälleliga genomslag bedöms kollegialt av både inhemska och internationella experter.
Efter att en utlysningen har stängt förbereder Akademins tjänstemän bedömningen, går igenom ansökningarna och begär nödvändiga rättelser. De ansökningar som vi får in behandlas och bedöms utgående från om det rör sig om en utlysning som genomförs i ett eller två steg. I regel bedöms ansökningarna av en internationell expertpanel.
Bedömningspaneler sammanträder för att diskutera ansökningarna och sökandes vetenskapliga förtjänster samt för att bereda ett preliminärt utlåtande för varje ansökan. Ytterligare rangordnar panelerna ansökningar med de högsta betyg. Efter bedömningen blir medlemmar av Akademins förtroendeorgan bekanta med bedömningsutlåtandena och ansökningarna. Finansieringsbeslut förbereds i beredningsmöten och efter föredragningen fattas i beslutsmöten. I regel, fattas finansieringsbeslut på basis av ansökans kollegiala bedömning och Akademins forskningspolitiska mål.
Vår forskningsfinansiering följer ansvarsfulla verksamhetssätt genom tt beakta jävighet, sekretess, jämställdhet och lika behandling, forskningsetik, öppen vetenskap och hållbar utveckling.
Bild 1. Finlands Akademis bedömning och beslutsfattande, septemberutlysningens ansökningar som exempel
Jävighet
Finlands Akademi förutsätter att man inom all akademifinansierad forskning följer Forskningsetiska delegationens anvisningar God vetenskaplig praxis och handläggning av misstankar om avvikelse från den i Finland. Därtill förutsätter Akademin att forskares internationell samarbete följer de europeiska riktlinjerna för forskningsetik (The European Code of Conduct for Research Integrity), som utarbetats av ALLEA (All European Academies).
Enligt ett beslut av Akademins styrelse kan Akademin låta bli att behandla en ansökan om den sökande har funnits skyldig till oredlighet i forskningen under de senaste tre åren före utlysningen. Om information om oredlighet uppdagas medan finansieringsperioden pågår förlängs tidsfristen på tre år med den tid som kvarstår av finansieringsperioden. Om den sökande överklagar beslutet om oredligheten och hen får bifall på sitt överklagande kommer Akademin att behandla den sökandes nya ansökningar enligt normalt förfarande. Mer information om Etiska frågor.
Finlands Akademis jävsregler gäller medlemmar av förtroendeorganen (beslutsfattare) och personal av förvaltningsämbetet, men i tillämpliga delar även externa sakkunniga. Syftet med jävsregler är att trygga personernas opartiskhet i bedömningsprocessen. Beroende på vilken typ jävigheten är kan en person ha jäv i en enskild ansökan eller i alla ansökningar inom en bidragsform. Jävighet i myndigheternas verksamhet stadgas i förvaltningslagen (434/2003).
Jävighet av tjänstemän och medlemmar av förtroendeorgan vid Akademin
Tjänstemän och medlemmar av förtroendeorgan vid Akademin får inte utöva sin makt för att befrämja sina privata intressen. Ytterligare får medlemmar av förtroendeorgan inte utöva sin makt för att befrämja sin forskargrupps eller institutions särskilda intressen. Grunden för beslutet får inte vara något subjektivt intresse. Likaså får makt inte utövas för att skada någon eller något.
Syftet med jävsregler är att befrämja opartiskhet i beslutsfattandet samt att förekomma olämplig inverkan på resultatet. Bedömning ska grunda sig på objektivitet och rättvisa. En medlem i ett beslutsorgan får varken delta i eller närvara vid behandlingen av ett ärende där hen själv är jävig.
En tjänsteman och en medlem av förtroendeorgan är jävig
- om hen eller hens anhörig är part i ärendet
- om hen eller hens anhörig assisterar eller representerar parten eller personen till vilken resultatet kan göra särskild nytta eller skada
- om resultatet kan göra särskild nytta eller skada till hen eller hens anhörig
- om hen står i ett anställningsförhållande eller ett uppdragsförhållande som gäller ärendet till parten eller personen till vilken resultatet kan göra särskild nytta eller skada
- om hen eller hens anhörig är en medlem i en styrelse, ett förvaltningsråd eller ett likadant organ eller verkställande direktör eller en likadan position i en sammanslutning, en stiftelse, ett statligt affärsverk eller en statlig institution som är part i ärendet eller till vilken resultatet kan göra särskild nytta eller skada
- om hen eller hens anhörig tillhör en direktion av ett ämbetsverk eller en institution eller ett likadant organ och ärendet gäller styrningen eller överinseende av detta ämbetsverk eller denna institution
- om förtroendet för hens opartiskhet ifrågasättas på grund av en annan särskild orsak.
Med en anhörig avses:
- partner och barn, barnbarn, syskon, förälder, far- och morförälder eller en annan person som är särskilt nära samt hens partner
- föräldrarnas syskon samt hens partner, syskonens barn och expartner
- partners barn, barnbarn, syskon, förälder och far- och morförälder samt deras partner och partners syskons barn.
Vänskap, fiendskap eller polemisk förhållande är basis på jävighet endast om det äventyrar opartiskheten. Styrkan av förhållandet är avgörande. I regel utgör oenighet gällande metoder eller skolor inte ett jäv, utan det är en del av vetenskaplig debatt.
En sampublikation ska faktiskt vara ett samarbete som är skriven tillsammans. Om en tjänsteman eller en medlem av förtroendeorgan har publicerat en artikel i den samma publikationen som sökanden, konstaterar det inte ett jäv.
Ytterligare har vi begränsat möjligheter för medlemmar av förtroendeorgan för att ansöka om eller få akademifinansiering under deras mandatperiod. Medlemmar av Akademins styrelse, forskningsråd och rådet för strategisk forskning beviljas inte akademifinansiering under deras mandatperioder. Begränsningen gäller inte bidragsformer i vilka sökanden är en organisation. Finansiering för akademiprogram beviljas inte till personer som har deltagit i planeringen av det aktuella akademiprogrammet på ett sätt som skulle ge dem konkurrensfördelar jämfört med övriga sökande. Den ovannämnda gäller t.ex. medlemmar och permanenta experter av akademiprogrammens berednings- och ledningsgrupper. Även medlemmar av Akademins personal inte beviljas finansiering.
Expertens jävighet
Jävsregler gäller i tillämpliga delar även externa sakkunniga.
En expert kan inte ge ett utlåtande om:
- projektets godkännande eller avslag kan göra hen särskild nytta eller skada
- hen har samarbetat med sökanden
- sampublikationer med sökanden under de senaste tre åren
- hör till den samma forskargruppen som sökanden eller deltar i publikationen eller tillämpningen av resultaten
- har varit sökandes överordnad, underordnad eller instruktör under de senaste tre åren
- hen ansöker om den samma positionen som sökanden
- hen ansöka om akademifinansiering i samma utlysning
- hen är sökandes nära anhörig Med en nära anhörig avses
- make eller partner, barn, barnbarn, syskon, förälder, far- och morförälder eller en annan person som är nära (t.ex. förlovad eller nära vän) samt dessa personers makar eller partner
- föräldrarnas syskon samt hens make eller partner, syskonens barn och personens exmake eller expartner
- makes eller partners barn, barnbarn, syskon, förälder och far- och morförälder samt makes eller partners syskons barn
- motsvarande halvsläkting.
Experten ska jäva sig själv även om hens opartiskhet kunde annars äventyras eller hen anser att det finns en intressekonflikt i ärendet.
Experterna informeras av jävsregler som gäller dem i bedömningsanvisningar för forskningsprojekt. De binder sig att följa jävsreglerna när de mottar uppdraget.
Sekretess
Offentlighet av dokumenten och uppgifter stadgas i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. Enligt lagen är bl.a. planskisser, forskningsplaner, abstrakt, progressrapporter och expertutlåtanden sekretessbelagda handlingar. Samtliga handlingar som gäller utlysningar ska således behandlas och förvaras omsorgsfullt och konfidentiellt.
Tystnadsplikt betyder t.ex. ett förbud att avslöja sekretessbelagda uppgifter. Tystnadsplikten gäller personer med en anställningsförhållande till Finlands Akademi samt förtroendevalda personer. Om sekretess av ett dokument eller uppgift har inte gått ut, fortsätter tystnadsplikten även efter anställningsförhållanden eller perioden som förtroendevald har upphört.
Parten har rätt att få vetskap om ett sekretessbelagt dokument om det kan påverka eller kunde ha påverkat behandlingen av ärendet som gäller hen. På basis av det här har sökanden och bara sökanden rätt att få vetskap om ett expertutlåtande eller en bedömning som gäller hen.
Bedömarna förbinder sig till sekretess när de arbetar som experter. En bedömare får inte lämna ut någon information om utlysningshandlingar och expertutlåtanden till utomstående och inte heller använda sekretessbelagda uppgifter för att skaffa sig själv eller någon annan fördel eller för att skada någon annan. I tystnadsplikten ingår informationen om att bedömaren är med om att bedöma en viss forskares forskningsplan. Efter att utvärderingsarbetet är klart ska samtliga utlysningshandlingar och eventuella kopior förstöras eller returneras till Akademin. Tystnadsplikten fortsätter även efter att bedömningsprocessen nått sitt slut.
Efter att finansieringsbesluten har fattats publicerar Akademin en lista över namn, titlar och organisationer av de experter som anlitats i bedömningen. Efter att finansieringsbeslutet har fattats får också de sökande en slutlig bedömning på sin egen forskningsplan. Av den slutliga bedömningen framgår namnen på panelmedlemmarna eller de enskilda bedömarna.
Eventuella frågor om utlysningshandlingar och expertutlåtanden ska riktas till Akademins registratorskontor (kirjaamo(at)aka.fi).
Jämställdhet och lika behandling
Finlands Akademis finansiering främjar jämställdhet och lika behandling inom ansvarsfull vetenskap. För att trygga ansvarsfull bedömning och ansvarsfullt beslutsfattande förbinder Akademin sig i sin plan för jämställdhet och lika behandling 2019–2020 att beskriva de medlen som ska stöda samordning av arbete och familj samt kvinnornas forskarkarriärer.
Akademin ska bestämt öka det kvinnliga inslaget i bedömningspaneler och sträva efter en jämlik könsfördelning bland experter.
Akademin förutsätter att akademifinansierat forskning befrämjar könslig jämställdhet och lika behandling. När vi bedömer och fattar beslut vid Akademin, beaktar vi om forskningen befrämjar jämställdhet och lika behandling i projektet eller i samhället allmänt taget.
Konsekvenser ur ett köns- och jämställdhetsperspektiv inom Akademins finansiering observeras med statistiker och rapporter.
Öppen vetenskap
Vid bedömning och beslut beaktar Akademin öppen vetenskaps mål. Öppenhet är en grundläggande princip inom vetenskap och forskning. Öppenhet främjar forskningens kvalitet genom att förbättra forskningsresultatens repeterbarhet samt kritisk bedömning. Den främjar forskningens genomslag genom att förbättra tillgänglighet av forskningsdata och -material, vilket gör användning av material mer effektiv. Akademin hör till cOAlition S, en grupp av forskningsfinansiärer, som främjar vetenskaplig open access-publicering. Akademin främjar gruppens syften i tätt samarbete med andra finansiärer och aktörer.
Akademin förutsätter att akademifinansierade projekt förbinder sig att publicera sina forskningsresultat med open access och göra projektets forskningsdata och -material fritt tillgängliga. På välmotiverade grunder kan materialets tillgänglighet dock definieras skilt enligt en skala från fritt tillgängligt för alla till hemligstämplat.
I forskningsplanen den sökande bes att ingå en publiceringsplan som gjorts upp med beaktande av Akademins krav på open access-publicering. Kravet på tillgänglighet gäller särskilt artiklar med kollegial bedömning, men Akademin rekommenderar open access för alla typer av publikationer.
De som söker finansiering från Finlands Akademi ska i sin ansökan också inkludera en datahanteringsplan för forskningsprojektet eller forskningsinfrastrukturprojektet. Datahanteringsplanen ska bifogas som en skild bilaga till ansökan. Mer information om Akademins principer och mål för öppen vetenskap.
När ansökan inte behandlas och bedöms
En ansökan behandlas inte om den sökande eller ansökan uppfyller inte de behörighetsvillkor eller andra centrala krav som ställts för den aktuella utlysningen eller om förutsättningar för behandling annars inte fylls. Fallet i fråga kan vara ansökan som lämnas in sent, forskningsplatsens förbindelse som saknas eller sökanden som har funnits skyldig till oredlighet i forskningen under de senaste tre åren. Om Akademin låter bli att behandla en ansökan, beslutet fattas av överdirektör för forskning.
Ett forskningsråd eller ett annat förtroendeorgan kan fatta beslut och låta bli att behandla och finansiera en ansökan på basis av forskningspolitiska orsaker eller om det är uppenbart av någon annan orsak att den sökande kan inte beviljas finansiering på basis av den inlämnade ansökan.
Andra orsaker för att låta bli att behandla eller bedöma en ansökan är:
- Ansökan är fortfarande bristfällig till väsentliga delar efter en begäran om komplettering.
- Ansökan gäller ett ändamål för vilket Akademin inte beviljar finansiering.
- Ansökan hör inte till den aktuella utlysningen.
- En ansökan som lämnats in för en utlysning inom ett akademiprogram faller inte inom ramen för programmet.
- En sökande har lämnat in flera ansökningar inom samma utlysningsomgång och inom någon av följande bidragsformer: bidrag för anställning som akademiforskare, bidrag för anställning som forskardoktor, akademiprojektsbidrag, bidrag för anställning som klinisk forskare. I detta fall bedömer vi endast den första ansökan (i den ordning de inkommit).
- Den sökande har inte rapporterat om ett pågående eller avslutat akademifinansierat projekt enligt givna anvisningar.
- Medlemmar av Finlands Akademis styrelse, forskningsråd och rådet för strategisk forskning ansöker om akademifinansiering under deras mandatperioder.
- Sökanden inom akademiprogram har deltagit i planeringen av det aktuella programmet på ett sätt som skulle ge dem konkurrensfördelar jämfört med övriga sökande. Det här gäller t.ex. medlemmar och permanenta experter av akademiprogrammens berednings- och ledningsgrupper.
- En annan begränsning som nämnts i utlysningstexten.