Värderingar och kön återspeglas i företags- och ledarskapsmålen hos unga

27.3.2018

Unga vuxnas intresse för att bli företagare eller söka sig till chefspositioner speglar det faktum att de värdesätter externa arvoden och pengar samt å andra sidan har blivit mindre trygghetsinriktade. Ju mer unga vuxna värdesatte pengar och externa arvoden som 21-åringar, desto sannolikare var det att de hade stora ambitioner att bli företagare och söka sig till chefspositioner som 27-åringar. Det här resultatet framgår av den undersökning som genomförts i ett projekt inom ramen för Finlands Akademis akademiprogram Biofuture2025.

Undersökningen visar även att i ju mindre grad unga vuxna var trygghetsinriktade i fråga om sitt kommande arbete, desto sannolikare var det att de hade stora ambitioner att bli företagare och söka sig till chefspositioner. Resultatet förblev det samma även efter en kontroll av de unga vuxnas bakgrund såsom betydelsen av socioekonomisk ställning och personlighet.

Detta är ett tema som inte tidigare har forskats kring i Finland. Arbetsrelaterade värden och värderingar inverkar emellertid avsevärt när det gäller unga vuxnas motivation att bli företagare eller företagschefer. Forskningsfrågor utreddes i en longitudinell FinEdu-studie där 1 138 finska unga vuxna undersöktes när de var 21 år och 27 år.

Av undersökningen framgår att ungas vilja att söka sig till chefspositioner korrelerar med i hur hög grad de som 21-åringar värdesatte den sociala betydelsen som arbetet för med sig. De unga som värdesätter sociala betydelser söker sig emellertid i mindre utsträckning till en företagarkarriär. Unga med intresse för entreprenörskap satte däremot högt värde på autonomi och inflytande.

Forskningsresultaten visar skillnader mellan könen. Männen värdesätter lön i högre grad och är mindre trygghetsinriktade än kvinnorna. Dessa dimensioner var kritiska faktorer och de motiverar männen i större utsträckning än kvinnorna att söka sig till chefspositioner. 

Mer information

  • professor Katariina Salmela-Aro, Helsingfors universitet, tfn 050 415 5283, katariina.salmela-aro(at)helsinki.fi
  • Artikeln: Clements Lechner, Florencia Sortheix, Martin Obshonka and Katariina Salmela-Aro (painossa). What drives future business leaders? How work values and gender shape young adults’ entrepreneurial and leadership aspirations. Journal of Vocational Behavior 107 (2018) 57–70.

Har du frågor eller synpunkter?