Tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-ohjelma ICT 2023: Tulevaisuuden kestävät ja energiatehokkaat ICT-ratkaisut
- Hakijana yksittäiset tutkimusryhmät ja kahden tai useamman ryhmän muodostamat konsortiot.
- Rahoitusta haetaan tutkimusryhmän palkkaamiseen ja hankkeen välittömiin tutkimuskuluihin.
- Akatemia on varautunut rahoittamaan tutkimushankkeita huhtikuun 2022 ICT2023-haussa yhteensä noin 7 miljoonalla eurolla.
- Mikäli hankkeessa tehdään yritysyhteistyötä, tulee tämä ilmaista selkeästi tutkimussuunnitelman kohdassa 3.2.
ICT 2023 -ohjelma on Suomen Akatemian ja Business Finlandin koordinoima ja rahoittama tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-ohjelma, jonka tavoitteena on syvän tietojenkäsittelyosaamisen kehittäminen ja ICT:n laaja-alaisen hyödyntämisen edistäminen. Ohjelma perustuu ICT 2015 -työryhmän selvityksen ”21 polkua kitkattomaan Suomeen” -esitykseen. Suomen Akatemian vuoden 2022 myöntämisvaltuudesta enintään 10 miljoonaa euroa on tarkoitettu ohjelman rahoittamiseen. Business Finland ei järjestä rinnakkaista hakua yritysprojekteille, mutta rahoitusta on mahdollista hakea myös tähän aihepiiriin normaalin hakumenettelyn kautta (katso Business Finland, rahoitus).
Suomen Akatemian keskeisenä tehtävänä on rahoittaa korkeatasoista tieteellistä tutkimusta. Suomen Akatemian rahoittaman tutkimuksen odotetaan olevan myös tieteellisesti ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa sekä vastuullista.
Ennen kuin teet hakemuksen verkkoasioinnissa (SARA) tutustu huolellisesti alla olevaan hakuilmoitukseen ja rahoitusehtoihin Näin rahoitusta käytetään -sivulla. Hakuilmoituksen ja rahoitusehtojen ollessa ristiriidassa, rahoitusehtojen sisältämä teksti on aina ensisijainen. Ruotsin- tai englanninkielisen hakuilmoituksen ollessa ristiriidassa suomenkielisen hakuilmoituksen kanssa, suomenkielinen hakuilmoitus on tulkintaristiriitatilanteessa aina ensisijainen.
Lue koko hakuilmoitus alta.
ICT:llä on merkittävä rooli sekä yhteiskunnassa että ihmisten arjessa. Sen rooli on nopeasti laajentunut olennaiseksi osaksi maailmanlaajuisia ekosysteemejä, ja sen merkitys globaalien haasteiden ratkaisemisessa on viime aikoina vahvistunut: ICT:ltä odotetaan ratkaisuja mm. kestävyyteen, energian kulutukseen, terveyteen ja tasa-arvoon liittyviin haasteisiin. Nyt avoinna olevan haun teema tukee myös Liikenne- ja viestintäministeriön ICT-alan ilmasto- ja ympäristöstrategiaa.
Tulevaisuuden kestävät ja energiatehokkaat ICT-ratkaisut -haku keskittyy kahteen aihekokonaisuuteen: kestävä ICT ja energiatehokkuus.
Kestävä ICT on kokonaisuus, jossa otetaan huomioon ympäristöllinen, taloudellinen ja sosiaalinen kestävyys. Tämä tarkoittaa esimerkiksi tietoteknisten laitteistojen ja ohjelmistojen kestävyyden ja kierrätettävyyden huomioimista jo sekä suunnittelussa että valmistuksessa, käyttöiän pidentämisen ratkaisuja, materiaalitehokkuutta sekä vaihtoehtoisia materiaaleja tietoteknisten laitteiden valmistuksessa. Laitteistojen kestävyys tulisi huomioida koko elinkaaren aikana, aina suunnittelusta ja valmistuksesta laitteiden kierrätettävyyteen saakka. ICT-laitteiden määrän kasvaessa niiden käyttämä energia on kasvanut globaalisti merkittävälle tasolle. Siksi tarvitaan toimenpiteitä laitteiden ja ohjelmistojen energiatehokkuuden kehittämiseksi.
Energiatehokkuuden aihekokonaisuudessa etsimme sekä laiteteknisiä että ohjelmistollisia ratkaisuja tietoteknisten laitteiden ja verkkojen energiatehokkuuden parantamiseksi.
Tässä suunnatussa haussa rahoitetaan perustutkimusta ja uusia tutkimuksellisia avauksia ICT -järjestelmien energiatehokkuuteen ja kestävyyteen liittyen. Esimerkkejä hakuun sopivista tutkimusalueista:
- ICT –alan paremmat materiaaliratkaisut, kestävyyden ja kierrätettävyyden huomioiminen jo laitteen suunnitteluvaiheessa
- kestävät valmistusprosessit ja resurssitehokkuus ICT -alalla
- energiatehokkaat ratkaisut ja niiden varmistaminen laiteteknologiassa, ohjelmistoissa ja verkoissa
- ICT-alan sisällä olevat kiertotalousratkaisut laiteteknologiassa ja ohjelmistoissa
- mittareiden ja menetelmien kehittäminen tietoteknisten laitteiden ja ohjelmistojen kestävyyden, energiatehokkuuden ja kierrätettävyyden arvioimiseksi sekä menetelmien validointi.
Hankkeiden on edistettävä energiatehokkuutta ja kestävyyttä ICT –alan sisällä. Tähän hakuun eivät kuulu hankkeet, joissa ICT:tä käytetään muiden alojen energiatehokkuuden ja kestävyyden tukemiseen tai yleisesti kiertotalouden ratkaisuihin.
Hankkeiden tulee huomioida tutkimuksen tulosten validointi vähintään konseptitasolla. Hakemusten vaikuttavuuden kuvauksessa (tutkimussuunnitelman kohta 4.4) tulee huomioida sekä ympäristöllinen, taloudellinen että sosiaalinen kestävyys.
Rahoitusta voivat hakea yksittäiset tutkimusryhmät ja kahden tai useamman ryhmän muodostamat konsortiot. Konsortioiden osapuolet voivat edustaa yhtä tai useampaa tutkimusorganisaatiota.
Konsortiohakemuksella tarkoitetaan yhteisen tutkimussuunnitelman ympärille rakennettua hakemusta, jossa jokainen konsortion osapuoli hakee rahoitusta Akatemialta. Akatemia käsittelee konsortiohakemuksen yhtenä kokonaisuutena, vaikka rahoitus myönnetäänkin erikseen kullekin osahankkeelle. Konsortion kokoonpanoa ei voi muuttaa hakuajan päätyttyä. Tutustu konsortiohakemuksen ohjeisiin ohjehakemisto A-Ö:ssä.
Hankkeen vastuullisella johtajalla tulee olla tohtorin tutkinnon lisäksi muuta merkittävää näyttöä tieteellisestä työstä. Yleensä hän on professorin tai dosentin tasoinen tutkija. Myös konsortion osahankkeen johtajan tulee täyttää edellä mainitut kriteerit. Lisäksi hakijalla tulee olla kiinteät yhteydet Suomeen monivuotisen tutkimushankkeen toteuttamiseksi, ja yhteyksien tulee käydä ilmi hakemuksesta.
Erityisehdot ja rajoitukset
Rahoitus on tarkoitettu ensisijaisesti hankkeessa päätoimisesti ja kokoaikaisesti työskentelevien tutkijoiden palkkaukseen sekä hankkeen muihin kuluihin.
Tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkakuluja voidaan vain rajoitetusti ja perustellusti sisällyttää hankkeen kokonaiskustannuksiin. Katso lisää tietoa tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkauksesta hakuilmoituksen kohdasta ”Haettava rahoitus ja rahoituskausi”.
Kevään 2022 haussa Akatemia arvioi samalta hakijalta vain yhden hakemuksen, joka koskee ICT2023 –hanketta mukaan lukien konsortion osahanke. Jos sama hakija jättää useamman hakemuksen, vain hänen ensimmäiseksi jättämänsä hakemus arvioidaan. Arvioimatta jätetyllä hakemuksella ei voi saada rahoitusta.
Jos hakijalla on meneillään olevaa Akatemian rahoitusta tai päättyneitä hankkeita, joista ei ole vielä jätetty loppuraporttia, hänen tulee laatia edistymisraportti. Tämä ei koske hakijaa, jos hän toimii vastuuhenkilönä rahoitusmuodossa, jossa saajana on organisaatio. Lue lisää raportin laatimisesta. Jos hakija ei ole jättänyt päättyneestä Akatemian rahoittamasta hankkeestaan ohjeiden mukaisesti loppuraporttia määräaikaan mennessä, hakemus voidaan jättää käsittelemättä (tutkimatta).
Suomen Akatemian hallituksen, tieteellisen toimikunnan sekä strategisen tutkimuksen neuvoston jäsenen hakemuksesta ei hänen toimikautensa aikana myönnetä Akatemian tutkimusrahoitusta.
Rahoitusta ei voida myöntää henkilölle, joka on osallistunut haun suunnitteluun tavalla, joka tuottaa hänelle kilpailuetua muihin hakijoihin nähden.
Jos hakija on kolmen edellisen vuoden aikana todetusti syyllistynyt tutkimusvilppiin, Akatemia jättää hakemuksen tutkimatta.
Hakemusta ei käsitellä, jos hakija tai hakemus ei täytä haulle asetettuja pätevyys- tai muita keskeisiä vaatimuksia tai jos muutoin ei ole edellytyksiä asian käsittelyyn. Toimikunta tai muu luottamuselin voi tehdä päätöksen ja jättää hakemuksen arvioimatta ja rahoittamatta tiedepoliittisiin syihin perustuen, tai jos on ilmeistä, ettei hakija jostain muusta syystä voi saada rahoitusta jätetyn hakemuksen perusteella. Lue lisää siitä, milloin Akatemia ei käsittele tai arvioi hakemusta.
Suomen Akatemia on varautunut rahoittamaan tutkimushankkeita huhtikuun 2022 ICT2023-haussa yhteensä 7 miljoonalla eurolla.
Hankkeiden rahoituskausi on kolme vuotta: 1.1.2023‒31.12.2025.
Akatemian tutkimusrahoitus myönnetään suomalaiseen suorituspaikkaan (yleensä yliopisto tai tutkimuslaitos), jollei erityisiä perusteita muulle ole. Hankkeen vastuullisella johtajalla tulee olla kiinteät yhteydet Suomeen monivuotisen tutkimushankkeen toteuttamiseksi. Rahoitusta saaneet tutkijat voivat kuitenkin työskennellä ulkomailla rahoituskauden aikana.
Hakija esittää hakemuksessaan kokonaiskustannusmallin mukaisen rahoitussuunnitelman, johon sisältyy Akatemialta haettava rahoitus (enintään 70 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista). Tutustu kokonaiskustannusmallin ohjeistukseen ohjehakemistossa A-Ö.
Akatemian rahoitusta voidaan hakea kattamaan esimerkiksi seuraavia tutkimuksen välittömiä kustannuksia:
- tutkimusryhmän palkkaus
- tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkauskulut rajoitetusti
- ulkomailta kotimaahan palaavan tutkijan palkkausrahoitus
- tutkimuksen toteuttamisesta aiheutuvat välttämättömät kulut
- matkakulut
- kotimainen yhteistyö ja liikkuvuus
- kansainvälinen yhteistyö ja liikkuvuus
- kansainvälisten hankkeiden valmistelu
Valtionavustusta voidaan myöntää vain erittäin painavista syistä palkkakustannuksiin, jos hakijalla on valtionavustuslain (688/2001) 7 §:n 2 momentissa tarkoitettuja esteitä, jotka liittyvät laittoman työvoiman palkkaamiseen.
Akatemian rahoitusta ei voi käyttää taloudelliseen toimintaan. Lue lisää taloudellisen toimijan rahoituskelpoisuudesta.
Tutkimusryhmän palkkaus
Suomen Akatemian tutkimusmäärärahalla työskentelevän henkilöstön tulee pääsääntöisesti olla palvelussuhteessa. On suositeltavaa, että palvelussuhde kestää koko rahoituskauden ajan, ellei tutkimushankkeen toteuttamiseen liittyvä erityinen syy edellytä lyhyempää palvelussuhdetta. Lyhytaikaisia tutkimus-, selvitys- tai muita tehtäviä voidaan toteuttaa myös ostopalveluina silloin, kun se on hankkeen toteuttamisen kannalta välttämätöntä.
Edellytykset suorituspaikalta
Akatemia edellyttää, että tutkimuksen suorituspaikka so. hakijan taustaorganisaatio (esimerkiksi yliopisto, tutkimuslaitos tai muu tutkimusorganisaatio) takaa hankkeen toteuttamisen tavanomaiset perusedellytykset, jotka määräytyvät tutkimuksen luonteen perusteella. Nämä ovat samat kuin laitoksen muilla tutkijoilla eli työskentely- ja laboratoriotilat, laitteet (mukaan lukien tietotekniset laitteet) sekä tietoliikenne-, puhelin-, posti-, kopiointi- ja kirjastopalvelujen käyttömahdollisuus. Vastaanottaessaan tutkimusrahoituksen suorituspaikka vastaa siitä, että mahdolliset tutkimuksen tekemiseen tarvittavat eettisten toimikuntien lausunnot ja -luvat on hankittu ennen hankkeen alkamista.
Vertaisarvioitujen artikkeleiden välittömästi avoimeksi saattamisen kulut sisältyvät suorituspaikkojen yleiskustannuksiin ja ovat siten yksi suorituspaikan tarjoama perusedellytys. Tutkimusaineistojen säilyttämisen ja avaamisen kulut katsotaan kuuluvan tutkimushankkeen suorituspaikan yleiskustannuksiin ja ne voidaan vain poikkeuksellisesti ja perustellusta syystä hyväksyä Akatemian tutkimusrahoituksesta katettaviksi tutkimuskuluiksi. Suorituspaikka sitoutuu myös siihen, että aineistonhallintasuunnitelma on toteutettavissa suorituspaikassa ja toimenpiteet noudattavat hyvää aineistonhallintatapaa. Lue lisää suorituspaikan sitoumuksesta.
Hakemuksessa ilmoitetaan myös suorituspaikan yleiskustannusosuus, henkilösivukustannukset ja tehollisen työajan kerroin, joita suorituspaikka ylläpitää verkkoasioinnissa suorituspaikan tiedoissa. Kertoimet ilmoitetaan prosentteina.
Kun suorituspaikka on yliopisto tai tutkimuslaitos, rahoitus haetaan yleensä arvonlisäverollisena. Suorituspaikan taloushallinto antaa tarkemmat ohjeet arvonlisäverokäytännöstä. Akatemia voi rahoittaa arvonlisävero-osuudet tietyin ehdoin (katso Arvonlisävero, ohjehakemistosta A-Ö ja tutustu ohjeistukseen rahoitusehdoissa).
Myönteisen rahoituspäätöksen jälkeen suorituspaikka hyväksyy myös hankkeeseen liittyvän aineistonhallintasuunnitelman.
Rahoitussuunnitelma
Hakija esittää hakemuksessa kustannusarvion, joka sisältää arvion rahoituksen vuosittaisesta tarpeesta menolajeittain. Hakija esittää myös rahoitussuunnitelman eli samaan hankkeeseen jo myönnetyn sekä hankkeen toteutuessa suorituspaikan tarjoaman rahoituksen. Hakijan on ennen hakemuksen jättämistä sovittava suorituspaikan rahoitusosuudesta oman organisaationsa hallinnon kanssa. Kokonaiskustannuksiin tulee sisällyttää vain sellaisia kuluja, jotka kulkevat suorituspaikan kirjanpidon kautta. Hakijan vastuulla on tarkistaa omasta organisaatiostaan, soveltuuko omaksi rahoitusosuudeksi suunniteltu rahoitus tähän tarkoitukseen. Akatemialta haettava rahoitus on enintään 70 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista. Erityistä huomiota tulee kiinnittää kustannusarvion realistisuuteen.
Kaikki haettavat tutkimuskulut perustellaan vapaatekstikentissä verkkoasioinnin Hankkeen rahoitus -välilehdellä.
Tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkauskulut
Akatemian hankerahoitus (akatemiahankkeet, suunnatut hankkeet, akatemiaohjelmahankkeet) on tarkoitettu ensisijaisesti päätoimisesti ja kokoaikaisesti työskentelevien tutkijoiden palkkaukseen sekä muihin tutkimuskuluihin.
Tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkaukseen ei pääsääntöisesti myönnetä rahoitusta. Vastuullisen johtajan palkkakuluja voidaan vain rajoitetusti ja perustellusti sisällyttää hankkeen kokonaiskustannuksiin. Tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkaus esitetään verkkoasioinnissa Vastuullisen johtajan palkkaus -välilehdellä.
Palkan sisällyttäminen kokonaiskustannuksiin hankkeen johtamista varten:
Tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkakuluja hankkeen johtamista varten voidaan sisällyttää hankkeen kokonaiskustannuksiin verkkoasioinnissa Vastuullisen johtajan palkkaus -välilehdellä kuvatun perusteella. Edellytyksenä kustannusten hyväksymiselle on, että vastuullisen johtajan tehtävät on eritelty selkeästi.
Vastuullisen johtajan palkkauskustannukset eivät saa olla merkittävät verrattuna hankkeen kokonaiskustannuksiin. Esimerkiksi nelivuotiseen tutkimushankkeeseen voi sisällyttää enintään kuuden kuukauden verran vastuullisen johtajan työaikaa. Tämä on laskennallisesti noin puolitoista kuukautta vuodessa.
Rahoituksen hakeminen johtajalle tutkimuksen tekemistä varten:
Akatemia voi myöntää vastuullisen johtajan palkkaukseen yhteensä enintään vuoden rahoituksen tutkimuksellisesti hyvin perustelluista syistä. Tällainen voi olla esimerkiksi työskentely ulkomailla, paluu kotimaahan sekä siirtyminen toiseen tutkimusorganisaatioon tai Suomessa sijaitsevaan yritykseen. Mahdollisessa yritysyhteistyössä tulee täyttyä määrätyt ehdot (tutustu ohjeistukseen rahoitusehdoissa).
Rahoituksen edellytyksenä on, että vastuullisen johtajan tehtävät ja palkkauksen tutkimukselliset perustelut on kuvattu selkeästi verkkoasioinnissa Vastuullisen johtajan palkkaus -välilehdellä. Jotta rahoitusta voidaan maksaa tähän tarkoitukseen, siitä on oltava maininta rahoituspäätöksen ehdoissa.
Selvitys palkkauksesta silloin, kun johtajalla ei ole palvelussuhdetta:
Jos tutkimushankkeen vastuullisella johtajalla ei ole palvelussuhdetta koko rahoituskauden ajaksi esimerkiksi yliopistoon tai tutkimuslaitokseen, hänen tulee selvittää verkkoasioinnissa Vastuullisen johtajan palkkaus -välilehdellä, miten hänen oma palkkauksensa järjestetään hankkeen rahoituskauden aikana.
Eläkkeellä olevalle tutkijalle voidaan myöntää tutkimusrahoitusta samoin perustein kuin muillekin tutkijoille.
Liikkuvuustuki tutkimushankkeissa
Liikkuvuustukea haetaan hakemuksessa tutkimussuunnitelman toteuttamiseen liittyvinä tutkimuskuluina. Liikkuvuustukea haetaan suorituspaikan omien käytäntöjen mukaisesti. Lisätietojen saamiseksi rahoituksen hakijan kannattaa olla yhteydessä suorituspaikan henkilöstö- ja taloushallintoon.
Liikkuvuustukea haetaan lomakkeen Hankkeen rahoitus -välilehdellä, kohdassa Matkakustannukset. Liikkuvuustuki on perusteltava. Lue lisää liikkuvuustuesta rahoitusehdoista.
Hakemuksen jättäminen ja täydentäminen
Hakuaika on ehdoton ja koskee myös konsortioita. Haku päättyy 27.4.2022 klo 16.15 Suomen aikaa.
Jätä (submit) hakemus hyvissä ajoin ennen hakuajan päättymistä. Voit jättää vain sellaisen hakemuksen, jossa on kaikki pakollisiksi määritellyt tiedot ja liitteet. Konsortion yhteisen hakemuksen jättää konsortion johtaja. Hän voi jättää hakemuksen (Submit application) vasta, kun kaikki osahankkeet ovat merkinneet omat hakemuksensa valmiiksi (Tag as complete).
Jätettyä hakemusta voi muokata ja täydentää hakuajan päättymiseen saakka. Jo jätettyä hakemusta voi muuttaa ennen hakuajan päättymistä esimerkiksi vaihtamalla hakemuksen liitteitä. Jos huomaat hakuajan päätyttyä merkittäviä puutteita hakemuksessa, ota välittömästi yhteyttä hakuilmoituksessa mainittuun yhteyshenkilöön, jolloin hakemus voidaan avata täydennettäväksi. Kun olet täydentänyt hakemusta, sinun tulee jättää (submit) se uudelleen. Täydennys otetaan huomioon, jos se on mahdollista hakemuksen arviointi- ja päätöksentekoprosessin kannalta.
Akatemia voi pyytää hakijaa täydentämään hakemustaan. Jos hakija ei ole täydentänyt hakemustaan määräaikaan mennessä, hakemus voidaan jättää käsittelemättä (tutkimatta). Hakijan on huolehdittava, että yhteystiedot (sähköpostiosoite) ovat ajan tasalla.
Hakemuksen vireilletulo
Hallintolain 17 §:n ja sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 8 §:n mukaan vastuu hakemuksen saapumisesta perille määräajassa on lähettäjällä. Hakemuksen katsotaan olevan vireillä, kun verkkoasioinnin lomake ja asioinnissa pakollisiksi määritellyt liitteet on jätetty verkkoasiointiin. Järjestelmä ilmoittaa onnistuneesta hakemuksen jättämisestä sähköpostilla hakijan ilmoittamaan osoitteeseen.
Jos hakija ei ole jättänyt päättyneestä tai käynnissä olevasta Akatemian rahoittamasta hankkeestaan ohjeiden mukaisesti raporttia, hakemus voidaan jättää käsittelemättä (tutkimatta).
Hakemusta ei käsitellä, jos hakija tai hakemus ei täytä haulle asetettuja pätevyys- tai muita keskeisiä vaatimuksia tai jos muutoin ei ole edellytyksiä asian käsittelyyn. Toimikunta tai muu luottamuselin voi tehdä päätöksen ja jättää hakemuksen arvioimatta ja rahoittamatta tiedepoliittisiin syihin perustuen, tai jos on ilmeistä, ettei hakija jostain muusta syystä voi saada rahoitusta jätetyn hakemuksen perusteella. Lue lisää siitä, milloin Akatemia ei käsittele tai arvioi hakemusta.
Hakemuksen julkisuus, tietosuoja
Hakemus liitteineen on julkinen asiakirja lukuun ottamatta lähtökohtaisesti salassa pidettäviä tutkimussuunnitelmaa, aiesuunnitelmaa, abstraktia, edistymisraporttia ja yritysyhteistyösuunnitelmaa. Tästä syystä esimerkiksi ansioluettelossa ei tule ilmoittaa salassa pidettäviä tietoja. Julkisuus perustuu lakiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Akatemian toiminnassa noudatetaan tietosuojalainsäädäntöä. Hakija vastaa hakemukseen sisältyvien henkilötietojen luovutuksesta ja tarvittaessa näihin liittyvien suostumusten pyytämisestä asianosaisilta. Tutkimusrahoituksen henkilörekisterin osalta EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) mukainen tietosuojaseloste löytyy Akatemian verkkosivuilta kohdassa Tietosuojaselosteet.
Hakemus koostuu Akatemian verkkoasioinnissa täytettävistä lomakkeista sekä PDF-muodossa jätettävistä hakemuksen liitteistä. Hakijalla on oikeus jättää hakemuksensa suomeksi tai ruotsiksi. Hakemukset pyydetään kuitenkin jättämään englanniksi, koska hakemukset arvioidaan kansainvälisesti.
Suurin osa alla olevista linkeistä vie ohjehakemistoon A-Ö ja Akatemian verkkosivuille.
Hakemuksen osat ja niiden sisältö verkkoasioinnissa (SARAssa)
Henkilötiedot (Personal data)
- Henkilötiedot
- Tutkinnot (viimeisin ensimmäisenä), lisätiedot-kohtaan voi täyttää esim. tietoja vanhempainvapaasta.
- Dosentuurit ja professuurit
Ansioluettelo (CV)
- Ansioluettelo (CV) mallipohjassa esitetyllä rakenteella, enintään kaksi sivua.
Konsortion osapuolet (jos kyseessä konsortiohakemus) (Consortium parties)
- Jokaisen osapuolen tiedot (nimi, sähköposti, organisaatio ja maa)
- Tutustu konsortiohakemuksen ohjeisiin
Yleiskuvaus (General information)
- Suorituspaikan tiedot
- Tutkimushankkeen nimi englanniksi ja suomeksi / ruotsiksi
- Tutkimusalat (vähintään yksi, enintään viisi). Tutustu tutkimusaloihin.
- Asiasanat englanniksi ja suomeksi / ruotsiksi
Abstrakti (Abstract)
- Enimmäispituus on 2500 merkkiä välilyönteineen
- Lyhyesti tutkimuksen tieteelliset ja yhteiskunnalliset tavoitteet, tutkimusmenetelmät, aineisto, odotettavat tulokset ja vaikuttavuus
- Lue lisää abstraktista
Tutkimussuunnitelma (Research plan)
- Enimmäispituus 12 sivua, konsortiohankkeilla 15 sivua
- Katso ohje tutkimussuunnitelman rakenteesta
- Jos hankkeessa tehdään yritysyhteistyötä, tulee tämä ilmaista selkeästi tutkimussuunnitelman kohdassa 3.2. Yhteistyötahot ja heidän keskeiset ansionsa hankkeen kannalta
- Katso verkkoasioinnin ohje
Tärkeimmät julkaisut ja muut tutkimustuotokset (Most relevant publications and other key outputs)
- Vastuullinen johtaja / konsortion johtaja ilmoittaa yhteensä enintään kymmenen hankkeen kannalta tärkeintä omaa/konsortion omaa julkaisua ja enintään kymmenen tärkeintä omaa/konsortion omaa muuta tutkimustuotosta perusteluineen.
- Valituille julkaisuille ja muille tutkimustuotoksille on molemmille omat perustelulaatikot. Jos muuta tutkimustuotostyyppiä ei ole valintalistalla, valitse ”muu mikä?” (”other, what?”) ja kirjoita tuotoksen nimi.
- Julkaisuja voi hakea kansallisesta VIRTA-julkaisutietopalvelusta; tutustu palveluun. Katso myös verkkoasioinnin ohje.
- Julkaisuja voi syöttää myös suoraan. Pakolliset tiedot: tekijä(t), julkaisun otsikko, julkaisuvuosi ja sarjan/lehden nimi sekä julkaisutyyppi (ei näytetä hakemuksen PDF-versiossa)
- Tietoja käytetään arvioitaessa hakijan tai konsortion pätevyyttä toteuttaa hanke.
Liikkuvuus (Mobility)
- Kuvaa hankkeessa suunniteltu kansallinen ja kansainvälinen liikkuvuus eriteltynä henkilöittäin
- Katso lisätietoja liikkuvuudesta.
- Akatemia suosittelee yhteistyökirjeen liittämistä hakemukseen. Lue ohjeet yhteistyökirjeen sisällöstä.
Yhteistyötahot (Collaborators)
- Hankkeen yhteistyötahot eriteltynä (nimi, organisaatio, maa)
- Yhteistyötahojen keskeiset ansiot hankkeen kannalta sekä perustelut heidän valinnoilleen kuvataan tutkimussuunnitelmassa kohdassa 3.2
- Akatemia suosittelee yhteistyökirjeen liittämistä hakemukseen. Lue ohjeet yhteistyökirjeen sisällöstä.
Yhteydet (Affiliations)
- Tutkimusinfrastruktuurin käyttö. Ilmoita, mitä kansallisen tai kansainvälisen tutkimusinfrastruktuurin tarjoamia laitteita, resursseja tai tietovarantoja hankkeessa suunnitellaan käytettäväksi. Kansallisella ja/tai eurooppalaisella tutkimusinfrastruktuurien strategiafoorumin (ESFRI-infrastruktuuritiekartalla) olevat löytyvät valikosta. Mahdolliset muut infrastruktuurit täydennetään omaan kenttäänsä. Lue lisää tutkimusinfrastruktuureista.
- Kuuluu huippuyksikköön. Lue lisää Akatemian huippuyksiköiden sivuilta.
- Lue lisää Akatemian lippulaivaohjelmien sivuilta.
Tutkimusetiikka (Research ethics)
- Tutkimushankkeen eettinen ennakkoarviointilausunto ja/tai koe-eläinlupa (kyllä/ei).
- Tutkimusvilppiin syyllistyminen (kyllä/ei). Jos hakija on edellisen kolmen vuoden aikana todetusti syyllistynyt tutkimusvilppiin, Akatemia jättää hakemuksen käsittelemättä (tutkimatta).
- Laittoman työvoiman käyttöön syyllistyminen valtionavustuslain 688/2001 7 §:n 2 momentin tarkoittamalla tavalla (kyllä/ei)
- Tutkimuseettiset kysymykset kuvataan tutkimussuunnitelman kohdassa 4.1.
- Tutustu eettisiin näkökulmiin.
Hankkeen rahoitus (Funding for the project)
- Hankkeen rahoitus on kokonaiskustannusmallin mukainen. Akatemian rahoitusosuus tutkimuskuluista on enintään 70 prosenttia.
- Ennen kuin voit täyttää kustannusarviota sinun tulee valita suorituspaikka Yleiskuvaus-välilehdellä.
- Suorituspaikka ylläpitää seuraavia kertoimia: tehollinen työaika, henkilösivukulut, yleiskustannusosuus ja arvonlisävero (ALV). Kertoimet ilmoitetaan prosentteina.
- Ilmoita rahoituskausi
- Ilmoita palkat ja muut kustannukset
- Ilmoita hankkeen muut rahoittajat ja rahoitusosuudet. Jos saat hakemuksen jättämisen jälkeen muualta rahoitusta Akatemiasta haettuun tarkoitukseen, sinun tulee viipymättä ilmoittaa tästä Akatemialle.
- Perustele haettava rahoitus. Kiinnitä huomiota kustannusarvion realistisuuteen.
- Hankkeen vastuulliselle johtajalle voi hakea vain rajoitetusti ja perustellusti palkkausta johtamiseen ja/tai tutkimuksen tekemiseen. Perustelut vastuullisen johtajan palkkauksesta kirjoitetaan Vastuullisen johtajan palkkaus -välilehdellä. Katso lisää tietoa tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkauksesta hakuilmoituksen kohdasta ”Haettava rahoitus ja rahoituskausi”.
- Budjetointiosion tekemisessä saat apua oman suorituspaikkasi Tarkemmat ohjeet koskien rahoitusta on esitetty hakuilmoituksen kohdassa ”Haettava rahoitus ja rahoituskausi”.
- Suorituspaikan sitoumus. Varmista suorituspaikkasi (yleensä yliopisto tai tutkimuslaitos) sitoutuminen hankkeeseen suorituspaikan oman ohjeen mukaisesti. Lue lisää suorituspaikan sitoumuksesta.
Vastuullisen johtajan palkkaus (Salary cost for PI)
- Perustele, jos vastuullisen johtajan palkkauskuluja sisältyy rahoitussuunnitelmaan
- Hankkeen vastuulliselle johtajalle voi hakea rajoitetusti palkkausta: johtamiseen ja/tai tutkimuksen tekemiseen.
- Jos vastuullisella johtajalla ei ole pysyvää palvelussuhdetta koko rahoituskauden ajaksi, selvitys hänen palkkauksestaan rahoituskauden aikana.
- Katso ohjeet tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkauksesta hakuilmoituksen kohdasta ”Haettava rahoitus ja rahoituskausi”.
Julkinen kuvaus (Public description)
- Enimmäispituus 1000 merkkiä välilyönteineen.
- Tutkimushankkeen yleistajuinen ja selkeä kuvaus englanniksi ja suomeksi / ruotsiksi
- Akatemia käyttää julkista kuvausta rahoitetusta hankkeesta On tärkeää, että julkinen kuvaus on ymmärrettävä laajemmallekin yleisölle. Julkinen kuvaus tallentuu myös kansalliseen tutkimustietovarantoon, josta tietoa jaetaan Suomessa tehtävästä tieteellisestä tutkimuksesta.
- Lue ohje julkisen kuvauksen kirjoittamiseen.
Edistymisraportti
- Jos sinulla on meneillään olevaa Akatemian rahoitusta tai päättyneitä hankkeita, joista ei ole vielä jätetty loppuraporttia, välilehdellä ovat raportoitavat hankkeet. Tämä ei koske hakijaa, jos hän toimii vastuuhenkilönä rahoitusmuodossa, jossa saajana on organisaatio.
- Enimmäispituus 1500 merkkiä välilyönteineen / hanke
- Kuvaa hankkeen edistyminen ja/tai keskeiset saavutukset sekä miten hanke liittyy nyt haettavaan rahoitukseen.
- Lue lisää raportin laatimisesta.
- Katso myös verkkoasioinnin ohje
Liitteet (Appendices)
- Liitteiden tulee olla PDF-tiedostoja.
Pakolliset liitteet:
- Täydellinen julkaisuluettelo. Lue ohje julkaisuluettelon rakenteesta.
Tapauskohtaiset liitteet:
- Yritysyhteistyösuunnitelma, jonka ohjeet löydät tämän osion lopusta.
- Yhteistyökirje. Lue ohjeet yhteistyökirjeen sisällöstä.
Valtuutus (Authorisation)
- Voit valtuuttaa toisen henkilön tekemään osia hakemuksesta puolestasi tai katselemaan hakemustasi.
- Aloita kirjoittamalla hänen nimeään varattuun kenttään. Jos hän on rekisteröitynyt verkkoasiointiin (SARA) käyttäjäksi, voit valita hänet listalta.
- Valtuutettavan henkilön täytyy olla rekisteröitynyt verkkoasioinnissa (SARA) käyttäjäksi.
Yhtä aikaa ei voi samalle kentälle valtuuttaa useampia henkilöitä etkä voi itse valtuutuksen aikana muokata kenttää.
- Älä valtuuta itseäsi.
- Valtuutuksen tekniset ohjeet löydät verkkoasioinnin ohjeista.
Jätä hakemus (Submit Application)
- Hakemuksen voi jättää, kun kaikki tarvittavat tiedot on täytetty tai liitetty välilehdillä.
- Konsortion yhteisen hakemuksen jättää konsortion johtaja. Hän voi jättää hakemuksen (Submit application) vasta, kun kaikki osahankkeet ovat merkinneet omat hakemuksensa valmiiksi (Tag as complete).
- Punainen varoituskolmio välilehdellä kertoo, jos jotain pitää vielä täydentää.
- Jätettyä hakemusta voi täydentää hakuajan aikana. Tallennus korvaa vanhan version.
- Hakuajan jälkeen hakemuksen täydennystä on pyydettävä Akatemiasta hakuilmoituksessa mainituilta yhteyshenkilöiltä.
Ohjeet yritysyhteistyösuunnitelman laatimiseksi:
Mikäli hankkeessa tehdään yritysyhteistyötä, tulee tämä ilmaista selkeästi tutkimussuunnitelman kohdassa 3.2. Yhteistyötahot ja heidän keskeiset ansionsa hankkeen kannalta. Lisäksi hakemukseen tulee liittää ylimääräisenä liitteenä yritysyhteistyösuunnitelma (vain yksi suunnitelma riippumatta yritysten määrästä, enintään 3 sivua):
- Listaa hankkeen osapuolet.
- Kuvaa hankkeeseen sisältyvä yhteistyö sekä johtamis- ja tutkimusvastuut.
- Kuvaa mekanismit, joilla integroidaan hankkeeseen osallistuvat organisaatiot ja yksittäiset tutkijat.
- Kuvaa mahdollisen sektorienvälisen tutkijanvaihdon toteutus.
- Määritä jokaiselta vastuulliselta johtajalta edellytetty työpanos hankkeessa ja perustele, miksi kunkin osapuolen erikoisosaaminen on välttämätöntä hankkeen tavoitteiden saavuttamiseksi.
- Kuvaa miten eri osapuolten roolit projektissa täydentävät toisiaan ja mitkä tutkimustulokset ovat yhteisesti osallistuvien yritysten hyödynnettävissä.
- Kuvaa tulosten hyödyntämismahdollisuudet.
- Varmista, että yhteistyösuunnitelman pituus ja yksityiskohdat ovat oikeassa suhteessa esitetyn hankkeen kokoon. Suunnitelman tulee kuitenkin olla riittävän laaja sen varmistamiseksi, että hankkeen osapuolet tulevat toimimaan yhdessä yhtenä hankkeena.
Suomen Akatemian verkkoasiointiin konsortion jäseniksi ilmoitetaan vain Akatemialta rahoitusta hakevat osapuolet.
Mikäli hankkeessa tehdään yritysyhteistyötä, tutustu myös Akatemian rahoitusehtoihin liittyen yhteistyöhön yritysten kanssa.
Akatemian rahoitus perustuu vertaisarviointiin. Akatemia käyttää hakemusten arvioijina pääosin ulkomaisia asiantuntijoita.
Hakemukset arvioidaan pääasiassa kansainvälisissä paneeleissa. Hakemuksille, jotka eivät sovi aihealueiltaan mihinkään paneeliin, pyydetään vähintään kaksi yksittäistä arviota.
Arvioinnissa noudatettavia periaatteita ovat läpinäkyvyys, integriteetti, tasapuolisuus, pätevyys ja monimuotoisuus. Lue lisää vastuullisesta tutkijanarvioinnista.
Arviointikriteerit:
- miten hanke toteuttaa haun tavoitteita
- tutkimussuunnitelmassa kuvatun tutkimuksen tieteellinen laatu, innovatiivisuus ja uutuusarvo sekä vaikuttavuus tiedeyhteisössä
- tutkimussuunnitelman toteuttamiskelpoisuus (ml. vastuullinen tiede)
- konsortion osapuolten välisen yhteistyön tuoma lisäarvo
- hakijan / tutkimusryhmän pätevyys hankkeen toteuttamiseksi
- tutkimusympäristön ja yhteistyöverkostojen laatu
- tutkijoiden liikkuvuus ja tutkijankoulutus
Tutustu arvosana-asteikkoon ja arviointikysymyksiin, joilla hakemus arvioidaan: ICT2023-arviointilomake ja arvioinitiohjeet. Arviointiohjeet ja -lomakkeet ovat vain englanniksi. Paneeli antaa kustakin hakemuksesta yhden lausunnon, joka on luottamuksellinen asiakirja. Lisäksi paneeli asettaa arvosanan 5 tai 6 saaneet hakemukset paremmuusjärjestykseen.
Arvioinnissa käytetään kahta kynnysarvoa:
Jos hakemus ei saavuta arviointilomakkeen kohdasta ”Project’s relevance to the programme/call” vähintään arvosanaa neljä asteikolla yhdestä kuuteen, hakemuksen arviointi keskeytetään ja hakija saa arviointipalautteen vain kohdasta ”Project’s relevance to the programme/call”.
Jos hakemus ei saavuta arviointilomakkeen kohdasta ”Scientific quality, novelty and innovativeness of the research” vähintään arvosanaa neljä asteikolla yhdestä kuuteen, hakemuksen arviointi keskeytetään ja hakija saa arviointipalautteen vain kohdista ”Project’s relevance to the programme/call” ja ”Scientific quality, novelty and innovativeness of the research”.
Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta tekee rahoituspäätökset loppuvuodesta 2022.
Rahoituspäätösten valmistelu perustuu arviointilausuntoihin ja paneelien tekemään paremmuusjärjestykseen. Lisäksi valmistelussa otetaan huomioon Akatemian Tutkimusrahoituspäätösten perusteet -asiakirja ja muut toimintaa ohjaavat linjaukset. Lue lisää siitä, miten rahoituspäätökset tehdään.
Päätöksenteossa kiinnitetään Akatemian tutkimusohjelmien yleisten arviointikriteerien lisäksi seuraaviin seikkoihin:
Kansainvälisyys:
- korkeatasoisten nuorten, lupaavien ulkomailla olevien tutkijoiden Suomeen houkutteleminen tai juuri Suomeen tulleiden palkkaaminen hankkeeseen.
- suomalaisten tutkijoiden tutkijavierailut korkeatasoisiin ulkomaisiin yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin.
Yhteistyö yksityisen ja julkisen sektorin kanssa:
- yhteistyö yliopistojen, tutkimuslaitosten ja yritysten välillä
- tutkimusongelman asettelu
- tulosten hyödyntämismahdollisuudet
Korkeatasoisten tutkijoiden sektorienvälinen liikkuvuus:
- yliopistoista yrityksiin tapahtuva liikkuvuus
- yrityksistä yliopistoihin tapahtuva liikkuvuus
Yliopistojen ja tutkimuslaitosten omien resurssien käyttö tutkimuksen toteuttamisessa:
- suorituspaikan ja yhteistyökumppaneiden resurssien käyttö
- suorituspaikan sitoutumisen taso ja omarahoituksen osuus.
Kun rahoituspäätös on tehty, saat siitä automaattisen ilmoituksen sähköpostiisi. Voit viestin saatuasi kirjautua omilla tunnuksillasi verkkoasiointiin, josta löydät ilmoituksen rahoituspäätöksestä ja päätöksen perustelun. Verkkoasioinnista löydät myös hakemuksesta annetun asiantuntijalausunnon, joka voi sisältää hakemuksen paremmuussijoituksen paneelissa (annetaan parhaiten menestyneille hakemuksille).
Rahoituksen vastaanottaminen
Jos rahoituspäätös on myönteinen, sen liitteenä on rahoitusehdot. Tarkista päätös ja hyväksy rahoitus ja sen ehdot verkkoasioinnissa viivytyksettä. Rahoitus on hyväksyttävä Akatemian verkkoasioinnissa kahdeksan viikon kuluessa päätöspäivästä, ellei päätösilmoituksen erityisehdoissa mainita toisin.
Ennen kuin hyväksyt rahoituksen päivitä hakemuksen julkinen kuvaus tarvittaessa. On tärkeää, että julkinen kuvaus on ymmärrettävä laajemmallekin yleisölle. Tee mahdolliset muutokset vuosittaisiin rahoituseriin (katso rahoitusehdoista ohjeet muutoshakemuksen tekemiseen) ja liitä ohjeen mukainen varsinainen aineistonhallintasuunnitelma (konsortiohakemuksissa vain konsortion johtaja).
Kun olet hyväksynyt rahoituksen, järjestelmä lähettää hyväksymispyynnön henkilölle, joka antoi hakemukseesi suorituspaikan sitoumuksen. Hänenkin tulee hyväksyä rahoitus vastaanotetuksi. Lue ohje verkkoasioinnista: Päätösilmoitus, lausunnot ja rahoituksen hyväksyminen.
Rahoitus on maksatuskelpoinen vasta, kun sekä hakija että suorituspaikan edustaja ovat hyväksyneet sen vastaanotetuksi. Tämän jälkeen järjestelmä ilmoittaa rahoituksesta suorituspaikan taloushallinnolle ja rahoitus voidaan ottaa käyttöön.
- johtava tiedeasiantuntija Juha Latikka puh. 029 533 5058
- tiedeasiantuntija Katrine Mahlamäki puh. 029 533 5062
- tiedeasiantuntija Oskari Miettinen puh. 029 533 5053
Sähköpostimme ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)aka.fi