Kriisivalmiuden ja huoltovarmuuden tutkimuksen erityisrahoitus -haku 2020
Rahoitushaku on päättynyt ja Akatemian verkkosivut on uusittu 6.10.2020. Jotkut tämän hakuilmoituksen linkit eivät tästä syystä välttämättä toimi. Hakua koskeviin kysymyksiin vastaavat haun yhteyshenkilöt.
- Rahoitettavan hankkeen koko on pääsääntöisesti 0,5 – 2 miljoonaa euroa.
- Rahoitusta voivat hakea yksittäiset tutkimusryhmät ja kahden tai useamman ryhmän muodostamat konsortiot.
Suomen Akatemia rahoittaa kriisivalmiuden ja huoltovarmuuden korkeatasoista tieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen lisäksi rahoitettavien tutkimushankkeiden tulee edistää tämän aihepiirin laajempaa tutkimuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Päätökset tehdään kansainvälisen vertaisarvioinnin ja rahoitusmuodon tavoitteiden pohjalta. Hakemusten arvioinnissa kiinnitetään huomiota tutkimuksen tieteelliseen laatuun, hankkeen yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen ja siihen, miten suunnitelma vastaa tämän haun tavoitteisiin sekä siihen, että hakijoilla on suunnitelman toteuttamisen kannalta riittävän monipuolista osaamista.
Hankkeen vastuullisella johtajalla tulee olla tohtorin tutkinnon lisäksi muuta merkittävää näyttöä tieteellisestä työstä. Yleensä hankkeen johtaja on professorin tai dosentin tasoinen tutkija.
Suomen Akatemian keskeisenä tehtävänä on rahoittaa korkeatasoista tieteellistä tutkimusta. Suomen Akatemian rahoittaman tutkimuksen odotetaan olevan myös tieteellisesti ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa. Akatemian rahoituksella tuotettujen tulosten tulee olla julkisia ja toteutettu hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaan. Tutkimuksen tulee siis olla eettistä, kestävän kehityksen periaatteita noudattavaa ja tutkimusaineistojen ja -tulosten avoimesti saatavia. Tutkijoiden tasa-arvoinen ja yhdenvertainen kohtelu on otettava huomioon tutkimuksen toteutuksessa.
Ennen kuin teet hakemuksen verkkoasioinnissa (SARA) tutustu huolellisesti sekä alla olevaan hakuilmoitukseen että Lue myös -osion sisältöön ja erityisesti rahoitusehtoihin Näin käytät rahoitusta -sivulla. Hakuilmoituksen ja rahoitusehtojen ollessa ristiriidassa, rahoitusehtojen sisältämä teksti on aina ensisijainen. Ruotsin- tai englanninkielisen hakuilmoituksen ollessa ristiriidassa suomenkielisen hakuilmoituksen kanssa, suomenkielinen hakuilmoitus on tulkintaristiriitatilanteessa aina ensisijainen.
Lue koko hakuilmoitus alta. Voit tulostaa tai tallentaa sen PDF-tiedostona alla olevasta napista.
Kriisivalmiuden ja huoltovarmuuden haussa rahoitetaan kansainvälisen tason tieteellistä tutkimusta, joka tuottaa tietoa kriisivalmiuden ja huoltovarmuuden kehittämiseksi. Rahoituksella tuetaan eteenpäin katsovaa ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa tutkimusta, joissa tutkitaan varautumista ja kriisivalmiuden vahvistamista potentiaalisia laajoja kansallisia ja kansainvälisiä kriisejä varten, joihin Suomen tulisi kyetä varautumaan. Tutkimuksessa voidaan käsitellä yhtä tai useampaa kriisivalmiuden ja/tai huoltovarmuuden kannalta olennaista asiaa.
Erityisrahoituksella edistetään monipuolisesti korkeatasoista tutkimusta, jolla on sekä tieteellistä että yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Sen tavoitteena on
- lisätä ymmärrystä monimutkaisista, yhteiskuntaa koskettavista kriiseistä sekä niiden ennakoinnista ja ratkaisemisesta,
- edistää monipuolisesti kriisivalmiuden ja huoltovarmuuden kannalta merkittävien teemojen tutkimusta ja siten resilienssiä, joka tukee mm. yhteiskunnallista vakautta ja luottamusta, poliittista päätöksentekoa, kansantaloutta, tuotannon arvoketjujen häiriöttömyyttä ja tuotantokykyä, kriittisten organisaatioiden toimintaa tai sosiaalista ja psykologista turvallisuutta kriisin kohtaamisessa ja sen vaikutusten minimoimisessa,
- tuottaa tutkimustietoa kriisivalmiuden ja huoltovarmuuden suunnitteluun ja sen tietopohjaan, välineisiin, rakenteisiin, sopimuksiin, johtamiseen, päätöksentekoon ja toimeenpanoon sekä yhteiskunnan eri sektorien rooleihin ja yhteistyöhön liittyvistä aiheista niin kansallisesta kuin kansainvälisestäkin näkökulmasta,
- tai muuten edistää haun teemaan liittyvien haasteiden ratkaisuja.
Laajat kriisit koskettavat yhteiskuntaa, sen eri toimijoita ja kansalaisia monin tavoin ja niihin on tarpeen varautua kriisivalmiuden ja huoltovarmuuden näkökulmasta. Keskinäisriippuvaisessa, monitasoisesti verkottuneessa yhteiskunnassa valmiuden ylläpito, kehittäminen ja toiminta kriisitilanteissa on vaikeaa. Menestyksekkäässä kriisinhallinnassa ja ratkaisujen toteuttamisessa korostuvat eri sektoreiden välinen tiivis yhteistyö viranomaisten, elinkeinoelämän ja kansalaisten toiminnan kanssa paikallisesti, alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti. Kriisivalmiuden ja huoltovarmuuden kehittämisessä on huomioitava monia toisiaan täydentäviä näkökulmia, jotka voivat koskea esimerkiksi politiikkaa, taloutta, liiketoimintaa, ympäristöä, teknologioita, kyber- ja muuta turvallisuutta, terveyttä ja hyvinvointia, oikeusjärjestelmää ja ihmisten käyttäytymistä tai muuta teeman kannalta tärkeää aihetta.
Tässä haussa ei rahoiteta rokote- ja lääkekehitystutkimusta, jonka tavoitteena on ennaltaehkäistä COVID-19-epidemian haitallisia terveysvaikutuksia ja/tai edistää tautitapausten hoitoa.
Rahoitusta voivat hakea yksittäiset tutkimusryhmät ja kahden tai useamman ryhmän muodostamat konsortiot. Konsortioiden osapuolet voivat edustaa yhtä tai useampaa tutkimusorganisaatiota. Hakija voi jättää vain yhden hakemuksen (mukaan lukien konsortiohakemus johtajana tai konsortion osahankkeen johtajana).
Konsortiohakemuksella tarkoitetaan yhteisen tutkimussuunnitelman ympärille rakennettua hakemusta, jossa jokainen konsortion osapuoli hakee rahoitusta Akatemialta. Akatemia käsittelee konsortiohakemuksen yhtenä kokonaisuutena, vaikka rahoitus myönnetäänkin erikseen kullekin osahankkeelle. Konsortion kokoonpanoa ei voi muuttaa hakuajan päätyttyä. Tutustu konsortiohakemuksen ohjeisiin ohjehakemistosta A-Ö.
Hankkeen vastuullisella johtajalla tulee olla tohtorin tutkinnon lisäksi muuta merkittävää näyttöä tieteellisestä työstä. Yleensä hän on professorin tai dosentin tasoinen tutkija. Lisäksi hakijalla tulee olla kiinteät yhteydet Suomeen monivuotisen tutkimushankkeen toteuttamiseksi, ja yhteyksien tulee käydä ilmi hakemuksesta.
Erityisehdot ja rajoitukset
Rahoitus on tarkoitettu ensisijaisesti hankkeessa päätoimisesti ja kokoaikaisesti työskentelevien tutkijoiden palkkaukseen sekä hankkeen muihin kuluihin. Tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkakuluja voidaan rajoitetusti sisällyttää hankkeen kokonaiskustannuksiin. Katso lisää tietoa tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkauksesta hakuilmoituksen kohdasta Haettava rahoitus ja rahoituskausi.
Jos hakijalla on meneillään olevaa Akatemian rahoitusta, hänen tulee laatia väliraportti verkkoasioinnissa. Lue yleisohjeet väliraportin laatimisesta. Hakemuksen jättäminen tähän hakuun ei estä hakemasta syyshaussa 2020 rahoitusta esimerkiksi akatemiahankkeeseen. Valtionavustuslain (688/2001) mukaisesti samalle tutkimushankkeelle ei myönnetä samanaikaista rahoitusta samaan käyttötarkoitukseen. Jos hakija hakee tämän haun lisäksi rahoitusta jostain muusta syyskuussa haettavana olevasta rahoitusmuodosta, tulee hakijan osoittaa eri hakemukset eri sisältöisine tutkimussuunnitelmineen molempiin hakuihin.
Suomen Akatemian hallituksen, tieteellisen toimikunnan sekä strategisen tutkimuksen neuvoston jäsenen hakemuksesta ei hänen toimikautensa aikana myönnetä Akatemian tutkimusrahoitusta.
Rahoitusta ei voida myöntää henkilölle, joka on osallistunut haun suunnitteluun tavalla, joka tuottaa hänelle kilpailuetua muihin hakijoihin nähden.
Jos hakija on kolmen edellisen vuoden aikana todetusti syyllistynyt tutkimusvilppiin, Akatemia jättää hakemuksen tutkimatta.
Rahoitus voi alkaa takautuvasti 21.8.2020 ja se päättyy 30.11.2023.
Akatemian tutkimusrahoitus myönnetään suomalaiseen suorituspaikkaan (yleensä korkeakoulu tai tutkimuslaitos), jollei erityisiä perusteita muulle ole. Hankkeen vastuullisella johtajalla tulee olla kiinteät yhteydet Suomeen monivuotisen tutkimushankkeen toteuttamiseksi. Rahoitusta saaneet tutkijat voivat kuitenkin työskennellä ulkomailla rahoituskauden aikana.
Hakija esittää hakemuksessaan kokonaiskustannusmallin mukaisen rahoitussuunnitelman, johon sisältyy Akatemialta haettava rahoitus (enintään 70 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista). Tutustu kokonaiskustannusmallin ohjeistukseen ohjehakemistossa A-Ö.
Akatemian rahoitusta voidaan hakea kattamaan esimerkiksi seuraavia tutkimuksen välittömiä kustannuksia:
- tutkimusryhmän palkkaus
- tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkauskulut rajoitetusti
- ulkomailta kotimaahan palaavan tutkijan palkkausrahoitus
- tutkimuksen toteuttamisesta aiheutuvat välttämättömät kulut
- matkakulut
- kotimainen yhteistyö ja liikkuvuus
- kansainvälinen yhteistyö ja liikkuvuus
- kansainvälisten hankkeiden valmistelu
- julkaisukulut (esimerkiksi tiedon avoimen saatavuuden edistämisestä aiheutuvat julkaisumaksut)
Tutkimusryhmän palkkaus
Suomen Akatemian tutkimusmäärärahalla työskentelevän henkilöstön tulee pääsääntöisesti olla palvelussuhteessa. On suositeltavaa, että palvelussuhde kestää koko rahoituskauden ajan, ellei tutkimushankkeen toteuttamiseen liittyvä erityinen syy edellytä lyhyempää palvelussuhdetta. Lyhytaikaisia tutkimus-, selvitys- tai muita tehtäviä voidaan toteuttaa myös ostopalveluina silloin, kun se on hankkeen toteuttamisen kannalta välttämätöntä.
Edellytykset suorituspaikalta
Akatemia edellyttää, että tutkimuksen suorituspaikka (esimerkiksi yliopisto) takaa hankkeen toteuttamisen tavanomaiset perusedellytykset, jotka määräytyvät tutkimuksen luonteen perusteella. Nämä ovat samat kuin laitoksen muilla tutkijoilla eli työskentely- ja laboratoriotilat, laitteet (mukaan lukien tietotekniset laitteet) sekä tietoliikenne-, puhelin-, posti-, kopiointi- ja kirjastopalvelujen käyttömahdollisuus. Vastaanottaessaan tutkimusrahoituksen suorituspaikka vastaa siitä, että mahdolliset tutkimuksen tekemiseen tarvittavat eettisten toimikuntien lausunnot ja -luvat on hankittu ennen hankkeen alkamista. Suorituspaikka sitoutuu myös siihen, että aineistonhallintasuunnitelma on toteutettavissa suorituspaikassa ja toimenpiteet noudattavat hyvää aineistonhallintatapaa. Lue lisää suorituspaikan sitoumuksesta.
Hakemuksessa ilmoitetaan myös suorituspaikan yleiskustannusosuus, henkilösivukustannukset ja tehollisen työajan kerroin, joita suorituspaikka ylläpitää verkkoasioinnissa suorituspaikan tiedoissa.
Kun suorituspaikka on yliopisto tai tutkimuslaitos, rahoitus haetaan yleensä arvonlisäverollisena. Suorituspaikan taloushallinto antaa tarkemmat ohjeet arvonlisäverokäytännöstä. Akatemia voi rahoittaa arvonlisävero-osuudet tietyin ehdoin (katso Arvonlisävero ohjehakemistosta ja tutustu ohjeistukseen rahoitusehdoissa).
Rahoitussuunnitelma
Hakija esittää hakemuksessa kustannusarvion, joka sisältää arvion rahoituksen vuosittaisesta tarpeesta menolajeittain. Hakija esittää myös rahoitussuunnitelman eli samaan hankkeeseen jo myönnetyn sekä hankkeen toteutuessa suorituspaikan tarjoaman rahoituksen. Hakijan on ennen hakemuksen jättämistä sovittava suorituspaikan rahoitusosuudesta oman organisaationsa hallinnon kanssa. Kokonaiskustannuksiin tulee sisällyttää vain sellaisia kuluja, jotka kulkevat suorituspaikan kirjanpidon kautta. Hakijan vastuulla on tarkistaa omasta organisaatiostaan, soveltuuko omaksi rahoitusosuudeksi suunniteltu rahoitus tähän tarkoitukseen. Akatemialta haettava rahoitus on enintään 70 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista. Erityistä huomiota tulee kiinnittää kustannusarvion realistisuuteen.
Haettavan rahoituksen kustannusarvio tulee laatia seuraavasti: 10 % vuonna 2020, 35 % vuonna 2021, 40 % vuonna 2022 ja 15 % vuonna 2023 hankkeen kokonaiskustannuksista. Konsortioiden kokonaiskustannusarvion tulee noudattaa samaa rahoituksen vuosieräjakaumaa.
Kaikki haettavat tutkimuskulut perustellaan vapaatekstikentissä verkkoasioinnin Hankkeen rahoitus -välilehdellä.
Perustellusta syystä tutkimukseen liittyviä kustannuksia voidaan hyväksyä takautuvasti 21.8.2020 alkaen. Valtionavustuksen myöntämisen edellytyksenä on, että avustukselle on tarve. Ennen rahoituspäätöksen tekemistä syntyneet (eli takautuvat) kustannukset voidaan poikkeuksellisesti tässä rahoitusmuodossa hyväksyä, jos rahoituksen saaja pystyy esittämään, että hankkeen myöhemmin toteutuva osa jäisi toteutumatta kokonaan tai toteutuisi selvästi hitaammin tai suppeammin ilman valtionavustusta.
Suorituspaikka voi hakea perustelluista syistä ennakkoa hankkeen käynnistämiseksi, korkeintaan 40 % hankkeen myönnöstä, 14.12.2020 mennessä. Ennakon tarve on perusteltava rahoituksen saajan taloudellisen ja muun tilanteen kannalta. Ennakon maksaminen voi olla perusteltua silloin, kun avustettavan hankkeen käynnistäminen tai toteuttaminen valtionavustuspäätöksessä tarkoitetussa aikataulussa ja laajuudessa vaatii, että avustuksen saaja saa rahoituksen käyttöönsä normaalimaksatusta nopeammassa aikataulussa.
Rahoituksen ensimmäinen maksatus on aikaistettu ja siihen liittyvän maksatuspyynnön tulee olla perillä 14.12.2020 mennessä. Viimeinen maksatuspyyntö tulee toimittaa Suomen Akatemiaan viimeistään 13.12.2023 mennessä.
Tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkauskulut
Akatemian hankerahoitus (akatemiahankkeet, suunnatut hankkeet, akatemiaohjelmahankkeet) on tarkoitettu ensisijaisesti päätoimisesti ja kokoaikaisesti työskentelevien tutkijoiden palkkaukseen sekä muihin tutkimuskuluihin.
Tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkaukseen ei pääsääntöisesti myönnetä rahoitusta. Vastuullisen johtajan palkkakuluja voidaan rajoitetusti sisällyttää hankkeen kokonaiskustannuksiin. Tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkaus esitetään verkkoasioinnissa Vastuullisen johtajan palkkaus -välilehdellä.
Palkan sisällyttäminen kokonaiskustannuksiin hankkeen johtamista varten:
Tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkakuluja hankkeen johtamista varten voidaan sisällyttää hankkeen kokonaiskustannuksiin verkkoasioinnissa Vastuullisen johtajan palkkaus -välilehdellä kuvatun perusteella. Edellytyksenä kustannusten hyväksymiselle on, että vastuullisen johtajan tehtävät on eritelty selkeästi.
Vastuullisen johtajan palkkauskustannukset eivät saa olla merkittävät verrattuna hankkeen kokonaiskustannuksiin. Esimerkiksi nelivuotiseen tutkimushankkeeseen voi sisällyttää enintään kuuden kuukauden verran vastuullisen johtajan työaikaa. Tämä on laskennallisesti noin puolitoista kuukautta vuodessa.
Rahoituksen hakeminen johtajalle tutkimuksen tekemistä varten:
Akatemia voi myöntää vastuullisen johtajan palkkaukseen yhteensä enintään vuoden rahoituksen tutkimuksellisesti hyvin perustelluista syistä. Tällainen voi olla esimerkiksi työskentely ulkomailla, paluu kotimaahan sekä siirtyminen toiseen tutkimusorganisaatioon tai Suomessa sijaitsevaan yritykseen. Mahdollisessa yritysyhteistyössä tulee täyttyä määrätyt ehdot (tutustu ohjeistukseen rahoitusehdoissa).
Rahoituksen edellytyksenä on, että vastuullisen johtajan tehtävät ja palkkauksen tutkimukselliset perustelut on kuvattu selkeästi verkkoasioinnissa Vastuullisen johtajan palkkaus -välilehdellä. Jotta rahoitusta voidaan maksaa tähän tarkoitukseen, siitä on oltava maininta rahoituspäätöksen ehdossa.
Palkkaus silloin, kun johtajalla ei ole palvelussuhdetta:
Jos tutkimushankkeen vastuullisella johtajalla ei ole palvelussuhdetta esimerkiksi yliopistoon tai tutkimuslaitokseen, hänen tulee selvittää verkkoasioinnissa Vastuullisen johtajan palkkaus -välilehdellä, miten hänen oma palkkauksensa järjestetään hankkeen rahoituskauden aikana.
Eläkkeellä olevalle tutkijalle voidaan myöntää tutkimusrahoitusta samoin perustein kuin muillekin tutkijoille.
Liikkuvuustuki tutkimushankkeissa
Liikkuvuustukea haetaan hakemuksessa tutkimussuunnitelman toteuttamiseen liittyvinä tutkimuskuluina. Liikkuvuustukea haetaan suorituspaikan omien käytäntöjen mukaisesti.
Liikkuvuustukea haetaan lomakkeen Hankkeen rahoitus -välilehdellä, kohdassa Matkakustannukset. Liikkuvuustuki on perusteltava. Lue lisää liikkuvuustuesta rahoitusehdoista.
Hakemuksen jättäminen ja täydentäminen
Hakuaika on ehdoton ja koskee myös konsortioita. Haku päättyy 15.9.2020 klo 16.15 Suomen aikaa.
Jätä (submit) hakemus hyvissä ajoin ennen hakuajan päättymistä. Voit jättää vain sellaisen hakemuksen, jossa on kaikki pakollisiksi määritellyt tiedot ja liitteet. Konsortion yhteisen hakemuksen jättää konsortion johtaja. Hän voi jättää hakemuksen (Submit application) vasta, kun kaikki osahankkeet ovat merkinneet omat hakemuksensa valmiiksi (Tag as complete).
Jätettyä hakemusta voi muokata ja täydentää hakuajan päättymiseen saakka. Jo jätettyä hakemusta voi muuttaa ennen hakuajan päättymistä esimerkiksi vaihtamalla hakemuksen liitteitä. Jos huomaat hakuajan päätyttyä merkittäviä puutteita hakemuksessa, ota välittömästi yhteyttä hakuilmoituksessa mainittuun yhteyshenkilöön, jolloin hakemus voidaan avata täydennettäväksi. Kun olet täydentänyt hakemusta, sinun tulee jättää (submit) se uudelleen. Täydennys otetaan huomioon, jos se on mahdollista hakemuksen arviointi- ja päätöksentekoprosessin kannalta. Akatemia voi pyytää hakijaa täydentämään hakemustaan. Jos hakija ei ole täydentänyt hakemustaan määräaikaan mennessä, hakemus voidaan jättää käsittelemättä (tutkimatta). Hakijan on huolehdittava, että yhteystiedot (sähköpostiosoite) ovat ajan tasalla.
Hakemuksen vireille tulo
Hallintolain 17 §:n ja sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 8 §:n mukaan vastuu hakemuksen saapumisesta perille määräajassa on lähettäjällä. Hakemuksen katsotaan olevan vireillä, kun verkkoasioinnin lomake ja asioinnissa pakollisiksi määritellyt liitteet on jätetty verkkoasiointiin. Järjestelmä ilmoittaa onnistuneesta hakemuksen jättämisestä sähköpostilla hakijan ilmoittamaan osoitteeseen.
Hakemuksen julkisuus, tietosuoja
Hakemus liitteineen on julkinen asiakirja lukuun ottamatta lähtökohtaisesti salassa pidettäviä tutkimussuunnitelmaa, aiesuunnitelmaa, abstraktia ja väliraporttia. Tästä syystä esimerkiksi ansioluettelossa ei tule ilmoittaa salassa pidettäviä tietoja. Julkisuus perustuu lakiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Akatemian toiminnassa noudatetaan tietosuojalainsäädäntöä. Tutkimusrahoituksen henkilörekisterin osalta EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) mukainen tietosuojaseloste löytyy Akatemian verkkosivuilta kohdassa Tietosuojaselosteet.
Hakemus koostuu Akatemian verkkoasioinnissa täytettävistä lomakkeista sekä PDF-muodossa jätettävistä hakemuksen liitteistä. Hakijalla on oikeus jättää hakemuksensa suomeksi tai ruotsiksi. Hakemukset pyydetään kuitenkin jättämään englanniksi, koska hakemukset arvioidaan kansainvälisesti.
Suurin osa linkeistä vie ohjehakemistoon A-Ö Akatemian verkkosivuille.
Hakemuksen osat ja niiden sisältö verkkoasioinnissa (SARAssa)
Henkilötiedot (Personal data)
- Henkilötiedot
- Tutkinnot (viimeisin ensimmäisenä), lisätiedot-kohtaan voi täyttää esim. tietoja vanhempainvapaasta
- Dosentuurit ja professuurit
Konsortion osapuolet (jos kyseessä konsortiohakemus) (Consortium parties)
- Jokaisen osapuolen tiedot (nimi, sähköposti, organisaatio ja maa)
- Tutustu konsortiohakemuksen ohjeisiin
Yleiskuvaus (General information)
- Suorituspaikan tiedot
- Tutkimushankkeen nimi englanniksi ja suomeksi / ruotsiksi
- Tutkimusalat (vähintään yksi, enintään viisi). Tutustu tutkimusaloihin.
- Asiasanat englanniksi ja suomeksi / ruotsiksi
Abstrakti (Abstract)
- Enimmäispituus on 2500 merkkiä välilyönteineen
- Lyhyesti tutkimuksen tieteelliset ja yhteiskunnalliset tavoitteet, tutkimusmenetelmät, aineisto, odotettavat tulokset ja vaikuttavuus
- Lue lisää abstraktista
Tärkeimmätjulkaisut (Most relevant publications)
- Enintään kymmenen hankkeen kannalta tärkeintä omaa julkaisuasi, konsortiohankkeilta yhteensä enintään 20 julkaisua
- Julkaisuja voi hakea VIRTA-julkaisutietopalvelusta, tutustu palveluun. Katso myös verkkoasioinnin ohje.
- Julkaisuja voi syöttää myös suoraan. Pakolliset tiedot: tekijä(t), julkaisun otsikko, julkaisuvuosi ja sarjan/lehden nimi sekä julkaisutyyppi (ei näytetä hakemuksen PDF-versiossa)
Yhteistyötahot (Collaborators)
- Hankkeen yhteistyötahot eriteltynä (nimi, organisaatio, maa)
- Yhteistyötahojen keskeiset ansiot hankkeen kannalta sekä perustelut heidän valinnoilleen kuvataan tutkimussuunnitelmassa kohdassa 3.2.
- Tarvittaessa hakemukseen voi liittää yhteistyösitoumuksen. Lue ohjeet yhteistyösitoumuksen sisällöstä.
Yhteydet (Affiliations)
- Infrastruktuurit. Ilmoita mitä kansallisen tai kansainvälisen tutkimusinfrastruktuurin tarjoamia laitteita, resursseja tai tietovarantoja hankkeessa suunnitellaan käytettäväksi. Kansallisella ja/tai eurooppalaisella tutkimusinfrastruktuurien strategiafoorumin (ESFRI-infrastruktuuritiekartalla) olevat löytyvät valikosta. Mahdolliset muut infrastruktuurit täydennetään omaan kenttäänsä. Lue lisää tutkimusinfrastruktuureista Akatemian verkkosivuilta.
- Huippuyksiköt. Lue lisää Akatemian huippuyksiköiden sivulta.
- Lippulaivat. Lue lisää Akatemian lippulaivojen sivulta.
Tutkimusetiikka (Research ethics)
- Tutkimushankkeen eettinen lupa (kyllä/ei).
- Tutkimusvilppiin syyllistyminen (kyllä/ei). Jos hakija on edellisen kolmen vuoden aikana todetusti syyllistynyt tutkimusvilppiin, Akatemia jättää hakemuksen käsittelemättä (tutkimatta).
- Tutkimuseettiset kysymykset kuvataan tutkimussuunnitelman kohdassa 4.1.
- Tutustu eettisiin näkökulmiin.
Hankkeen rahoitus (Funding for the project)
- Hankkeen rahoitus on kokonaiskustannusmallin mukainen. Akatemian rahoitusosuus tutkimuskuluista on enintään 70 prosenttia.
- Ennen kuin voit täyttää kustannusarviota sinun tulee valita suorituspaikka Yleiskuvaus-välilehdellä.
- Haettavan rahoituksen kustannusarvio tulee laatia seuraavasti: 10 % vuonna 2020, 35 % vuonna 2021, 40 % vuonna 2022 ja 15 % vuonna 2023 hankkeen kokonaiskustannuksista.
- Suorituspaikka ylläpitää seuraavia kertoimia: tehollinen työaika, henkilösivukulut, yleiskustannusosuus ja arvonlisävero (ALV).
- Ilmoita rahoituskausi. Rahoitus voi alkaa takautuvasti aikaisintaan 21.8.2020 ja sen tulee päättyä 30.11.2023.
- Ilmoita palkat ja muut kustannukset
- Ilmoita hankkeen muut rahoittajat ja rahoitusosuudet. Jos saat hakemuksen jättämisen jälkeen muualta rahoitusta Akatemiasta haettuun tarkoitukseen, sinun tulee viipymättä ilmoittaa tästä Akatemialle.
- Perustele haettava rahoitus. Kiinnitä huomiota kustannusarvion realistisuuteen.
- Hankkeen vastuulliselle johtajalle voi hakea rajoitetusti palkkausta: johtamiseen ja/tai tutkimuksen tekemiseen. Perustelut vastuullisen johtajan palkkauksesta kirjoitetaan Vastuullisen johtajan palkkaus -välilehdellä.
- Budjetointiosion tekemisessä saat apua oman suorituspaikkasi hallinnosta. Tarkemmat ohjeet koskien rahoitusta on esitetty hakuilmoituksen kohdassa Haettava rahoitus ja rahoituskausi.
- Suorituspaikan sitoumus. Varmista suorituspaikkasi (yleensä yliopisto tai tutkimuslaitos) sitoutuminen hankkeeseen suorituspaikan oman ohjeen mukaisesti. Lue lisää suorituspaikan sitoumuksesta.
Vastuullisen johtajan palkkaus (Salary cost for PI)
- Perustele, jos vastuullisen johtajan palkkauskuluja sisältyy rahoitussuunnitelmaan
- Hankkeen vastuulliselle johtajalle voi hakea rajoitetusti palkkausta: johtamiseen ja/tai tutkimuksen tekemiseen.
- Jos vastuullisella johtajalla ei ole pysyvää palvelussuhdetta, suunnitelma hänen palkkauksestaan rahoituskauden aikana.
- Ohjeet vastuullisen johtajan palkkauksesta löydät hakuilmoituksen kohdasta Haettava rahoitus ja rahoituskausi.
Julkinen kuvaus (Public description)
- Enimmäispituus 1000 merkkiä välilyönteineen
- Tutkimushankkeen yleistajuinen ja selkeä kuvaus englanniksi ja suomeksi / ruotsiksi
- Akatemia käyttää julkista kuvausta hankkeesta tiedottamiseen. Julkinen kuvaus tallentuu myös kansalliseen tutkimustietovarantoon, josta tietoa jaetaan Suomessa tehtävästä tieteellisestä tutkimuksesta.
- Lue ohjeet julkisen kuvauksen kirjoittamiseen.
Valtuutus (Authorisation)
- Voit valtuuttaa toisen henkilön tekemään osia hakemuksesta puolestasi tai katselemaan hakemustasi.
- Aloita kirjoittamalla hänen nimeään varattuun kenttään.
- Valtuutettavan henkilön täytyy olla rekisteröitynyt verkkoasioinnissa (SARA) käyttäjäksi.
- Yhtä aikaa ei voi samalle kentälle valtuuttaa useampia henkilöitä etkä voi itse valtuutuksen aikana muokata kenttää.
- Älä valtuuta itseäsi.
- Valtuutuksen tekniset ohjeet löydät verkkoasioinnin ohjeista.
Tutkimussuunnitelma (Research plan)
- Enimmäispituus 12 sivua, konsortiohankkeilla 15 sivua
- Katso ohje kriisivalmiuden ja huoltovarmuushaun tutkimussuunnitelman rakenteesta.
- Huomaa, että tutkimussuunnitelmaa ei voi jättää erillisenä liitteenä
- Katso verkkoasioinnin ohje
Ansioluettelo (CV)
- Laadi ansioluettelo (CV) mallipohjassa esitetyllä rakenteella, enintään kaksi sivua.
Liitteet (Appendices)
- Liitteiden tulee olla PDF-tiedostoja.
Pakolliset liitteet
- Täydellinen julkaisuluettelo. Lue ohjeet julkaisuluettelon rakenteesta.
Tapauskohtaiset liitteet
- Yhteistyösitoumus. Lue ohjeet yhteistyösitoumuksen sisällöstä.
Jätä hakemus (Submit Application)
- Hakemuksen voi jättää, kun kaikki tarvittavat tiedot on täytetty tai liitetty välilehdillä
- Punainen varoituskolmio välilehdellä kertoo, jos jotain pitää vielä täydentää
- Jätettyä hakemusta voi täydentää hakuajan aikana. Tallennus korvaa vanhan version.
- Hakuajan jälkeen hakemuksen täydennystä on pyydettävä Akatemiasta hakuilmoituksessa olevilta yhteyshenkilöiltä.
Väliraportti
- Jos hakijalla on meneillään olevaa Akatemian rahoitusta, hänen tulee jättää väliraportti jokaisesta käynnissä olevasta hankkeestaan (mukaan lukien konsortion osahanke) verkkoasioinnissa ennen haun päättymistä. Lue yleisohjeet väliraportin laatimisesta.
- Katso myös verkkoasioinnin ohje
Akatemian rahoitus perustuu vertaisarviointiin. Hakemusten arvioinnissa kiinnitetään huomiota tutkimuksen tieteelliseen laatuun, hankkeen yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen ja siihen, miten suunnitelma vastaa tämän haun tavoitteisiin sekä siihen, että hakijoilla on suunnitelman toteuttamisen kannalta riittävän monipuolista osaamista. Hakemuksista pyydetään joko asiantuntijapaneelin lausunto tai vähintään kaksi yksittäisen asiantuntijan antamaa lausuntoa.
Arviointikriteerit:
- miten hanke toteuttaa haun tavoitteita (katso hakuilmoituksen kohdasta Haun tavoitteet)
- tutkimussuunnitelmassa kuvatun tutkimuksen tieteellinen laatu, innovatiivisuus ja uutuusarvo sekä vaikuttavuus tiedeyhteisössä
- tutkimussuunnitelman toteuttamiskelpoisuus
- hakijan / tutkimusryhmän pätevyys hankkeen toteuttamiseksi
- tutkimusympäristön ja yhteistyöverkostojen laatu
- konsortion osapuolten välisen yhteistyön tuoma lisäarvo
Tutustu arviointikysymyksiin, joilla hakemus arvioidaan: arviointilomake ja arviointiohje. Arviointiohjeet ja -lomakkeet ovat vain englanniksi.
Akatemian hallituksen nimeämä jaosto tekee rahoituspäätökset marraskuussa 2020. Päätökset tehdään kansainvälisen vertaisarvioinnin ja rahoitusmuodon tavoitteiden pohjalta. Jaosto tarkastelee haun tavoitteita ja pyrkii rahoittamaan monipuolisesti siihen sopivia hankkeita.
Kun rahoituspäätös on tehty, saat siitä automaattisen ilmoituksen sähköpostiisi. Voit viestin saatuasi kirjautua omilla tunnuksillasi verkkoasiointiin, josta löydät ilmoituksen rahoituspäätöksestä ja päätöksen perustelun. Verkkoasioinnista löydät myös hakemuksesta annetut asiantuntijalausunnot.
Rahoituksen vastaanottaminen
Jos rahoituspäätös on myönteinen, sen liitteenä on rahoitusehdot. Tarkista päätös ja hyväksy rahoitus ja sen ehdot verkkoasioinnissa viivytyksettä.
Päivitä myös hakemuksen julkinen kuvaus tarvittaessa ja liitä ohjeen mukainen varsinainen aineistonhallintasuunnitelma ennen rahoituksen hyväksymistä. Kun olet hyväksynyt rahoituksen, järjestelmä lähettää hyväksymispyynnön henkilölle, joka antoi hakemukseesi suorituspaikan sitoumuksen. Hänenkin tulee hyväksyä rahoitus vastaanotetuksi.
Rahoitus on maksatuskelpoinen vasta, kun sekä hakija että suorituspaikan edustaja ovat hyväksyneet sen vastaanotetuksi. Tämän jälkeen järjestelmä ilmoittaa rahoituksesta suorituspaikan taloushallinnolle ja rahoitus voidaan ottaa käyttöön.
Kuka voi hakea?
Rahoitusta voivat hakea yksittäiset tutkimusryhmät ja kahden tai useamman ryhmän muodostamat konsortiot. Konsortioiden osapuolet voivat edustaa yhtä tai useampaa tutkimusorganisaatiota. Hakija voi jättää vain yhden hakemuksen (mukaan lukien konsortiohakemus johtajana tai konsortion osahankkeen johtajana).
Konsortiohakemuksella tarkoitetaan yhteisen tutkimussuunnitelman ympärille rakennettua hakemusta, jossa jokainen konsortion osapuoli hakee rahoitusta Akatemialta. Akatemia käsittelee konsortiohakemuksen yhtenä kokonaisuutena, vaikka rahoitus myönnetäänkin erikseen kullekin osahankkeelle. Konsortion kokoonpanoa ei voi muuttaa hakuajan päätyttyä.
Hankkeen vastuullisella johtajalla tulee olla tohtorin tutkinnon lisäksi muuta merkittävää näyttöä tieteellisestä työstä. Yleensä hän on professorin tai dosentin tasoinen tutkija. Lisäksi hakijalla tulee olla kiinteät yhteydet Suomeen monivuotisen tutkimushankkeen toteuttamiseksi, ja yhteyksien tulee käydä ilmi hakemuksesta.
Mikä on keskimääräinen rahoitus hanketta kohden?
Rahoitettavan hankkeen (sekä yksittäinen ryhmä että konsortio yhteensä) koko on pääsääntöisesti 0,5–2 miljoonaa euroa. Perustelluissa tapauksissa jaosto voi päättää myöntää rahoitusta alle tai yli tämän vaihteluvälin.
Mitä rajoituksia hakuun liittyy?
Jos hakijalla on meneillään olevaa Akatemian rahoitusta, hänen tulee laatia väliraportti verkkoasioinnissa. Lue yleisohjeet väliraportin laatimisesta. Hakemuksen jättäminen tähän hakuun ei estä hakemasta syyshaussa 2020 rahoitusta esimerkiksi akatemiahankkeeseen. Valtionavustuslain (688/2001) mukaisesti samalle tutkimushankkeelle ei myönnetä samanaikaista rahoitusta samaan käyttötarkoitukseen. Jos hakija hakee tämän haun lisäksi rahoitusta jostain muusta syyskuussa haettavana olevasta rahoitusmuodosta, tulee hakijan osoittaa eri hakemukset eri sisältöisine tutkimussuunnitelmineen molempiin hakuihin.
Suomen Akatemian hallituksen, tieteellisen toimikunnan sekä strategisen tutkimuksen neuvoston jäsenen hakemuksesta ei hänen toimikautensa aikana myönnetä Akatemian tutkimusrahoitusta. Rahoitusta ei voida myöntää henkilölle, joka on osallistunut haun suunnitteluun tavalla, joka tuottaa hänelle kilpailuetua muihin hakijoihin nähden.
Jos hakija on kolmen edellisen vuoden aikana todetusti syyllistynyt tutkimusvilppiin, Akatemia jättää hakemuksen tutkimatta.
Voinko hakea rahoitusta muista Akatemian hauista vuonna 2020?
Kyllä, voit hakea rahoitusta myös muissa hauissa. Valtionavustuslain (688/2001) mukaisesti samalle tutkimushankkeelle ei myönnetä samanaikaista rahoitusta samaan käyttötarkoitukseen. Jos hakija hakee tämän haun lisäksi rahoitusta jostain muusta syyskuussa haettavana olevasta rahoitusmuodosta, tulee hakijan osoittaa eri hakemukset eri sisältöisine tutkimussuunnitelmineen molempiin hakuihin.
Mitkä ovat haun hakuajat?
Hakuaika on ehdoton. Haku päättyy 15.9.2020 klo 16.15 Suomen aikaa. Akatemian hallituksen nimeämä jaosto tekee rahoituspäätökset marraskuussa 2020.
Voiko hankkeen/konsortion osapuolena ja rahoituksen saajana olla ulkomainen tutkimuslaitos?
Akatemian tutkimusrahoitus myönnetään pääsääntöisesti suomalaiseen tutkimusorganisaatioon, jollei erityisiä perusteita muulle ole. Hankkeen vastuullisella johtajalla tulee olla kiinteät yhteydet Suomeen monivuotisen tutkimushankkeen toteuttamiseksi. Rahoitusta saaneet tutkijat voivat kuitenkin työskennellä ulkomailla rahoituskauden aikana.
Kuinka paljon rahoitusta on haettavana?
Suomen Akatemia on varautunut rahoittamaan hankkeita/konsortioita yhteensä 20 miljoonalla eurolla. Rahoitettavan hankkeen (sekä yksittäinen ryhmä että konsortio yhteensä) koko on pääsääntöisesti 0,5–2 miljoonaa euroa. Perustelluissa tapauksissa jaosto voi päättää myöntää rahoitusta alle tai yli tämän vaihteluvälin. Rahoituskausi voi alkaa takautuvasti 21.8.2020 alkaen. Rahoituskausi päättyy 30.11.2023. Haettavan rahoituksen kustannusarvio tulee laatia seuraavasti: 10 % vuonna 2020, 35 % vuonna 2021, 40 % vuonna 2022 ja 15 % vuonna 2023 hankkeen kokonaiskustannuksista. Konsortioiden kokonaiskustannusarvion tulee noudattaa samaa rahoituksen vuosieräjakaumaa.
Voiko hakemuksessa käyttää alaviitteitä?
Ei, sivun alaviitteitä ei voi käyttää. Lähdeviitteet on lisättävä suoraan tekstiin (esim. tekijä, vuosiluku tai [numero]).
Miten hakemukset arvioidaan?
Akatemian rahoitus perustuu vertaisarviointiin. Akatemia käyttää hakemusten arvioijina pääosin ulkomaisia asiantuntijoita. Kaikki hyväksytyt hakemukset arvioidaan asiantuntijapaneeleissa. Paneelit arvioivat niille osoitetut hakemukset ja laativat kullekin hakemukselle kirjallisen lausunnon.
Voidaanko hankkeelleni myöntää rahoitusta kriisivalmius- ja huoltovarmuushausta, vaikka saisin rahoitusta Akatemian huhtikuussa auki olleesta COVID-19-erityisrahoitushausta?
Periaatteessa kyllä, mutta tässä haussa ei rahoiteta rokote- ja lääkekehitystutkimusta, jonka tavoitteena on ennaltaehkäistä COVID-19-epidemian haitallisia terveysvaikutuksia ja/tai edistää tautitapausten hoitoa.
COVID-19-erityisrahoitushaussa hakijana oli organisaatio. Onko organisaatio hakija myös kriisivalmius- ja huoltovarmuushaussa?
Ei ole. Kriisivalmius- ja huoltovarmuushaussa hakija on yksittäisen tutkimusryhmän vastuullinen tutkija tai usean tutkimusryhmän muodostaman konsortion johtaja ja konsortion osahankkeiden vastuulliset tutkijat.
Täytyykö tutkijalla olla meneillään oleva akatemiarahoitus, jotta hän on hakukelpoinen tässä kriisivalmius- ja huoltovarmuushaussa?
Ei tarvitse olla. Tässä haussa ei tarvitse olla Akatemian rahoittamaa käynnissä olevaa tutkimusta tai hanketta.
Onko budjetin laatimisessa jotain mitä tulisi huomioida?
Kyllä. Haettavan rahoituksen kustannusarvio tulee laatia seuraavasti: 10 % vuonna 2020, 35 % vuonna 2021, 40 % vuonna 2022 ja 15 % vuonna 2023 hankkeen kokonaiskustannuksista. Konsortioiden kokonaiskustannusarvion tulee noudattaa samaa rahoituksen vuosieräjakaumaa. Rahoitus voi alkaa takautuvasti 21.8.2020 ja se päättyy 30.11.2023.
Voinko hakea rahoitusta myös muissa Akatemian hauissa (esim. akatemiahanketta syyshaussa 2020), vaikka hakisin rahoitusta kriisivalmiuden ja huoltovarmuuden haussa?
Kyllä voit. Hakemuksen jättäminen kriisivalmiuden ja huoltovarmuuden hakuun ei vaikuta hakukelpoisuuteen Akatemian muissa hauissa, eikä niissä tehtäviin rahoituspäätöksiin. Huomattakoon kuitenkin, ettei valtionavustus voi olla päällekkäistä, eli samaan tutkimukseen ei voida myöntää rahoitusta toistamiseen.
Voiko kriisivalmiuden ja huoltovarmuuden haussa hakea rahoitusta COVID-19-rokote- ja -lääkekehitystutkimukseen?
Ei voi. Tässä haussa ei rahoiteta rokote- ja lääkekehitystutkimusta, jonka tavoitteena on ennaltaehkäistä COVID-19-epidemian haitallisia terveysvaikutuksia ja/tai edistää tautitapausten hoitoa.
Mitä tarkoittaa, että rahoitus voi alkaa takautuvasti?
Perustellusta syystä tutkimukseen liittyviä kustannuksia voidaan hyväksyä takautuvasti 21.8.2020 alkaen. Valtionavustuksen myöntämisen edellytyksenä on, että avustukselle on tarve. Ennen rahoituspäätöksen tekemistä syntyneet (eli takautuvat) kustannukset voidaan poikkeuksellisesti tässä rahoitusmuodossa hyväksyä, jos rahoituksen saaja pystyy esittämään, että hankkeen myöhemmin toteutuva osa jäisi toteutumatta kokonaan tai toteutuisi selvästi hitaammin tai suppeammin ilman valtionavustusta.
Suorituspaikka voi hakea perustelluista syistä ennakkoa hankkeen käynnistämiseksi, korkeintaan 40 % hankkeen myönnöstä, 14.12.2020 mennessä. Ennakon tarve on perusteltava rahoituksen saajan taloudellisen ja muun tilanteen kannalta. Ennakon maksaminen voi olla perusteltua silloin, kun avustettavan hankkeen käynnistäminen tai toteuttaminen valtionavustuspäätöksessä tarkoitetussa aikataulussa ja laajuudessa vaatii, että avustuksen saaja saa rahoituksen käyttöönsä normaalimaksatusta nopeammassa aikataulussa.
Rahoituksen ensimmäinen maksatus on aikaistettu ja siihen liittyvän maksatuspyynnön tulee olla perillä 14.12.2020 mennessä.
Entä jos kuluja ei tarvitse tai pysty laskuttamaan takautuvasti? Voiko takautuvan laskuttamisen sijaan pidentää rahoituskautta vastaavasti?
Ei voi. Rahoitus voi alkaa takautuvasti 21.8.2020 ja se päättyy viimeistään 30.11.2023.
Voiko rahoitusta käyttää vastuullisen johtajan palkkaan?
Akatemian hankerahoitus (akatemiahankkeet, suunnatut hankkeet, akatemiaohjelmahankkeet) on tarkoitettu ensisijaisesti päätoimisesti ja kokoaikaisesti työskentelevien tutkijoiden palkkaukseen sekä muihin tutkimuskuluihin.
Tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkaukseen ei pääsääntöisesti myönnetä rahoitusta. Vastuullisen johtajan palkkakuluja voidaan rajoitetusti sisällyttää hankkeen kokonaiskustannuksiin. Tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkaus esitetään verkkoasioinnissa Vastuullisen johtajan palkkaus -välilehdellä.
Voidaanko Akatemian luottamuselinten jäsenille myöntää rahoitusta tässä rahoitushaussa?
Suomen Akatemian hallituksen, tieteellisen toimikunnan sekä strategisen tutkimuksen neuvoston jäsenen hakemuksesta ei hänen toimikautensa aikana myönnetä Akatemian tutkimusrahoitusta. Rahoitusta ei voida myöntää henkilölle, joka on osallistunut haun suunnitteluun tavalla, joka tuottaa hänelle kilpailuetua muihin hakijoihin nähden.
Kuka tekee rahoituspäätökset?
Akatemian hallituksen nimeämä jaosto tekee rahoituspäätökset marraskuussa 2020. Päätökset tehdään kansainvälisen vertaisarvioinnin ja rahoitusmuodon tavoitteiden pohjalta. Jaosto tarkastelee haun tavoitteita ja pyrkii rahoittamaan monipuolisesti siihen sopivia hankkeita.
Voiko yritys saada rahoitusta kriisivalmius- ja huoltovarmuushaussa?
Pääsääntöisesti Akatemian rahoituksella ei tueta taloudellista toimintaa. Rahoitusta voidaan myöntää taloudelliseen toimintaan vain, jos se on myönnettävissä de minimis -asetuksen (komission asetus 1407/2013) mukaisena. Jos rahoitusta haetaan muulle kuin tutkimusorganisaatiolle, hakijan tulee ottaa yhteyttä Akatemiaan ennen hakemuksen jättämistä. Jos Akatemian rahoittamassa hankkeessa tehdään yhteistyötä yrityksen kanssa, joka ei saa Akatemian rahoitusta, noudatetaan erityisiä yritysyhteistyötä koskevia ehtoja, jotka on kuvattu rahoitusehdoissa.