Tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-ohjelma ICT 2023: Ohjelmistot innovaation, liiketoiminnan ja kestävän kehityksen lähteenä
- Haun kokonaisrahoitus noin 3 miljoonaa euroa
- Hakijana yksittäinen tutkimusryhmä tai konsortio
ICT 2023 -ohjelma on Suomen Akatemian ja Business Finlandin (aikaisemmin Tekes) koordinoima ja rahoittama tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-ohjelma, jonka tavoitteena on syvän tietojenkäsittelyosaamisen kehittäminen ja ICT:n laaja-alaisen hyödyntämisen edistäminen. Ohjelma perustuu ICT 2015 -työryhmän selvityksen ”21 polkua kitkattomaan Suomeen” esitykseen. Suomen Akatemian vuoden 2019 myöntämisvaltuudesta vähintään 10 miljoonaa euroa on tarkoitettu ohjelman rahoittamiseen. Business Finland ei järjestä rinnakkaista hakua yritysprojekteille, mutta rahoitusta on mahdollista hakea myös tähän aihepiiriin normaalin hakumenettelyn kautta, ks. www.businessfinland.fi/rahoitus. Temaattisessa muistiossa esitellään tarkemmin tämän teeman tausta, tavoitteet, aihealueet ja arvioinnin sekä päätöksenteon kriteerit. Lue koko hakuilmoitus ja arviointikriteerit alta.
Hankkeen vastuullisen johtajan tulee olla tohtorin tutkinnon suorittanut tai professorin tai dosentin tasoinen tutkija. Rahoitusta voivat hakea yksittäiset tutkimusryhmät ja kahden tai useamman ryhmän muodostamat konsortiot.
Akatemia on varautunut rahoittamaan tutkimushankkeita yhteensä 3 miljoonalla eurolla.
Ennen kuin teet hakemuksen verkkoasioinnissa (SARA), tutustu huolellisesti sekä alla olevaan hakuilmoitukseen että Lue myös -osion sisältöön ja erityisesti rahoitusehtoihin. Hakuilmoituksen ja rahoitusehtojen (rahoituksen käytön yleisten ehtojen ja ohjeiden) ollessa ristiriidassa, rahoituksen käytön yleisten ehtojen ja ohjeiden sisältämä teksti on aina ensisijainen.
Lue koko hakuilmoitus alta. Voit tulostaa tai tallentaa sen pdf:nä alla olevasta napista.
Ohjelmistoja on kaikkialla – ne tekevät kaikesta liiketoiminnasta ohjelmistoliiketoimintaa. Digivallankumous on johtanut tilanteeseen, jossa ohjelmistot kirittävät yrityksiä niiden tavoitellessa skaalautuvuutta, innovatiivisia tuotteita, parempaa laatua ja ketteryyttä. Sen vuoksi ohjelmistoihin liittyvistä valmiuksista on tullut avainosaamista lähes kaikilla teollisuudenaloilla. Ohjelmistojen ja niihin perustuvan liiketoiminnan suunnittelusta, kehityksestä ja hallinnasta on siksi tulossa yhä kriittisempiä kilpailutekijöitä Suomen taloudelle.
Yritysten ja yhteiskunnan digivallankumous kasvattaa ekosysteemeistä suuria ja monitahoisia, ja ekosysteemeitä tukevat ohjelmistot kasvavat niiden mukana. Tarvitaan siis uusia menetelmiä, työkaluja ja suunnittelu- ja hallintaperiaatteita, mikä vaatii sekä ohjelmistojen perusteisiin liittyvää sovellettua tutkimusta että perustutkimusta, jotta Suomi pysyisi digitalouden eturintamassa. Yksityisellä sektorilla yritysten kilpailukykyä vauhdittaa maailmanlaajuinen kilpailu. Julkinen sektori vaatii kuitenkin myös tuottavuuden jatkuvaa parantamista. Ohjelmistot ovat tämän innovaatiota, liiketoimintaa ja ekotehokkuutta ajavan digivallankumouksen tärkeimpiä katalysaattoreita.
Tässä teemahaussa etsitään projektiehdotuksia kaikilta alueilta, jotka vaikuttavat ohjelmistojen määrittämiseen, rakentamiseen, analyysiin, testaukseen, vahvistamiseen, tarkistamiseen, uudelleenkäyttöön ja käyttöönottoon. Hakua tulkitaan laajasti, ja se kattaa laajan ohjelmistotutkimuksen kirjon aina käytännön mekanismeista teoriapohjaan ja periaatteisiin. Teemahaun keskeiset aiheet ovat:
- kehitys, lähestymistavat huoltoon ja uudelleenkäyttöön sekä arviointimenetelmät, kuten määrityksen, suunnittelun, toteutuksen, prototyyppien tekemisen, testauksen, tarkistamisen, vahvistamisen ja diagnostiikan menetelmät
- ohjelmistokehitystä ja ohjelmistojen käyttöönottoa ja (uudelleen)käyttöä tukeva infrastruktuuri, kuten virtualisointi, ohjelmistojen suoritusnopeus, sisäänrakennettu turvallisuus, testiautomaatio ja jatkuva ohjelmistotuotanto
- ohjelmistotuotannon, ohjelmistokehityksen ja ohjelmistojen käytön hallinta, mukaan lukien ohjelmistotuotannon organisointi, ketterien/jatkuvien ohjelmistotuotantoprosessien skaalaus, ohjelmistoekosysteemien hallinta, ohjelmistoinnovaatioiden edistäminen, ekotehokkuuden omaksuminen ohjelmistotuotannon käytännöissä.
Temaattisessa muistiossa esitellään tarkemmin tämän teeman tausta, tavoitteet, aihealueet ja arvioinnin sekä päätöksenteon kriteerit.
Rahoitusta voivat hakea yksittäiset tutkimusryhmät ja kahden tai useamman ryhmän muodostamat konsortiot. Konsortioiden osapuolet voivat edustaa yhtä tai useampaa tutkimusorganisaatiota. Huhtikuun 2019 haussa hakija voi olla mukana vain yhdessä ICT 2023 -hakemuksessa, mukaan lukien konsortion johtajana tai osahankkeen johtajana. Konsortiohakemuksella tarkoitetaan yhteisen tutkimussuunnitelman ympärille rakennettua hakemusta, jossa jokainen konsortion osapuoli hakee rahoitusta Akatemialta. Akatemia käsittelee konsortiohakemuksen yhtenä kokonaisuutena, vaikka rahoitus myönnetäänkin erikseen kullekin osahankkeelle. Konsortion kokoonpanoa ei voi muuttaa hakuajan päätyttyä. Tutustu konsortiohakemuksen ohjeisiin.
Hankkeen vastuullisen johtajan tulee olla tohtorin tutkinnon suorittanut tai professorin tai dosentin tasoinen tutkija. Lisäksi hakijalla tulee olla kiinteät yhteydet Suomeen monivuotisen tutkimushankkeen toteuttamiseksi, ja yhteyksien tulee käydä ilmi hakemuksesta.
Rahoitusta ei voi myöntää henkilölle, joka on osallistunut haun suunnitteluun tavalla, joka tuottaa hänelle kilpailuetua muihin hakijoihin nähden.
Akatemia on varautunut rahoittamaan tutkimushankkeita yhteensä noin 3 miljoonalla eurolla.
Hankkeiden rahoituskausi on kolme vuotta: 1.1.2020-31.12.2022
Rahoitus myönnetään käytettäväksi suomalaisen suorituspaikan (yleensä yliopiston tai tutkimuslaitoksen) kautta. Rahoitusta voidaan myöntää ulkomaille vain poikkeustapauksessa. Rahoitusta saaneet tutkijat voivat kuitenkin työskennellä ulkomailla rahoituskauden aikana.
Hakija esittää hakemuksessaan kokonaiskustannusmallin (tutustu ohjeistukseen rahoituksen yleisissä ehdoissa ja ohjeissa, osio 2) mukaisen rahoitussuunnitelman, johon sisältyy Akatemialta haettava rahoitus (enintään 70 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista).
Akatemian rahoitusta voidaan hakea kattamaan esimerkiksi seuraavia tutkimuksen välittömiä kustannuksia:
- tutkimusryhmän palkkaus
- tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkauskulut rajoitetusti
- ulkomailta kotimaahan palaavan tutkijan palkkausrahoitus
- tutkimuksen toteuttamisesta aiheutuvat välttämättömät kulut
- matkakulut
- kotimainen yhteistyö ja liikkuvuus
- kansainvälinen yhteistyö ja liikkuvuus
- ulkomaankausien liikkuvuuskorvaus
- kansainvälisten hankkeiden valmistelu
- julkaisukulut (esimerkiksi tiedon avoimen saatavuuden edistämisestä aiheutuvat julkaisumaksut).
Tutkimusryhmän palkkaus
Suomen Akatemian tutkimusmäärärahalla työskentelevän henkilöstön tulee pääsääntöisesti olla palvelussuhteessa. On suositeltavaa, että palvelussuhde kestää koko rahoituskauden ajan, ellei tutkimushankkeen toteuttamiseen liittyvä erityinen syy edellytä lyhyempää palvelussuhdetta. Lyhytaikaisia tutkimus-, selvitys- tai muita tehtäviä voidaan toteuttaa myös ostopalveluina silloin, kun se on hankkeen toteuttamisen kannalta välttämätöntä.
Akatemia edellyttää, että tutkimuksen suorituspaikka (esimerkiksi yliopisto) takaa hankkeen toteuttamisen tavanomaiset perusedellytykset, jotka määräytyvät tutkimuksen luonteen perusteella. Nämä ovat samat kuin laitoksen muilla tutkijoilla eli työskentely- ja laboratoriotilat, laitteet (mukaan lukien tietotekniset laitteet) sekä tietoliikenne-, puhelin-, posti-, kopiointi- ja kirjastopalvelujen käyttömahdollisuus.
Edellytykset suorituspaikalta
Kun suorituspaikka on yliopisto tai tutkimuslaitos, rahoitus haetaan yleensä arvonlisäverollisena. Suorituspaikan taloushallinto antaa tarkemmat ohjeet arvonlisäverokäytännöstä. Akatemia voi rahoittaa arvonlisävero-osuudet tietyin ehdoin (katso Arvonlisävero ja tutustu ohjeistukseen rahoituksen yleisissä ehdoissa ja ohjeissa, osio 5.3).
Rahoitussuunnitelma
Hakija esittää hakemuksessa kustannusarvion, joka sisältää arvion rahoituksen vuosittaisesta tarpeesta menolajeittain. Hakija esittää myös rahoitussuunnitelman eli samaan hankkeeseen jo myönnetyn sekä hankkeen toteutuessa suorituspaikan tarjoaman rahoituksen. Erityistä huomiota tulee kiinnittää kustannusarvion realistisuuteen. Kaikki haetut tutkimuskulut perustellaan vapaatekstikentissä verkkolomakkeen välilehdellä Hankkeen rahoitus.
Tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkauskulut
Tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkauskuluja rahoitetaan rajoitetusti. Akatemian hankerahoitus (akatemiahankkeet, suunnatut hankkeet, akatemiaohjelmahankkeet) on tarkoitettu ensisijaisesti päätoimisesti ja kokoaikaisesti työskentelevien tutkijoiden palkkaukseen sekä muihin tutkimuskuluihin.
Vastuullisen johtajan palkkakuluja voidaan rajoitetusti sisällyttää hankkeen kokonaiskustannuksiin. Tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkaus esitetään verkkoasioinnissa kohdassa Vastuullisen johtajan palkkaus.
1. Palkan sisällyttäminen kokonaiskustannuksiin hankkeen johtamista varten
Tutkimushankkeen vastuullisen johtajan palkkakuluja hankkeen johtamista varten voidaan sisällyttää hankkeen kokonaiskustannuksiin verkkolomakkeen Vastuullisen johtajan palkkaus -välilehdellä kuvatun perusteella. Edellytyksenä kustannusten hyväksymiselle on, että vastuullisen johtajan tehtävät on eritelty selkeästi.
Vastuullisen johtajan palkkauskustannukset eivät saa olla merkittävät verrattuna hankkeen kokonaiskustannuksiin. Esimerkiksi nelivuotiseen tutkimushankkeeseen voi sisällyttää enintään kuuden kuukauden verran vastuullisen johtajan työaikaa. Tämä on laskennallisesti noin puolitoista kuukautta vuodessa.
2. Rahoituksen hakeminen johtajalle tutkimuksen tekemistä varten
Akatemia voi myöntää vastuullisen johtajan palkkaukseen yhteensä enintään 12 kuukauden rahoituksen tutkimuksen tekemistä varten.
Palkkauksella edistetään hankkeen toteutusmahdollisuuksia ja se myönnetään vain tutkimuksellisesti hyvin perustellusta syystä. Tällainen voi olla esimerkiksi työskentely ulkomailla, paluu kotimaahan sekä siirtyminen toiseen tutkimusorganisaatioon tai Suomessa sijaitsevaan yritykseen. Mahdollisessa yritysyhteistyössä tulee täyttyä määrätyt ehdot (tutustu ohjeistukseen rahoituksen yleisissä ehdoissa ja ohjeissa, osio 10.1).
Rahoituksen edellytyksenä on, että vastuullisen johtajan tehtävät ja palkkauksen tutkimukselliset perustelut on kuvattu selkeästi verkkolomakkeen Vastuullisen johtajan palkkaus -välilehdellä. Jotta rahoitusta voidaan maksaa tähän tarkoitukseen, siitä on oltava maininta rahoituspäätöksen ehdossa.
3. Palkkaus silloin, kun johtajalla ei ole palvelussuhdetta
Jos tutkimushankkeen vastuullisella johtajalla ei ole palvelussuhdetta esimerkiksi yliopistoon tai tutkimuslaitokseen, hänen tulee selvittää verkkolomakkeen Vastuullisen johtajan palkkaus -välilehdellä, miten hänen oma palkkauksensa järjestetään hankkeen rahoituskauden aikana.
Eläkkeellä olevalle tutkijalle voidaan myöntää tutkimusrahoitusta samoin perustein kuin muillekin tutkijoille.
Liikkuvuuskorvaus tutkimushankkeissa
Liikkuvuuskorvaus hankkeissa on kohdemaasta ja ulkomaankauden pituudesta riippumaton verollinen korvaus, josta pidätetään henkilösivukulut:
- tutkijalle, jolla ei ole huollettavia: 1 050 euroa/kk
- tutkijalle, jolla on huollettavia: 1 500 euroa/kk
Liikkuvuuskorvausta haetaan tutkimushankkeen (esimerkiksi akatemiahankkeet, akatemiaohjelmat, tutkijantehtävät) alkuperäisessä hakemuksessa tutkimussuunnitelman toteuttamiseen liittyvinä tutkimuskuluina. Suositeltu korvaus on tarkoitettu kattamaan ulkomailla oleskelusta aiheutuvia kohonneita elinkustannuksia.
Liikkuvuuskorvaus haetaan lomakkeella Hankkeen rahoitus-välilehdellä, kohdassa Muut kulut. Ulkomaan matkoihin liittyvät matkalippukulut haetaan lisäksi erikseen kohdassa Matkakulut. Jos tutkija ja hänen perheensä ovat ulkomailla vähintään kuusi kuukautta, myös perheen matkakuluihin voi hakea rahoitusta.
Hakemuksen jättäminen ja täydentäminen
Hakuaika on ehdoton.
Jätä (submit) hakemus hyvissä ajoin ennen hakuajan päättymistä. Voit jättää vain sellaisen hakemuksen, jossa on kaikki pakollisiksi määritellyt tiedot ja liitteet. Jätettyä hakemusta voi muokata ja täydentää hakuajan päättymiseen saakka. Jo jätettyä hakemusta voi muuttaa ennen hakuajan päättymistä esimerkiksi vaihtamalla hakemuksen liitteitä. Jos huomaat hakuajan päätyttyä merkittäviä puutteita hakemuksessa, ota välittömästi yhteyttä rahoitusmuodon esittelijään (hakuilmoituksessa mainittuun yhteyshenkilöön). Esittelijä voi avata hakemuksen hakijan täydennettäväksi. Kun olet täydentänyt hakemusta, sinun tulee jättää (submit) se uudelleen. Täydennys otetaan huomioon, jos se on mahdollista hakemuksen arviointi- ja päätöksentekoprosessin kannalta. Merkittävä täydennys hakemukseen voi olla esimerkiksi ulkomaisen yliopiston kutsukirje.
Hakemuksen vireille tulo
Hallintolain 17 §:n ja sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 8 §:n mukaan vastuu hakemuksen saapumisesta perille määräajassa on lähettäjällä. Hakemuksen katsotaan olevan vireillä, kun verkkoasioinnin lomake ja asioinnissa pakollisiksi määritellyt liitteet on jätetty verkkoasiointiin. Järjestelmä ilmoittaa onnistuneesta hakemuksen jättämisestä sähköpostilla hakijan ilmoittamaan osoitteeseen.
Hakemuksen julkisuus, tietosuoja
Hakemus liitteineen on julkinen asiakirja lukuun ottamatta lähtökohtaisesti salassapidettäviä tutkimussuunnitelmaa, aiesuunnitelmaa, abstraktia ja edistymisraporttia. Tästä syystä esimerkiksi ansioluettelossa ei tule ilmoittaa salassa pidettäviä tietoja. Julkisuus perustuu lakiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Akatemian toiminnassa noudatetaan tietosuojalainsäädäntöä. Tutkimusrahoituksen henkilörekisterin osalta EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) mukainen tietosuojaseloste löytyy Akatemian verkkosivuilta kohdassa Tietosuojaselosteet.
Hakemus koostuu Akatemian verkkoasioinnissa täytettävistä lomakkeista sekä pdf-muodossa jätettävistä hakemuksen liitteistä. Hakijalla on oikeus jättää hakemuksensa suomeksi tai ruotsiksi. Hakemukset pyydetään kuitenkin jättämään englanniksi, koska hakemukset arvioidaan kansainvälisesti.
Hakemuksen osat ja niiden sisältö verkkoasioinnissa (SARAssa)
Henkilötiedot/CV (Personal data/CV)
- Henkilötiedot
- Tutkinnot (viimeisin ensimmäisenä), lisätiedot-kohtaan voi täyttää esim. tietoja vanhempainvapaasta
- Dosentuurit ja professuurit
- Liitteenä CV/ansioluettelo mallipohjassa esitetyllä rakenteella, enintään kaksi sivua
Konsortion osapuolet (jos kyseessä konsortiohakemus) (Consortium parties) (if applicable)
- Jokaisen osapuolen tiedot (nimi, sähköposti, organisaatio ja maa)
- Tutustu konsortiohakemuksen ohjeisiin
Yleiskuvaus (General information)
- Suorituspaikan tiedot
- Tutkimushankkeen nimi englanniksi ja suomeksi / ruotsiksi
- Tutkimusalat (vähintään yksi, enintään viisi)
- Asiasanat englanniksi ja suomeksi / ruotsiksi
Abstrakti (Abstract)
- Enimmäispituus on 2500 merkkiä
- Lyhyesti tutkimuksen tieteelliset ja yhteiskunnalliset tavoitteet, tutkimusmenetelmät, aineisto, odotettavat tulokset ja vaikuttavuus
Tutkimussuunnitelma (Research plan)
- Enimmäispituus 12 sivua, konsortiohankkeilla 15 sivua. Katso ohje tutkimussuunnitelman rakenteesta.
- Jos hankkeessa tehdään yritysyhteistyötä, tulee tämä ilmaista selkeästi tutkimussuunnitelmassa.
Tärkeimmät julkaisut (Most relevant publications)
- Enintään kymmenen hankkeen kannalta tärkeintä julkaisuasi, konsortiohankkeilta yhteensä enintään 20 julkaisua
- Julkaisuja voi hakea VIRTA-julkaisutietopalvelusta. Ohje VIRTA-palvelun käyttöön.
- Julkaisuja voi syöttää myös suoraan. Pakolliset tiedot: tekijä(t), julkaisun otsikko, julkaisuvuosi ja sarjan/lehden nimi sekä julkaisutyyppi (ei näytetä hakemuksen pdf:ssä)
- Täydellinen julkaisuluettelo liitetään hakemukseen kohdassa Liitteet
Liikkuvuus (Mobility)
- Hankkeessa suunniteltu kansallinen ja kansainvälinen liikkuvuus eriteltynä henkilöittäin
- Ohjeet liikkuvuuskorvauksesta löydät hakuilmoituksen kohdasta Haettava rahoitus ja rahoituskausi
Yhteydet (Affiliations)
- ESFRI-tiekartan mukaiset tutkimusinfrastruktuurit
- Muut tutkimusympäristöt
- Huippuyksiköt
- Lippulaiva-ohjelman hankkeet
Eettiset kysymykset (Ethical aspects)
- Tutkimushankkeen eettinen lupa (kyllä/ei)
- Tutkimusvilppiin syyllistyminen (kyllä/ei)
- Jos hakija on edellisen kolmen vuoden aikana todetusti syyllistynyt tutkimusvilppiin, Akatemia jättää hakemuksen tutkimatta.
- Tutkimuseettiset kysymykset kuvataan tutkimussuunnitelman kohdassa 4.1.
Hankkeen rahoitus (Funding for the project)
- Rahoituskausi, tehollinen työaika, henkilösivukulut, yleiskustannusosuus ja arvonlisävero
- Palkat ja muut kustannukset
- Hankkeen muut rahoittajat ja rahoitusosuudet. Jos saat hakemuksen jättämisen jälkeen muualta rahoitusta Akatemiasta haettuun tarkoitukseen, sinun tulee viipymättä ilmoittaa tästä Akatemialle.
- Perustelut haettavalle rahoitukselle. Kiinnitä huomiota kustannusarvion realistisuuteen.
- Budjetointiosion tekemisessä saat apua oman suorituspaikkasi hallinnosta. Tarkemmat ohjeet koskien rahoitusta on esitetty hakuilmoituksen kohdassa ”Haettava rahoitus ja rahoituskausi”.
- Suorituspaikan sitoumus. Varmista suorituspaikkasi (yleensä yliopisto tai tutkimuslaitos) sitoutuminen hankkeeseen suorituspaikan oman ohjeen mukaisesti.
Vastuullisen johtajan palkkaus (Salary cost for PI)
- Hankkeen vastuulliselle johtajalle voi hakea rajoitetusti palkkausta: johtamiseen ja/tai tutkimuksen tekemiseen.
- Jos vastuullisella johtajalla ei ole pysyvää palvelussuhdetta, suunnitelma hänen palkkauksestaan rahoituskauden aikana.
- Ohjeet vastuullisen johtajan palkkauksesta löydät hakuilmoituksen kohdasta Haettava rahoitus ja rahoituskausi
Julkinen kuvaus (Public description)
- Enimmäispituus 1000 merkkiä
- Tutkimushankkeen yleistajuinen ja selkeä kuvaus englanniksi ja suomeksi / ruotsiksi
- Akatemia voi käyttää julkista kuvausta hankkeesta tiedottamiseen
- mitä tutkitaan ja miksi
- millaisia aineistoja ja tutkimusmenetelmiä aiotaan käyttää: haastattelu, tilastoaineisto, arkistoaineisto yms.
- missä tutkimus tehdään
- mitä merkitystä ja tavoitteita tutkimuksella on yhteiskunnalle ja tieteelle
- muita kiinnostavia seikkoja
- hyvä laittaa myös linkki tutkijan kotisivulle, jos sieltä löytyy lisätietoa aiheesta
- mukaan voi laittaa myös viitteitä aiempiin julkaisuihin, jotka ovat helposti saatavissa yleisestä kirjastosta tai Internetistä.
Valtuutus (Authorization)
- Voit valtuuttaa toisen henkilön tekemään osia hakemuksia puolestasi. Aloita kirjoittamalla hänen nimeään varattuun kenttään.
- Valtuutettavan henkilön täytyy olla rekisteröitynyt SARAn käyttäjäksi
- Yhtä aikaa ei voi samalle kentälle valtuuttaa useampia henkilöitä etkä voi itse valtuutuksen aikana muokata kenttää
- Älä valtuuta itseäsi
- Valtuutuksen tekniset ohjeet löydät verkkoasioinnin ohjeista
Jätä hakemus (Submit Application)
- Hakemuksen voi jättää, kun kaikki tarvittavat tiedot on täytetty tai liitetty välilehdillä
- Punainen varoituskolmio välilehdellä kertoo, jos jotain pitää vielä täydentää
- Jätettyä hakemusta voi täydentää hakuajan aikana. Tallennus korvaa vanhan version.
- Hakuajan jälkeen hakemuksen täydennystä on pyydettävä Akatemiasta hakuilmoituksessa olevilta vastuuhenkilöiltä
Hakemuksen liitteet sen mukaan, onko hakijana yksittäinen hanke vai konsortio
Yksittäisen hankkeen vastuullisen johtajan hakemus:
Pakolliset liitteet:
- hakijan CV/ansioluettelo mallipohjassa esitetyllä rakenteella, enintään kaksi sivua
- hakijan julkaisuluettelo, jossa korostettu kymmenen hankkeen kannalta merkittävintä julkaisua
Tapauskohtaiset liitteet:
- Yhteistyösuunnitelma, jonka ohjeet löydät temaattisesta muistiosta
- ulkomaisen yliopiston tai tutkimuslaitoksen kutsu, jos työ tai osa siitä suoritetaan ulkomailla
- eettisen toimikunnan tai koe-eläintoimikunnan lausunto
- edistymisraportti niistä hakijan johtamista Akatemian rahoittamista tutkimushankkeista, joista ei ole annettu loppuraporttia
- tutkimussuunnitelma mallipohjassa esitetyllä rakenteella, enintään 12 sivua; vain jos tutkimussuunnitelmaa ei ole kirjoitettu verkkoasioinnin välilehdellä Tutkimussuunnitelma.
Konsortion hakemus:
Konsortion johtaja liittää hakemukseen seuraavat pakolliset liitteet:
Konsortion johtaja ja osahankkeiden johtajat liittävät kukin omaan hakemukseensa seuraavat pakolliset liitteet:
- hakijan CV/ansioluettelomallipohjassa esitetyllä rakenteella, enintään kaksi sivua
- hakijan julkaisuluettelo, jossa korostettu kymmenen hankkeen kannalta merkittävintä julkaisua
Tapauskohtaiset liitteet:
- Yhteistyösuunnitelma, jonka ohjeet löydät temaattisesta muistiosta
- ulkomaisen yliopiston tai tutkimuslaitoksen kutsu, jos työ tai osa siitä suoritetaan ulkomailla
- eettisen toimikunnan tai koe-eläintoimikunnan lausunto
- edistymisraportti niistä hakijan johtamista Akatemian rahoittamista tutkimushankkeista, joista ei ole annettu loppuraporttia
- tutkimussuunnitelma mallipohjassa esitetyllä rakenteella, enintään 15 sivua, jonka konsortion johtaja liittää hakemukseen; vain jos tutkimussuunnitelmaa ei ole kirjoitettu verkkoasioinnin välilehdellä Tutkimussuunnitelma.
Akatemian rahoitus perustuu vertaisarviointiin. Akatemia käyttää hakemusten arvioijina pääosin ulkomaisia asiantuntijoita.
Hakemusten arviointi on yksivaiheinen. Hakemukset arvioidaan kansainvälisessä arviointipaneelissa.
Vertaisarvioinnissa arvioidaan
- miten hanke toteuttaa haun tavoitteita
- tutkimussuunnitelmassa kuvatun tutkimuksen tieteellinen laatu, innovatiivisuus ja uutuusarvo sekä vaikuttavuus tiedeyhteisössä
- hakijan / tutkimusryhmän pätevyys hankkeen toteuttamiseksi
- tutkimussuunnitelman toteuttamiskelpoisuus (ml. tutkimuseettiset kysymykset)
- tutkimusympäristön ja yhteistyöverkostojen laatu
- tutkijoiden liikkuvuus ja tutkijankoulutus
- konsortion osapuolten välisen yhteistyön tuoma lisäarvo
Tutustu arviointikysymyksiin, joilla hakemus arvioidaan: akatemiaohjelman arviointilomake
Arvioinnissa käytetään kahta kynnysarvoa:
Jos hakemus ei saavuta arviointilomakkeen kohdasta ”Project’s relevance to the programme/call” vähintään arvosanaa neljä asteikolla yhdestä kuuteen, hakemuksen arviointi keskeytetään ja hakija saa arviointipalautteen vain kohdasta ”Project’s relevance to the programme/call”.
Jos hakemus ei saavuta arviointilomakkeen kohdasta ”Scientific quality and innovativeness of research plan” vähintään arvosanaa neljä asteikolla yhdestä kuuteen, hakemuksen arviointi keskeytetään ja hakija saa arviointipalautteen vain kohdista ”Project’s relevance to the programme/call” ja ”Scientific quality and innovativeness of research plan”.
Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta tekee rahoituspäätökset loppuvuodesta 2019.
Päätöksenteossa kiinnitetään Akatemian tutkimusohjelmien yleisten arviointikriteerien lisäksi seuraaviin seikkoihin:
- Kansainvälisyyteen:
- korkeatasoisten nuorten, lupaavien ulkomailla olevien tutkijoiden Suomeen houkutteleminen tai juuri Suomeen tulleiden palkkaaminen hankkeeseen.
- suomalaisten tutkijoiden tutkijavierailut korkeatasoisiin ulkomaisiin yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin.
- yhteistyö yksityisen ja julkisen sektorin kanssa
- yhteistyö yliopistojen, tutkimuslaitosten ja yritysten välillä
- tutkimusongelman asettelu
- tulosten hyödyntämismahdollisuudet
- korkeatasoisten tutkijoiden sektorienvälinen liikkuvuus
- yliopistoista yrityksiin tapahtuva liikkuvuus
- yrityksistä yliopistoihin tapahtuva liikkuvuus
- yliopistojen ja tutkimuslaitosten omien resurssien käyttö tutkimuksen toteuttamisessa
- suorituspaikan ja yhteistyökumppaneiden resurssien käyttö
- suorituspaikan sitoutumisen taso ja omarahoituksen osuus.
Kun rahoituspäätös on tehty, saat siitä automaattisen ilmoituksen sähköpostiisi. Voit ilmoituksen saatuasi kirjautua omilla tunnuksillasi verkkoasiointiin ja lukea rahoituspäätöksen, sen perustelun ja myönteiseen päätökseen liittyvät rahoitusehdot. Saat samalla tiedoksesi hakemuksestasi annetun asiantuntijalausunnon.
Rahoituksen vastaanottaminen
Jos rahoituspäätös on myönteinen, tarkista ja hyväksy se verkkoasioinnissa viivytyksettä. Tarkista ja tarvittaessa päivitä hakemuksen julkinen kuvaus ennen rahoituksen hyväksymistä. Kun olet hyväksynyt rahoituksen, järjestelmä lähettää hyväksymispyynnön henkilölle, joka antoi hakemukseesi suorituspaikan sitoumuksen. Hänenkin tulee hyväksyä rahoitus vastaanotetuksi.
Rahoitus on maksatuskelpoinen vasta, kun sekä hakija että suorituspaikan edustaja ovat hyväksyneet sen vastaanotetuksi. Tämän jälkeen järjestelmä ilmoittaa rahoituksesta suorituspaikan taloushallinnolle ja rahoitus voidaan ottaa käyttöön.