Tulevaisuuden oppiminen ja osaaminen - TULOS (2014-2020)
Oppiminen on murroksessa. Globalisoituneessa ja teknistyneessä maailmassa elinikäinen oppiminen on yhä tärkeämpää yksilöille ja yhteisöille. Tietotyö lisääntyy, ja se korostaa tiedon ja osaamisen merkitystä. Viestinnän ja kulttuurin uudet muodot muokkaavat toimintaamme.
Toistaiseksi tiedämme kuitenkin vain vähän siitä, kuinka syvällisesti muutokset vaikuttavat ihmisten tietojen ja taitojen muodostumiseen, maailmankuvaan ja siten koko yhteiskunnan toiminnan perusteisiin.
Tulevaisuuden oppiminen ja osaaminen -akatemiaohjelmassa kysymyksenasettelut ulottuvat aivojen toiminnasta oppimisen edellytyksiin, kulttuuristen arvojen muuttumiseen, sosiaalisten ryhmien syntymiseen, yhteiskunnallisen toiminnan muotoihin ja viestintäteknologian mahdollisuuksiin.
Akatemiaohjelmassa yhdistyvät oppimiseen ja koulutukseen liittyvät käyttäytymistieteelliset tutkimusintressit sekä opetusteknologian kehittäminen ja ohjelmistoratkaisujen etsiminen. Ohjelma tarjoaa entistä laajemman mahdollisuuden eri oppiaineiden asiasisältöiseen yhdistämiseen. Se puhuttelee myös oppimista tutkivaa neurotiedettä, ja yleisemmin lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvää tutkimusta.
Lue lisää ohjelman teemoista, taustasta ja tavoitteista.
Tulevaisuuden oppiminen ja osaaminen (TULOS) -akatemiaohjelman varsinaisessa haussa rahoitetut hankkeet, rahoituskausi 2014 - 2017, kokonaisrahoitus 10 milj. euroa
Oppiminen tuottavissa yhteiskunnallisissa liikkeissä
- Yrjö Engeström, Helsingin yliopisto
Fyysisesti aktivoivien peliympäristöjen tehokkuuss oppimisessa: pelejä tekemällä oppiminen vs. pelaamalla oppiminen
- Kristian Kiili, Tampereen teknillinen yliopisto
Tulevaisuuden matemaattisen ajattelun kultivointi
- Erno Lehtinen, Turun yliopisto
Internet ja oppimisvaikeudet: monitieteinen perspektiivi tiedon hankkimiseen uudessa mediassa
- Paavo Leppänen, Jyväskylän yliopisto
Opettajaksi 21-vuosisadan oppivassa yhteiskunnassa: opettajankoulutuksen ajattelu- ja työtavat
- Kati Mäkitalo-Siegl, Itä-Suomen yliopisto
- Päivi Häkkinen, Jyväskylän yliopisto
- Sanna Järvelä, Oulun yliopisto
"Say it again, kid!" - peli ja puheteknologia lasten vieraan kielen oppimisessa
- Risto Näätänen, Helsingin yliopisto
- Mikko Kurimo, Aalto yliopisto
Teknologia-avusteinen ympäristö kaikkien lukemaan oppijoiden tukena
- Ulla Richardson, Jyväskylän yliopisto
- Juha-Matti Latvala, Niilo Mäki Instituutti
Tulevaisuuden oppimistaidot: Pitkittäistutkimus kansainvälisessä kontekstissa
- Katariina Salmela-Aro, Jyväskylän yliopisto
Laadunvarmistuksen ja arvioinnin poikkikansalliset dynamiikat Brasiliassa, Kiinassa ja Venäjällä
- Jaakko-Pekka Kauko, Helsingin yliopisto
- Risto Rinne, Turun yliopisto
- Martti Takala, Tampereen yliopisto
Fyysisen aktiivisuuden ja kunnon vaikutukset oppimisen kognitiivisiin edellytyksiin
- Tuija Tammelin, LIKES-tutkimuskeskus
- Heikki Kainulainen, Jyväskylän yliopisto
- Tiina Parviainen, Jyväskylän yliopisto
Luonnontieteiden oppimisympäristöt tulevaisuuden koulussa: digitaaliset työvälineet motivaation luomisen sekä tiedon ja toiminnan säätelyn ohjauksen apuna
- Marja Vauras, Turun yliopisto
Työsuojelurahaston rahoittamat hankkeet, rahoituskausi 1.8.2014 - 31.12.2016
Toimijuutta edistävään työssä oppimiseen (ALW-21) - Prosessit, kriittiset edellytykset ja tulokset
- Anneli Eteläpelto, Jyväskylän yliopisto
Tulkitsevan työtavan oppiminen ja kehittäminen
- Mikael Wahlström, Teknologian tutkimuskeskus VTT
Yhteishankehaku Suomen Akatemia ja Chilen CONICYT, Akatemian rahoittamat suomalaiset osapuolet, rahoituskausi 2016 - 2018, kokonaisrahoitus 1 milj. euroa
STEM-oppimiseen sitouttavat käytännöt: Suomi-Chile -tutkimusyhteistyö
- Jari Lavonen, Helsingin yliopisto
KiVa Koulu -ohjelma Chilessä: Onko digitaalisella oppimisympäristöllä lisäarvoa ohjelman vaikuttavuuden kannalta?
- Christina Salmivalli, Turun yliopisto
Internetiä hyödyntävien oppimistaitojen oppiminen ja opettaminen eri tiedonaloilla alakoulussa (iFuCo)
- Marja Vauras, Turun yliopisto
- Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Turun yliopisto
- Eero Sormunen, Tampereen yliopisto
- Paavo Leppänen, Jyväskylän yliopisto
Opetuksen ja oppimisen analyysi käyttäen modernia puheen tunnistusta älypuhelimien avulla
- Jouni Viiri, Jyväskylän yliopisto
- Tuomas Virtanen, Tampereen teknillinen yliopisto
Partnership for International Reserach Collaboration PIRE-haku, yhteishankehaku Suomen Akatemia ja National Science Foundation (NSF), Akatemian rahoittamat suomalaiset osapuolet, rahoituskausi 2016 - 2020, kokonaisrahoitus 1 milj. euroa
Innostavan oppimisen tuunaaminen
- Katariina Salmela-Aro, Helsingin yliopisto
Arktisten kaupunkien kestävyyden mittaaminen
- Veli-Pekka Tynkkynen, Helsingin yliopisto
Johtoryhmä, toimikausi päättyi 31.12.2018
- Hannu Savolainen, Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta, puheenjohtaja
- Asla Pitkänen, Terveyden tutkimuksen toimikunta, varapuheenjohtaja
- Jari Hietanen, Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
- Aarne Mämmelä, Luonnontieteen ja tekniikan tutkimuksen toimikunta
- Hannele Niemi, Helsingin yliopisto
- Kari Nyyssölä, Opetushallitus
- Kenneth Johansson, Työsuojelurahasto
Lisätietoja
- Hakuihin ja hankehallintoon liittyvät kysymykset: helpdesk
Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)aka.fi