Tieto on supervoima -kampanja kannustaa lapsia tutkitun tiedon pariin
Lasten ajankohtais- ja tiedelehti Apu Juniori sekä Sivistystyönantajat, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, Professoriliitto, Suomen Akatemia ja Tieteentekijät tarjoavat Apu Juniori -lehden tieteeseen keskittyvän erikoisnumeron kaikille kolmasluokkalaisille helmikuussa 2021.
Yhteistyön tavoitteena on kannustaa alakoululaisia tutkitun tiedon pariin. Tieto on supervoima -kampanjassa suomalaisille kolmasluokkalaisille lapsille lahjoitetaan tutkittuun tietoon keskittyvän Apu Juniori-lehden erikoisnumero. Kampanja on osa Tutkitun tiedon teemavuosi 2021 -kokonaisuutta, joka tekee tutkitusta tiedosta entistä näkyvämpää ja saavutettavampaa.
Apu Juniori kuuntelee ja seuraa tarkasti alakoululaisten maailmaa. Lehti kertoo uutisista ja ilmiöistä selkeällä, totuudenmukaisella ja viihdyttävällä tavalla. Sen tekijät haluavat kannustaa lapsia itsenäiseen ajatteluun ja tukea heidän kasvuaan fiksuiksi ihmisiksi.
Erikoisnumerossa koululaisille kerrotaan mm. luonnon monimuotoisuudesta: mitä se tarkoittaa, mikä sitä uhkaa ja miten sitä suojellaan. Tiede ratkaisee -palstalla pohditaan koronaa ja kuinka se kukistetaan ja tee se itse -osiossa annetaan vinkkejä jänniin tiedekokeisiin kotona. Juttujen teossa on haastateltu ajankohtaisia tutkijoita.
”Tiedettä ei synny ilman lahjakkaita, osaavia ja työlleen omistautuneita ihmisiä. Haluamme tarjota kurkistuksia tieteentekijöiden työhön ja sen tulosten merkityksiin jokaisen elämässä, lapsia puhuttelevalla tavalla. On keskeinen kansalaistaito, että oppii hahmottamaan eron mutun ja tutkitun tiedon välillä”, toteaa Tieteentekijöiden puheenjohtaja Maija S. Peltola.
Yhteistyön tavoitteena on innostaa suomalaislapsia tutkimaan ja kyseenalaistamaan maailmaa sekä näkemään koulun ja opiskelemisen tuomat mahdollisuudet heille.
”Tutkitulla tiedolla on iso merkitys tulevaisuuden rakentamisessa. Tulevaisuutta teemme yhdessä lasten kanssa ja heitä varten. Lehden kautta pääsemme avaamaan lapsille tutkijoiden työtä ja tutkimuskohteita. Tutkimuksen ansiosta ymmärrämme paremmin, mitä ihmisessä tapahtuu hänen sairastuessaan tai minkälaista tutkittua tietoa on esimerkiksi kännykkäkameroiden taustalla”, Suomen Akatemian ylijohtaja Riitta Maijala sanoo.
Kokonaisuuteen liittyy myös Mediataitoviikolle rakennettu digitaalinen tehtäväkokonaisuus, joka liittyy tutkitun tiedon tunnistamiseen. Se on suunnattu alakoululaisille. Mediataitoviikko on kansallinen rohkean kokeilun innostaja, joka tarjoaa mediataitojen kanssa työskenteleville inspiraatiota oman työn kehittämiseen.
Tutustu mediataitoviikon tehtäväkokonaisuuteen: www.apujuniori.fi/mediataidot