FIRI2021 - Tiekartta ja kansainväliset jäsenyydet
- Akatemialta haettavan rahoitusosuuden suositeltava alaraja on yksittäisen hakemuksen osalta 200 000 euroa. Konsortiohakemuksessa osahankkeen suositeltava alaraja on 100 000 euroa ja koko konsortion suositeltava alaraja on 600 000 euroa.
- Hakijana on yksittäinen tutkimusorganisaatio tai niiden muodostama konsortio.
- Lisäys 25.3. Hakuilmoitusta on täydennetty seuraavasti: Suomen Akatemia varautuu jakamaan kahden nyt avattavan FIRI-rahoitushaun kautta myös mahdollisen lisärahoituksen (20 miljoonaa euroa), mikäli Suomen kestävän kasvun ohjelma: Alustava elpymis- ja palautumissuunnitelma toteutuu. Muutos on vaikuttanut myös toimintasuunnitelmaan ja arviointilomakkeeseen ja -ohjeeseen. Lue lisää aiheesta digitalisaatio ja vihreä siirtymä kevään FIRI2021 hauissa
- Lisäys 28.4.2021. Hakuilmoitusta on täydennetty seuraavasti: Euroopan komission ohjeiden mukaan elpymis- ja palautumissuunnitelman mukaisissa rahoituksissa on noudatettava do no significant harm -periaatetta (DNSH). Asiaan liittyvä erillisselvitys pyydetään kansainvälisessä arvioinnissa parhaiten menestyneiltä hakemuksilta päätöksenteon tueksi syksyllä 2021.
Suomen Akatemia rahoittaa kansallisesti merkittävien ja tieteellistä tutkimusta edistävien tutkimusinfrastruktuurien hankkimista, perustamista, vahvistamista ja uudistamista. FIRI-rahoitus on tarkoitettu tutkimusinfrastruktuurin rakentamisvaiheen investointikuluihin, kuten laitteiden ja järjestelmien hankintaan sekä palveluiden muodostamiseen. Rahoitusta voi myös hakea olemassa olevan infrastruktuurin merkittävään päivittämiseen. Haut on suunnattu tiekartan 2021-2024 tutkimusinfrastruktuureille ja hankkeille, jotka liittyvät kansainvälisiin tutkimusinfrastruktuureihin, joissa Suomi on jäsen (FIRI2021 Tiekartta ja kansainväliset jäsenyydet) sekä tiekartan ulkopuolisille tutkimusinfrastruktuureille (FIRI2021 Tiekartan ulkopuoliset). Suomen Akatemia on varautunut rahoittamaan tutkimusinfrastruktuureita FIRI2021-rahoitushauissa yhteensä noin 30 miljoonalla eurolla jaettavaksi näiden kahden nyt avoinna olevan haun kesken.
Ennen kuin teet hakemuksen verkkoasioinnissa (SARA) tutustu huolellisesti alla olevaan hakuilmoitukseen ja rahoitusehtoihin Näin rahoitusta käytetään -sivulla. Hakuilmoituksen ja rahoitusehtojen ollessa ristiriidassa, rahoitusehtojen sisältämä teksti on aina ensisijainen. Ruotsin- tai englanninkielisen hakuilmoituksen ollessa ristiriidassa suomenkielisen hakuilmoituksen kanssa, suomenkielinen hakuilmoitus on tulkintaristiriitatilanteessa aina ensisijainen.
Lue koko hakuilmoitus alta. Tutustu myös kaikkiin liitteisiin, jotka on koottu Ohjehakemistoon A-Ö, FIRI (tutkimusinfrastruktuurit).
Kansallisten tutkimusinfrastruktuurien strategian 2020-2030 visiona on, että korkeatasoiset tutkimusinfrastruktuuripalvelut lisäävät suomalaisen tutkimus-, koulutus-, ja innovaatiojärjestelmän vaikuttavuutta ja kansainvälistä vetovoimaa. Akatemian tutkimusinfrastruktuurihaun tavoitteena on edistää tutkimuksen laatua, uudistumista ja kilpailukykyä, vahvistaa tutkimusympäristöjen monimuotoista vaikuttavuutta sekä lisätä kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä.
Suomen Akatemia rahoittaa kansallisesti merkittävien ja tieteellistä tutkimusta edistävien tutkimusinfrastruktuurien hankkimista, perustamista, vahvistamista ja uudistamista. Tutkimusinfrastruktuureja rahoittamalla Akatemia ja muut toimijat tukevat myös tutkijankoulutusta sekä tieteellisen osaamisen ja tietopääoman muodostumista ja sen hyödyntämistä. Haulla edistetään kansallisten tutkimusinfrastruktuurien strategian 2020-2030 strategisten kehittämisalueiden tavoitteita.
Käsitteiden määrittely
Tutkimusinfrastruktuuri
Tutkimusinfrastruktuurit ovat tutkimuslaitteistojen, -aineistojen ja niihin liittyvien palveluiden varanto, joka lisää suomalaisen tutkimus-, koulutus- ja innovaatiojärjestelmän vaikuttavuutta ja kansainvälistä vetovoimaa. Tutkimusinfrastruktuuripalvelut mahdollistavat tutkimus- ja kehitystyön, tukevat tutkijankoulutusta ja opetusta sekä ylläpitävät ja kehittävät tutkimus- ja innovaatiokapasiteettia ja näin edistävät tutkimuksen laatua, uudistumista ja kilpailukykyä, vahvistavat tutkimusympäristöjen monimuotoista vaikuttavuutta sekä lisäävät kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä.
Tutkimusinfrastruktuurit ovat tutkimuksen kannalta oleellisia laitteistoja, tietoverkkoja, tietokantoja, monitieteisiä tutkimuskeskuksia, tutkimusasemia, kokoelmia, kirjastoja ja muita muistiorganisaatioita sekä näiden käyttöön liittyviä palveluja. Suuret tieteelliset tutkimusinfrastruktuurit ovat usein yhteiskäyttöisiä ja kansainvälisiä tarjoten yhteistyömahdollisuuksia sekä koti- että ulkomaalaisille tutkijoille ja muille toimijoille.
Tutkimusinfrastruktuurit voivat olla keskitettyjä eli yhteen paikkaan sijoittuneita, hajautettuja tai virtuaalisia ja ne voivat muodostaa toisiaan täydentäviä kokonaisuuksia ja verkostoja.
Kansallinen tutkimusinfrastruktuuri
Kansallinen tutkimusinfrastruktuuri on kansallisesti ja/tai kansainvälisesti merkittävä tutkimusinfrastruktuuri, joka edistää tutkimuksen ja koulutuksen laatua. Kansallisella tutkimusinfrastruktuurilla on vaikuttavuutta myös elinkeinoelämään ja koko yhteiskuntaan. Kansallisen tutkimusinfrastruktuurin omistajuus ja organisaatiorakenne on selkeä ja johdon sekä henkilöstön keskeiset osaamistarpeet on tiedossa. Kansallisella tutkimusinfrastruktuurilla on oltava pitkän aikavälin suunnitelma palvelujen ylläpidosta ja kehittämisestä. Palveluiden ja tutkimusinfrastruktuurilla tuotetun datan täytyy olla avoimesta saatavilla. Kansallisen tutkimusinfrastruktuurin tulee huomioida toiminnassaan digitaalisuuden ja dataintensiivisyyden luomat muutostarpeet. Kansallisen tutkimusinfrastruktuurin on huomioitava toiminnassaan kestävän kehityksen tavoitteet. Kansallisen tutkimusinfrastruktuurin rahoituspohjan on oltava kestävä eikä se voi nojata liian vahvasti Suomen Akatemian kilpailtuun rahoitukseen.
Kansainvälinen tutkimusinfrastruktuuri
Kansainvälisellä tutkimusinfrastruktuurilla tarkoitetaan tässä haussa kansainvälisiä tutkimusinfrastruktuureita, jossa Suomi on valtionsopimuksella jäsen tai tutkimusinfrastruktuuria, jonka jäsenmaksun Suomen Akatemia maksaa.
Tutkimusorganisaatio
Tutkimusorganisaatiolla tarkoitetaan sellaista yhteisöä, jonka päätavoitteena on harjoittaa riippumattomasti perustutkimusta, teollista tutkimusta tai kokeellista kehittämistä tai levittää tällaisen toiminnan tuloksia laajasti koulutuksen, julkaisujen tai tiedonsiirron kautta. Tutkimusorganisaatioita ovat esimerkiksi korkeakoulut tai tutkimuslaitokset, teknologiansiirtoelimet, innovaatioiden välittäjät, tutkimussuuntautuneet fyysiset tai virtuaaliset yhteistyöyhteisöt niiden oikeusasemasta (julkis- tai yksityisoikeudellinen) tai rahoitustavasta riippumatta. Kun tällainen yhteisö harjoittaa myös taloudellista toimintaa, tällaisen taloudellisen toiminnan rahoituksesta, kustannuksista ja tuloista on pidettävä erillistä kirjanpitoa. Tällaisessa yhteisössä ratkaisevaa vaikutusvaltaa, esimerkiksi osakkaana tai jäsenenä, käyttävillä yrityksillä ei saa olla etuoikeutta sen saavuttamiin tuloksiin.
Kansallisen tutkimusinfrastruktuurin hankkeen tunnusmerkit
Tieteellinen ja koulutuksellinen merkittävyys
Hankkeen on edistettävä tutkimusinfrastruktuurin merkitystä tieteelle ja koulutukselle.
Laaja ja monimuotoinen vaikuttavuus
Hankkeen on tuotettava lisäarvoa tutkimusinfrastruktuurin laajalle ja monimuotoinen vaikuttavuudelle tutkimusyhteisössä ja laajemmin yhteiskunnassa.
Omistajuus, organisaatiorakenne ja osaaminen
Tutkimusinfrastruktuurin henkilöstöllä on oltava riittävä asiantuntemus hankkeen onnistuneeseen toteuttamiseen.
Palvelut ja käyttäjäkunta
Hankkeen on tuotettava lisäarvoa tutkimusinfrastruktuurin käyttöpolitiikkaan, palveluvalikoimaan ja/tai käyttäjäkuntaan.
Digitaalisuus ja data
Tutkimusinfrastruktuurin on tarjottava tutkijoille toteuttamiskelpoisia ohjeita, käytäntöjä tai kannustimia/vaatimuksia tutkimusaineistojen avoimen saatavuuden tukemiseksi. Lisäksi tutkimusinfrastruktuurissa ja sen hankkeessa on otettava huomioon digitalisoinnin ja dataintensiivisyyden kasvun edellyttämät muutokset.
Vastuullisen tieteen käytännöt
Tutkimusinfrastruktuurin on huomioitava tutkimuseettiset kysymykset, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, avoimen tieteen periaatteet sekä kestävän kehityksen tavoitteet toiminnassaan. Hankkeen on noudatettava samoja periaatteita.
Budjetti ja rahoitus
Tutkimusinfrastruktuurilla on oltava pitkän aikavälin rahoitussuunnitelma palvelujen ylläpitoa ja kehittämistä varten. Tutkimusinfrastruktuurin rahoituspohjan on oltava vakaa.
Riskienhallinta
Hankkeessa on tunnistettava mahdolliset riskit, ja hankkeella on oltava toteuttamiskelpoinen riskinhallintasuunnitelma.
Hakijana on tutkimusorganisaatio. Tutkimusorganisaatio valitsee hakemuksen vastuuhenkilön, joka jättää hakemuksen.
Vastuuhenkilö voi olla tutkimusinfrastruktuurin johtaja tai muu tutkimusorganisaation hyväksymä henkilö. Tyypillisesti hän on konsortion johtaja. Vastuuhenkilö vastaa hakemuksesta kokonaisuudessaan. Hakemus tehdään ja jätetään (submit) Suomen Akatemian verkkoasioinnissa. Hakemuksen laatimiseen voivat osallistua myös vastuuhenkilön valtuuttamat henkilöt kuten esimerkiksi tutkimusinfrastruktuurin varajohtaja. Valtuutus annetaan verkkoasioinnissa Valtuutus (Authorisation) -välilehdellä. Valtuutuksen keston voi määrittää verkkoasioinnissa. Valtuutus päättyy kuitenkin viimeistään hakuajan umpeuduttua. Vastuuhenkilön ei tule valtuuttaa itseään.
Suorituspaikan sitoumuksen antaa tutkimusorganisaation ylin johto. Sitoumus annetaan verkkoasioinnissa. Huom! Vain ylimmällä johdolla (rehtoraatti tai vastaava) on oikeus antaa suorituspaikan sitoumus.
Konsortiomuotoinen hakemus
Mikäli tutkimusinfrastruktuuria isännöi useampi tutkimusorganisaatio, ne voivat muodostaa konsortion. Lue ohje konsortiohakemuksesta. Konsortiomuotoisen hakemuksen laatii konsortion johtaja (hakemuksen vastuuhenkilö), joka voi olla tutkimusinfrastruktuurin johtaja tai muu tutkimusorganisaation hyväksymä henkilö. Kaikkien konsortio-osapuolina toimivien tutkimusorganisaatioiden täytyy osoittaa sitoumuksensa hakemukseen Akatemian verkkoasioinnissa. Huom! Vain ylimmällä johdolla (rehtoraatti tai vastaava) on oikeus antaa suorituspaikan sitoumus.
Konsortion johtajan (hakemuksen vastuuhenkilö) on täytettävä konsortion perustiedot Akatemian verkkoasioinnissa muiden osapuolten osalta. Huom! Konsortio-osapuolet eivät pysty tarkastelemaan koko konsortion hakemusta ilman valtuutusta (kuvattu yllä). Hakemus on kuitenkin nähtävissä verkkoasioinnissa näytön vasemmassa reunassa linkin Hakemuksesi lomakemuodossa (PDF) takana.
Jos tutkimusinfrastruktuurilla on meneillään Akatemian aiempaa FIRI-rahoitusta, sille voidaan perustelluista syistä myöntää lisää rahoitusta. Haettavan rahoituksen tarve on perusteltava toimintasuunnitelmassa. Yhteys aiemmin myönnettyyn rahoitukseen on myös kuvattava toimintasuunnitelmassa. Valtionavustusta ei kuitenkaan voida myöntää samaan tarkoitukseen.
Jos vastuuhenkilö on kolmen edellisen vuoden aikana todetusti syyllistynyt tutkimusvilppiin, Akatemia jättää hakemuksen tutkimatta.
Suomen Akatemia on varautunut rahoittamaan tutkimusinfrastruktuureita FIRI2021-rahoitushauissa yhteensä noin 30 miljoonalla eurolla jaettavaksi kahden nyt avoinna olevan haun kesken. Hakuja on kaksi. Ensimmäinen hauista on suunnattu tiekartan 2021-2024 tutkimusinfrastruktuureille ja hankkeille, jotka liittyvät kansainvälisiin tutkimusinfrastruktuureihin, joissa Suomi on jäsen (ks. Kansainvälisen tutkimusinfrastruktuurin määritelmä osiosta käsitteiden määrittely; FIRI2021 Tiekartta ja kansainväliset jäsenyydet). Toinen haku on suunnattu tiekartan ulkopuolisille tutkimusinfrastruktuureille (FIRI2021 Tiekartan ulkopuoliset). Akatemialta haettavan rahoitusosuuden suositeltava alaraja on yksittäisen hakemuksen osalta 200 000 euroa. Konsortiohakemuksessa osahankkeen suositeltava alaraja on 100 000 euroa ja koko konsortion suositeltava alaraja on 600 000 euroa.
Suomen Akatemia varautuu jakamaan kahden nyt avoinna olevan FIRI-rahoitushaun kautta myös mahdollisen lisärahoituksen (20 miljoonaa euroa), mikäli Suomen kestävän kasvun ohjelma: Alustava elpymis- ja palautumissuunnitelma toteutuu.
FIRI-rahoitus on tarkoitettu tutkimusinfrastruktuurin rakentamiseen tai merkittävään päivittämiseen kuten laitteiden ja järjestelmien hankintaan sekä palveluiden muodostamiseen. Hankintojen on tultava osaksi nykyistä tai rakenteilla olevaa kansallista tai kansainvälistä tutkimusinfrastruktuuria, joka on avoimesti tiedeyhteisön yhteiskäytössä.
Rahoitusta voidaan rajoitetusti myöntää myös palkkauskuluihin, kun palkattavan henkilön toimenkuva liittyy yllä kuvattuihin toimintoihin.
FIRI-rahoitusta ei ole tarkoitettu tutkimusinfrastruktuurin käyttökuluihin tai pysyväisluonteisiin toimintamenoihin. Rahoitettavien tutkimusinfrastruktuurien rahoituspohjan pitää olla kestävä ja rahoitussuunnitelman täytyy olla pitkäjänteinen. Tutkimusinfrastruktuurin rahoitus ei voi nojata liian vahvasti Suomen Akatemian myöntämään kilpailtuun rahoitukseen.
Hakemuksen toimintasuunnitelmassa ja hakemuslomakkeella on kuvattava tarkasti, mihin rahoitusta haetaan ja miten haettu rahoitus tukee kansallisten tutkimusinfrastruktuurien strategian päätavoitteita. Tutustu myös Tutkimusinfrastruktuurikomitean linjauksiin koskien FIRI-rahoituksen ja hallinnollisen omistajuuden tunnusmerkkejä. Toimintasuunnitelmassa pyydettäviä rahoitustietoja käytetään myös tutkimusinfrastruktuurin rahoituspohjan kestävyyden arviointiin.
Rahoitus toteutetaan edellyttäen, että eduskunta päättää osoittaa tarvittavat voimavarat.
Edellytykset suorituspaikalta
Tutkimusaineistojen säilyttämisen ja avaamisen kulut katsotaan kuuluvan tutkimusinfrastruktuurihankkeen suorituspaikan yleiskustannuksiin, mutta niitä voidaan myös perustellusti hyväksyä Akatemian rahoituksesta katettaviksi kuluiksi. Jos tutkimusinfrastruktuurin rakentaminen tai merkittävä päivittäminen sekä palveluiden muodostaminen painottuvat suurten datamäärien käsittelyyn tai hankkeen datan käsittely vaatii poikkeuksellisen paljon työvoimaa tai työaikaa, voi hankkeessa hakea datankäsittelyyn liittyvää rahoitusta palkkakuluihin. Hankkeeseen voi tällöin palkata henkilön, jonka työaikaa kuluu datan hallinnan ja käsittelyn tehtäviin. FIRI-rahoitusta ei kuitenkaan ole tarkoitettu tutkimusinfrastruktuurin käyttökuluihin tai pysyväisluonteisiin toimintamenoihin.
Suomen Akatemian rahoituksella hankitut tarvikkeet, laitteet ja kirjallisuus jäävät suorituspaikan omistukseen ja hallintaan. Tutkimusinfrastruktuurien osalta voidaan eri osapuolten kesken sopia myös muusta menettelystä. Usean suorituspaikan yhteishankkeissa tulee osapuolten kesken kirjallisesti sopia tutkimusinfrastruktuurin käytöstä, omistusosuuksista ja sijoituspaikasta, myös rahoituskauden jälkeisenä aikana. Sopimus säilytetään osana hankinta-asiakirjoja. Sopimusta ei tarvitse toimittaa Akatemiaan.
Hakemuksen jättäminen ja täydentäminen
Hakemuksen vastuuhenkilö jättää (submit) hakemuksen Suomen Akatemian verkkoasioinnissa. Hakuaika on ehdoton. Haku aukeaa 1.4.2021 ja päättyy 19.5.2021 klo 16.15 Suomen aikaa.
Jätä (submit) hakemus hyvissä ajoin ennen hakuajan päättymistä. Voit jättää vain sellaisen hakemuksen, jossa on kaikki pakolliset tiedot ja liitteet. Konsortion yhteisen hakemuksen jättää konsortion johtaja. Hän voi jättää hakemuksen (Submit application) vasta, kun kaikki osahankkeet ovat merkinneet omat hakemuksensa valmiiksi (Tag as complete).
Jo jätettyä hakemusta voi muuttaa ennen hakuajan päättymistä esimerkiksi vaihtamalla hakemuksen liitteitä. Jos huomaat hakuajan päätyttyä merkittäviä puutteita hakemuksessa, ota välittömästi yhteyttä hakuilmoituksessa mainittuun yhteyshenkilöön, jolloin hakemus voidaan avata täydennettäväksi. Kun olet täydentänyt hakemusta, sinun tulee jättää (submit) se uudelleen. Täydennys otetaan huomioon, jos se on ajallisesti mahdollista hakemuksen arviointi- ja päätöksentekoprosessin kannalta. Akatemia voi pyytää hakijaa täydentämään hakemustaan. Jos hakija ei ole täydentänyt hakemustaan määräaikaan mennessä, hakemus voidaan jättää käsittelemättä (tutkimatta). Hakijan on huolehdittava, että yhteystiedot (sähköpostiosoite) ovat ajan tasalla. Jos hakija ei ole jättänyt päättyneestä Akatemian rahoittamasta hankkeestaan loppuraporttia, hakemus voidaan jättää käsittelemättä (tutkimatta).
Hakemusta ei käsitellä, jos hakija tai hakemus ei täytä haulle asetettuja pätevyys- tai muita keskeisiä vaatimuksia tai jos muutoin ei ole edellytyksiä asian käsittelyyn (Lue lisää: Hakemusten arviointi ja päätöksenteko - Suomen Akatemia).
Hakemuksen vireille tulo
Hallintolain 17 §:n ja sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 8 §:n mukaan vastuu hakemuksen saapumisesta perille määräajassa on lähettäjällä. Hakemuksen katsotaan olevan vireillä, kun verkkoasioinnin lomake ja asioinnissa pakollisiksi määritellyt liitteet on jätetty verkkoasiointiin. Järjestelmä ilmoittaa onnistuneesta hakemuksen jättämisestä sähköpostilla hakijan ilmoittamaan osoitteeseen.
Hakemuksen julkisuus, tietosuoja
Hakemus liitteineen on julkinen asiakirja lukuun ottamatta lähtökohtaisesti salassa pidettäviä toimintasuunnitelmaa, abstraktia ja edistymisraporttia. Tästä syystä esimerkiksi ansioluettelossa ei tule ilmoittaa salassa pidettäviä tietoja. Julkisuus perustuu lakiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Akatemian toiminnassa noudatetaan tietosuojalainsäädäntöä. Tutkimusrahoituksen henkilörekisterin osalta EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) mukainen tietosuojaseloste löytyy Akatemian verkkosivuilta kohdassa Tietosuojaselosteet.
Hakemus koostuu Akatemian verkkoasioinnissa täytettävästä lomakkeesta ja sen PDF-muodossa jätettävistä liitteistä. Hakijalla on oikeus jättää hakemuksensa suomeksi tai ruotsiksi. Hakemukset pyydetään kuitenkin jättämään englanniksi.
Hakemuksen osat ja niiden sisältö verkkoasioinnissa (SARAssa)
Suurin osa alla olevista linkeistä vie ohjehakemistoon A-Ö ja Akatemian verkkosivuille.
Henkilötiedot (Personal data)
- Hakemuksen vastuuhenkilön (konsortion johtajan) henkilötiedot
- Tutkinnot (viimeisin ensimmäisenä)
- Dosentuurit ja professuurit
- Henkilötiedoissa liitetty ansioluettelo ei tule osaksi hakemusta. Kaikki ansioluettelot jätetään liitteinä. Katso nimeämisohje hakuilmoituksen kohdasta Hakemuksen osat ja ohjeet – Liitteet. Rakenteen tulee olla ansioluettelomallin
Konsortion osapuolet (jos kyseessä konsortiohakemus) (Consortium parties)
- Konsortion nimi ja lyhenne
- Jokaisen osapuolen tiedot (vastuuhenkilön nimi, sähköposti, organisaatio ja maa)
- Tutustu konsortiohakemuksen ohjeisiin ja FIRI-konsortio-ohjeeseen.
Yleiskuvaus (General Information)
- Suorituspaikan tiedot
- Tutkimusinfrastruktuurin tiedot (valitse listalta tai kirjoita kohtaan "muu")
- Tutkimusalat (vähintään yksi, enintään viisi). Tutustu tutkimusaloihin.
- Asiasanat englanniksi ja suomeksi / ruotsiksi
Abstrakti (Abstract)
- Enimmäispituus on 2500 merkkiä välilyönteineen
- Lyhyt kuvaus haetusta rahoituksesta ja miten se palvelee tutkimusinfrastruktuurin kokonaistoimintaa ja haun tavoitteita.
Tärkeimmät julkaisut ja muut tutkimustuotokset (Most relevant publications and other key outputs)
- Enintään 10 tärkeintä tutkimusinfrastruktuurin avulla tuotettua julkaisua ja enintään 10 muuta tärkeintä tutkimustuotosta perusteluineen.
- Julkaisuja voi hakea kansallisesta VIRTA-julkaisutietopalvelusta. Katso myös verkkoasioinnin ohje.
- Julkaisuja voi syöttää myös suoraan. Pakolliset tiedot: tekijä(t), julkaisun otsikko, julkaisuvuosi ja sarjan/lehden nimi sekä julkaisutyyppi (ei näytetä hakemuksen PDF-versiossa)
Yhteistyötahot (Collaborators)
- Listaa tutkimusinfrastruktuurin yhteistyötahot (nimi, organisaatio, maa).
Yhteydet (Affiliations)
- Huippuyksiköt. Lue lisää Akatemian huippuyksiköiden sivulta.
- Lue lisää Akatemian lippulaivojen sivulta.
Tutkimusetiikka (Research ethics)
- Tutkimusvilppiin syyllistyminen (kyllä/ei). Jos hakemuksen vastuuhenkilö (konsortion johtaja) tai konsortion osapuoli on edellisen kolmen vuoden aikana todetusti syyllistynyt tutkimusvilppiin, Akatemia jättää hakemuksen käsittelemättä (tutkimatta).
- Tutustu eettisiin näkökulmiin.
Hankkeen rahoitus (Funding for the project)
- Hankkeen rahoitus on kokonaiskustannusmallin mukainen. Akatemian rahoitusosuus on enintään 70 prosenttia.
- Ennen kuin voit täyttää kustannusarviota sinun tulee valita suorituspaikka Yleiskuvaus-välilehdellä.
- Suorituspaikka ylläpitää seuraavia kertoimia: tehollinen työaika, henkilösivukulut, yleiskustannusosuus ja arvonlisävero (ALV).
- Ilmoita rahoituskausi. Rahoituskausi alkaa 1.1.2022 ja sen tulee päättyä viimeistään 31.12.2026.
- Ilmoita palkat ja muut kustannukset
- Ilmoita hankkeen muut rahoittajat ja rahoitusosuudet. Jos saat hakemuksen jättämisen jälkeen muualta rahoitusta Akatemiasta haettuun tarkoitukseen, sinun tulee viipymättä ilmoittaa tästä Akatemialle.
- Perustele haettava rahoitus. Kiinnitä huomiota kustannusarvion realistisuuteen.
- Budjetointiosion tekemisessä saat apua oman suorituspaikkasi hallinnosta. Tarkemmat ohjeet koskien rahoitusta on esitetty hakuilmoituksen kohdassa Haettava rahoitus ja rahoituskausi.
- Suorituspaikan sitoumus. Varmista suorituspaikkasi sitoutuminen hankkeeseen suorituspaikan ohjeen mukaisesti. Huom! Vain ylimmällä johdolla (rehtoraatti tai vastaava) on oikeus antaa suorituspaikan sitoumus. Lue lisää suorituspaikan sitoumuksesta.
Lyhyt kuvaus tutkimusinfrastruktuurista
- Pituus enintään 4000 merkkiä välilyönteineen
- Tutkimusinfrastruktuurin johtajan nimi (koordinaattori)
- Tutkimusinfrastruktuurin mahdollisen varajohtajan nimi
- Hakemuksen vastuuhenkilön nimi (jos eri kuin tutkimusinfrastruktuurin johtaja)
- Haettu rahoituskausi
- Jäsenmaksuosuus (vain tarvittaessa)
- Miksi tutkimusinfrastruktuuri on perustettu?
- Mitä palveluita tutkimusinfrastruktuuri tarjoaa ja kenelle palvelut on suunnattu?
- Missä elinkaaren vaiheessa tutkimusinfrastruktuurin toiminta on nyt?
Julkinen kuvaus (Public description)
- Enimmäispituus 1000 merkkiä välilyönteineen
- Yleistajuinen ja selkeä kuvaus englanniksi ja suomeksi / ruotsiksi hankkeesta ja siitä, miten se palvelee tutkimusinfrastruktuurin kokonaistoimintaa ja haun tavoitteita.
- Voit lisätä myös linkin tutkimusinfrastruktuurin kotisivulle
- Akatemia käyttää julkista kuvausta tutkimusinfrastruktuurista tiedottamiseen. Julkinen kuvaus tallentuu myös kansalliseen tutkimustietovarantoon, josta tietoa jaetaan Suomessa tehtävästä tieteellisestä tutkimuksesta.
- Lue ohjeet julkisen kuvauksen kirjoittamiseen.
Toimintasuunnitelma
- Toimintasuunnitelman pituus on enintään 20 sivua.
- Arvioinnin sujuvoittamiseksi toimintasuunnitelma ja arviointilomake noudattavat samaa järjestystä. Tämän vuoksi on tärkeää, että toimintasuunnitelmassa noudatetaan annettua ohjeistusta ja rakennetta. Pyri tiiviiseen ilmaisuun. Katso toimintasuunnitelman ohje. Toimintasuunnitelmaa ei voi jättää erillisenä PDF-liitteenä.
Liitteet (Appendices)
- Liitteiden tulee olla PDF-tiedostoja
Pakolliset liitteet:
- Ansioluettelot (CV). Noudata annettua ohjeistusta ja mallipohjaa. Liitä kaikkien konsortio-osapuolten vastuuhenkilöiden ansioluettelot PDF-muotoisina. Liitteet nimetään
- Aineistonhallintapolitiikka (data management policy). Tee suunnitelma DMPTuulin avustuksella tai Akatemian sivustolta löytyvän ohjeistuksen
- Hakijaorganisaation priorisointiliite. Yliopiston tai muun tutkimusinfrastruktuuria osaltaan isännöivän tutkimusorganisaation priorisointi. Liite toimitetaan haun päätyttyä (viimeistään perjantaina 3.9.2021 klo 16.15) Suomen Akatemian kirjaamoon. Katso ohje ja malli priorisointiliitteeseen.
Tapauskohtaiset liitteet:
- Hakijaorganisaatioiden, joilla on meneillään oleva FIRI-rahoitus kyseiseen tutkimusinfrastruktuuriin liittyen, täytyy toimittaa Suomen Akatemialle selvitys käynnissä olevan FIRI-rahoitetun hankkeen edistymisestä. Edistyminen selvitetään edistymisraportissa, joka liitetään hakemukseen. Katso ohjeet edistymisraportin kirjoittamiseen.
Jätä hakemus (Submit application)
- Hakemuksen voi jättää, kun kaikki tarvittavat tiedot on täytetty tai liitetty välilehdillä.
- Punainen varoituskolmio välilehdellä kertoo, jos jotain pitää vielä täydentää (HUOM! Mikäli konsortio-osapuolet eivät ole merkinneet hakemusta osaltaan valmiiksi, tämä ei näy konsortionjohtajan hakemuksessa varoituskolmiona. Konsortionjohtaja voi jättää hakemuksen (Submit application) vasta, kun kaikki osahankkeet ovat merkinneet omat hakemuksensa valmiiksi (Tag as complete)).
- Jätettyä hakemusta voi täydentää hakuajan aikana. Tallennus korvaa vanhan version.
- Hakuajan jälkeen hakemuksen täydennystä on pyydettävä Akatemiasta hakuilmoituksessa mainitulta yhteyshenkilöiltä.
Valtuutus (Authorisation)
- Voit valtuuttaa toisen henkilön tekemään osia hakemuksesta puolestasi tai katselemaan hakemustasi.
- Valtuutettavan henkilön täytyy olla rekisteröitynyt verkkoasioinnissa (SARA) käyttäjäksi.
- Aloita valtuutus kirjoittamalla valtuutettavan nimi nimelle varattuun kenttään ja valitse pudotusvalikosta oikea henkilö.
- Yhtä aikaa ei voi samalle kentälle valtuuttaa useampia henkilöitä etkä voi itse valtuutuksen aikana muokata kenttää.
- Älä valtuuta itseäsi.
- Valtuutuksen tekniset ohjeet löydät verkkoasioinnin ohjeista.
Tutustu arviointikysymyksiin, joilla hakemus arvioidaan: The FIRI2021 call for infrastructures included in Finland’s roadmap for research infrastructures 2021-2024 and international memberships -arviointilomake. Arviointiohjeet ja -lomakkeet ovat vain englanniksi.
Paneeli asettaa hakemukset paremmuusjärjestykseen.
Vastinemahdollisuus: Paneelilausuntojen valmistuttua Akatemia lähettää kullekin hakijalle hakemuksesta laaditun lausunnon mahdollista vastinetta varten. Hakijoilla on yksi viikko aikaa vastata lausuntoon (enintään 2 sivua). Tämän vaiheen tarkoitus on antaa hakijalle tilaisuus kommentoida paneelilausunnon mahdollisia väärinymmärryksiä. Rahoituksesta päätettäessä tutkimusinfrastruktuurikomitealla on paneelin lausuntojen lisäksi käytössä myös hakijoiden vastineet lausunnoista.
Tutkimusinfrastruktuurikomitea päättää rahoituksesta vuoden 2021 lopussa ja 2022 alussa. Tutkimusinfrastruktuurikomitea ottaa päätöksenteossaan kansainvälisen vertaisarvioinnin ja hakijoiden vastineiden lisäksi huomioon seuraavat asiat:
- Odotettu vaikutus kansalliseen ja kansainväliseen tutkimusinfrastruktuuritoimintaan
- Kansalliset näkökulmat liittyen mm. Kansallisten tutkimusinfrastruktuurien strategiassa 2020-2030 mainittuihin tutkimusinfrastruktuurien strategisiin kehittämisalueisiin.
- Tutkimusorganisaatioiden strategisen sitoutumisen tutkimusinfrastruktuuriin (priorisointi)
- Tutkimusinfrastruktuurin rahoituspohjan kestävyys (toimintasuunnitelman pohjalta)
- Suomen Akatemian tieteellisten toimikuntien kannanotot
- Euroopan komission ohjeiden mukaan elpymis- ja palautumissuunnitelman mukaisissa rahoituksissa on noudatettava do no significant harm -periaatetta (DNSH). Asiaan liittyvä erillisselvitys pyydetään kansainvälisessä arvioinnissa parhaiten menestyneiltä hakemuksilta päätöksenteon tueksi syksyllä 2021.
Rahoituksen vastaanottaminen
Jos rahoituspäätös on myönteinen, vastuuhenkilö tarkistaa ja hyväksyy sen verkkoasioinnissa viivytyksettä. Vastuuhenkilön hyväksynnän jälkeen järjestelmä lähettää hyväksymispyynnön henkilölle, joka antoi hakemukseen suorituspaikan sitoumuksen. Hänenkin tulee hyväksyä rahoitus vastaanotetuksi. Rahoitus on hyväksyttävä Akatemian verkkoasioinnissa kahdeksan viikon kuluessa päätöspäivästä, ellei päätösilmoituksen erityisehdoissa mainita toisin.
Päivitä myös hakemuksen julkinen kuvaus tarvittaessa ja tee mahdolliset muutokset vuosittaisiin rahoituseriin ennen rahoituksen hyväksymistä. Kun olet hyväksynyt rahoituksen, järjestelmä lähettää hyväksymispyynnön henkilölle, joka antoi hakemukseesi suorituspaikan sitoumuksen. Hänenkin tulee hyväksyä rahoitus vastaanotetuksi.
Rahoitus on maksatuskelpoinen vasta, kun sekä hakija että suorituspaikan edustaja ovat hyväksyneet sen vastaanotetuksi. Tämän jälkeen järjestelmä ilmoittaa rahoituksesta suorituspaikan taloushallinnolle ja rahoitus voidaan ottaa käyttöön.
- Yhteydenotot ensisijaisesti: firi@aka.fi
- johtava tiedeasiantuntija Merja Särkioja, p. 029 533 5111
- tiedeasiantuntija Paula Leskinen, p. 029 533 5145
- suunnittelija Tiina Ilo, p. 029 533 5150
- Twitter-tunnisteet: #FIRI2021 ja @aka_firi