Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella (CRITICAL)

Väärän tiedon tahaton tai tahallinen levittäminen internetissä on yksi suurimmista yhteiskunnallisista haasteista. Heikot kriittisen lukemisen taidot vaikeuttavat tällaisen tiedon tunnistamista, jolloin tärkeitä päätöksiä saatetaan tehdä väärin perustein. CRITICAL-projektin tavoitteena on kehittää teknologisia ja sosiaalisia innovaatiota, joilla voidaan tukea 10–17-vuotiaiden nuorten kriittisen lukemisen taitoja. Projektissa selvitetään kriittisten lukutaitojen kehittymistä ja näihin taitoihin vaikuttavia tekijöitä. Projektissa kehitetään ”Critical Reading Lab” -palvelu, joka sisältää arviointityökaluja, oppimispelejä, täydennyskoulutusmateriaaleja sekä yhteisöllisen sisällönluontiympäristön. Projektissa nuoret harjoittelevat kriittistä lukutaitoa oppiviin agentteihin perustuvilla peleillä, joiden avulla tutkitaan myös kognitiivisia, motivationaalisia ja emotionaalisia tekijöitä oppimisessa. CRITICAL edistää merkittävästi nuorten kriittisiä lukuaitoja, joita tarvitaan internetissä.

Lisätietoja

  • Konsortion johtaja: professori Kristian Kiili, Tampereen yliopisto, etunimi.sukunimi(at)tuni.fi

Onko sinulla kysyttävää tai haluatko antaa meille palautetta?