Siirry pääsisältöön
Facebook Twitter LinkedIn Email
17.8.2022

Innostusta ja onnistumisia lasten ja nuorten tiedekilpailussa

TuKoKen eli Tutki-KoKeile-Kehitä-kilpailun lopputapahtuma kokosi yli sata lasta ja nuorta yhteisten kiinnostuksenkohteiden äärelle Otaniemen lukioon kahden etäilyvuoden jälkeen. 

Kilpailutöiden näyttelyssä käy kova puheensorina. Tuomaristo kiertää jututtamassa nuoria tutkijoita. He kertovat innostuneesti elehtien omasta tutkimusprojektistaan. Moni on työstänyt projektiaan useamman kuukauden ajan. Nyt uurastus palkitaan mahdollisuudella päästä keskustelemaan omasta kiinnostuksenkohteesta aikuisten tutkijoiden ja toisten tutkimisesta, kokeilemisesta ja kehittämisestä innostuneiden lasten ja nuorten kanssa.

celine-ja-miika455.jpg

TuKoKe tarjoaa mahdollisuuden löytää samanhenkisiä nuoria. Celine Mailaparampil Ressun lukiosta tutki TuKoKe-työssään kasvomaskin vaikutusta sykkeeseen ja palautumiseen, ja Miika Vuorio Tampereen lyseon lukiosta kehitti seulonta-algoritmin lyhimmän vektorin ongelman ratkaisemiseen. Helmikuusta huhtikuuhun siirtyneet helsinkiläislukioiden penkkarit osuivat TuKoKen lopputapahtumaviikolle, minkä vuoksi osa kilpailijoista oli pukeutunut eläinhaalareihin.

tukoke-afantasia455.jpg

Veera Ojanen, Minja Stålhane ja Elvira Himberg Kartanokosken koulusta Vantaalta esittelevät työtään ”Afantasian yleisyys nuorilla, sekä sen vaikutus visuaalista ajattelua vaativissa tehtävissä pärjäämiseen” TuKoKen teekkariraadin jäsenille Eetu Kaskelalle, Leevi Kososelle, Ville Mansikkaniemelle ja Kasper Palmqvistille. Työ sai sarjassaan toisen palkinnon. 

Aiheen valintaa ohjaavat omat kiinnostuksenkohteet 

Lopputapahtumassa nähtiin laaja kirjo erilaisia kilpailutöitä luonnontieteistä ja tekniikasta historiaan sekä talous-, yhteiskunta- ja kielitieteisiin. Kilpailutyön aihe on vapaa, mikä antaa mahdollisuuden ottaa selvää itseä kiinnostavasta tai askarruttavasta asiasta. Töissä näkyvät myös lasten ja nuorten huolenaiheet. 

Yksi osallistujista esimerkiksi tutki kasvomaskin vaikutuksia suorituskykyyn ja palautumiseen. Toiset taas kehittivät ratkaisuja maskien aiheuttamiin ympäristöongelmiin etsimällä niille vaihtoehtoisia materiaaleja. Myös energian säästäminen, ympäristöasenteiden toteutuminen vaateostoksilla, koululaisten ahdistuneisuus, mikromuovit vesistöissä ja korona-ajan vaikutus nuorten sosiaalisen median käyttöön olivat mietityttäneet osallistujia.

vaatteet-aatteet455.jpg

Lauri Pitkänen, Olli Kaartinen ja Joel Koivumäki Kartanokosken koulusta Vantaalta pohtivat TuKoKe-työssään, miten nuorten kiinnostus ympäristöstä ja vaatteiden alkuperästä kohtaavat tosielämässä.  

TuKoKessa lasten ja nuorten on mahdollista saada tunnustusta myös kouluajan ulkopuolella opituille tiedoille ja taidoille ja intensiiviselle paneutumiselle omaan kiinnostuksenkohteeseen oli se sitten tuotekehittelytyö, keksintö tai mihin tahansa alaan liittyvä tutkimuskysymys. 

TuKoKen 3.–9.-luokkalaisten sarjan voittaja Manu Kiiskilä on osallistunut TuKoKen jo useamman kerran menestyksekkäästi tekoälyyn liittyvillä töillä. Hänelle kilpailu on ollut hyvä ja opettavainen kokemus. 

"Olen oppinut ongelmanratkaisukykyä, aikatauluttamista sekä tavoitteiden asettamista ja tavoitteissa pysymistä."

manu-kiiskila455.jpg

Manu Kiiskilä Tampereen kansainvälisestä koulusta esittelee työtään ”Emulating Human Vision Processes to Quantify an Environment” TEK:n viestinnän asiantuntijalle Katariina Rönnqvistille. 

Puolet luokasta mukana loppukilpailussa

Hannu Polojärvi Rovaniemeltä Syväsenvaaran koulusta tuli Espooseen 12 viidesluokkalaisen kanssa. Koko hänen luokkansa sekä rinnakkaisluokka oli osallistunut TuKoKeen toteuttaessaan opetussuunnitelman mukaisia monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Lopputapahtumaan Rovaniemeltä valittiin peräti viisi kilpailutyötä. 

hannu-polojarvi455.jpg

Yksi Hannu Polojärven luokan tutkimusryhmistä perehtyi sähköautojen historiaan.

Polojärven mukaan TuKoKe-työskentely oppilaiden kanssa oli hyvin antoisaa. Aiheet vaihtelivat oppilaiden mielenkiinnon mukaan laidasta laitaan. 

"Jokaisen työn kohdalla oli erikseen mietittävä, miten oppilaiden pitäisi edetä sen kanssa. Siinä oli opettajallekin sopivasti haastetta, ja uutta tuli eteen juuri sopivasti. Oli hienoa nähdä, kuinka tutkimukset pikkuhiljaa edistyvät." 

Polojärvestä hienointa osallistumisessa oli töiden saama yksilöllinen, kannustava palaute, joka myös otti huomioon oppilaiden ikätason. Kaiken kruunasi kilpailumatka Espooseen. 

"Finaalireissu oli reissulaisille ikimuistoinen kokemus, joka myös kannustaa jatkossa eteenpäin. Oppilaiden onnistumisen kokemukset toivat itsellekin tosi hyvän mielen."

tukoke-poliisikoirat455.jpg 
Hannu Polojärven oppilaat Niklas Oiva, Mihku Sarre ja Aatu Halonen Syväsenvaaran koulusta Rovaniemeltä tutkivat poliisikoiria. 

Oppilaiden kysymyksistä kehittyy monipuolinen projekti

Kirsi Rehusen esiopetusryhmä Taipalsaaren Kirkonkylän koulusta voitti esi- ja alkuopetuksen kilpailusarjan työllään Tuulitutkimuksia. Ryhmä tarkasteli tuulta monesta eri näkökulmasta esimerkiksi leikin, tarinoiden, taiteen ja lähiympäristössä retkeilyn keinoin. Tuulen voimakkuutta he mittasivat leveälierisillä hatuilla: puhaltaako tuuli hatun päästä. 

Rehunen on osallistunut lapsiryhmän kanssa TuKoKeen jo useamman kerran. Hänelle antoisinta TuKoKe-työskentelyssä on tyhjästä aloittaminen. 

"En kesälomallani vielä tiedä mitä tutkitaan. Osallistamalla lasten vanhemmat keräämään esioppilaiden kysymyksiä pääsemme eskarin alussa tutkimaan ja lajittelemaan saapuneita kysymyksiä ja kartoittamaan kuinka lapset haluaisivat tätä tukittavan. Pienestä kysymyksestä päädymme monipuoliseen projektiin." 

Tukokeen osallistuminen on opettanut Rehuselle oivallisen tavan oppia yhdessä lasten kanssa. 

"Kun yhteinen tutkimusaihe motivoi, jokainen oppii. Myös me aikuiset."

Rehusen opetusryhmä on täynnä innokkaita tuulitutkijoita. Yhdelle lapsista ovat erityisesti jääneet mieleen pulloraketit. 

"Parasta oli huomata, että ilma on ainetta. Raketti ei lentänyt, jos hyppäsi lytyssä olevan pullon päälle, mut raketti lensi, kun pullo oli täynnä ilmaa. Siitä sen ymmärsi ja se oli hauskaa."  

Taipalsaaren Kirkonkylän koulun esiopetusryhmän tutkimukseen voi tutustua tarkemmin TuKoKen finalistitöiden verkkonäyttelyssä

Lisätietoa: www.tukoke.fi https://www.tukoke.fi/ ja TuKoKen Facebook https://www.facebook.com/tutkikokeilekehita/

TuKoKen verkkosivustolla voi muun muassa tutustua tämän kevään finalistitöihin verkkonäyttelyssä, joka on avoinna syyskuun loppuun asti. 

Lue lisää tämän kevään TuKoKe-kilpailun voittajista: 

Katso myös tunnelmia tapahtumasta:

TuKoKen tarjontaa opettajille ja opiskelijoille syksyllä 2022

Open Design Factory -työpajat lukiolaisille 

Vertaistukea ja vinkkejä TuKoKe-työskentelyyn -etätyöpajat opettajille

 

Viimeksi muokattu 24.8.2022

Eeva200.jpg

Kirjoittaja Eeva Mäkelä on Kehittämiskeskus Opinkirjon erityisasiantuntija

TuKoKessa aihe on vapaa ja osallistua voi yksin tai ryhmässä 

Tutki-Kokeile-Kehitä -kilpailu eli TuKoKe on lasten ja nuorten tiede-, teknologia- ja keksintökilpailu, joka perustettiin jo vuonna 1979. Tavoitteena on tarjota tutkimustyöstä ja keksinnöllisestä toiminnasta kiinnostuneille nuorille väylä saada palautetta työstään ja kannustaa heitä eteenpäin harrastuksessaan samalla tavalla kuin nuorten urheilu- ja musiikkikilpailut perinteisesti tekevät.

TuKoKessa aihe on vapaa, ja osallistua voi yksin tai ryhmässä. Kaikki osallistuneet saavat työstään kirjallisen palautteen.

Tietysti.fi on Suomen Akatemian sivusto, joka kertoo yleistajuisesti Akatemian rahoittamasta tutkimuksesta sekä tieteestä ja tutkimuksesta yleensä. Sivuille kootaan muun muassa tutkijahaastatteluita, tieteen yleisötapahtumia, tiedeuutisia ja tutkimuksesta kertovia taustajuttuja.

Seuraa meitä:
 
Facebook logo  Twitter logo  Youtube logo

Ota yhteyttä

Suomen Akatemian viestintä
terhi.loukiainen@aka.fi

Suomen Akatemian logo

Lisätietoja Suomen Akatemiasta www.aka.fi

SAAVUTETTAVUUS