12.5.2015

Välivuosi ei heikennä opiskelumenestystä

Välivuosi lukion ja yliopisto-opintojen aloittamisen välillä ei heikennä nuoren opiskeluintoa tai opinnoissa suoriutumista opiskelun alettua. Toisaalta ne nuoret, jotka jatkavat yliopisto-opintoihin heti lukion jälkeen, ovat sisukkaampia opiskelussaan ja sitoutuneempia opintotavoitteisiin. Suoraan yliopistoon siirtyvät nuoret ovat tosin stressaantuneempia kuin välivuoden jälkeen opintonsa aloittavat opiskelijat. Tutkimustulokset on saatu Suomen Akatemian Tulevaisuuden oppiminen ja osaaminen (TULOS) -ohjelman hankkeessa.

"Siirtymä lukiosta jatko-opintoihin on nuorelle vaativa elämänvaihe, ja useita nuoria vaivaa uupumus lukion lopussa. Suomessa yliopiston vaativat pääsykokeet ajoittuvat ylioppilaskirjoitusten läheisyyteen ja edellyttävät nuorilta paljon opiskelua. Välivuosi tarjoaa monille mahdollisuuden ottaa hengähdystauko, pohtia tulevia valintoja ja kehittää myönteistä tulevaisuudenkuvaa", tutkimusta johtava professori Katariina Salmela-Aro kuvailee.

Siirtymävaihe lukiosta jatko-opintoihin on muutenkin nuoren kehityksen kannalta keskeinen elämänvaihe, jossa nuori miettii tulevaisuuden kannalta tärkeitä valintoja koulutussuunnista ja uratavoitteista. "Siinäkin mielessä välivuosi voi jollekin kevään abiturienteista olla hyvä vaihtoehto", professori Salmela-Aro sanoo.

Tulevaisuuden oppiminen ja osaaminen -akatemiaohjelman hankkeessa tutkittiin ensimmäistä kertaa sitä, miten välivuosi näkyy nuoren opiskelumotivaatiossa ja tulevalla koulutuspolulla. Tutkimus toteutettiin Suomessa FinEdu-pitkittäistutkimuksen avulla. Siinä nuoria on seurattu usean vuoden ajan lukioajoista eteenpäin. Samaan aikaan vastaavanlainen tutkimus toteutettiin yhteistyössä australialaistutkijoiden kanssa paikallisten nuorten keskuudessa.

"Välivuosi lukion ja jatko-opintojen välillä ei ole meidän tutkimustulostemme valossa haitallinen. Varsinkaan jos nuori pitää vain yhden välivuoden. Kun verrataan heitä niihin nuoriin, jotka jatkavat opintoihin suoraan lukiosta, välivuoden pitäneet saavat heidät nopeasti kiinni opintoinnostuksessa ja panostamisessa opintoihin", Katariina Salmela-Aro sanoo.

Sen sijaan jos välivuosia on useampi kuin yksi, nuorella saattaa olla enemmän hankaluuksia opinnoissa suoriutumisessa ja opiskelumotivaatiossa. "Monet nuoret jäävät siirtymävaiheessa aika yksin, mikä saattaa tehdä siirtymästä uuteen opiskeluvaiheeseen hyvin haastavan."

Tutkimustulosten mukaan ne nuoret, jotka siirtyvät jatko-opintoihin heti lukion jälkeen, ovat opiskeluissaan sisukkaampia ja tavoitteisiinsa sitoutuneempia kuin välivuoden pitäneet. Suoraan opiskelemaan siirtyneet myös uskoivat kykyihinsä saavuttaa tavoitteensa enemmän kuin välivuoden jälkeen opiskelemaan tulleet. Toisaalta he kokevat opiskelun ja opintotavoitteisiin pyrkimisen stressaavampana kuin välivuoden pitäneet opiskelijat.

"Tutkimustulosten mukaan näyttää lisäksi siltä, että välivuoden pitäneet opiskelijat ovat hivenen alttiimpia jättämään opinnot kesken myöhemmin kuin ne nuoret, jotka siirtyvät yliopistoon heti lukion jälkeen", professori Salmela-Aro sanoo.

Tutkimus on julkaistu Developmental Psychology -lehdessä:
I wish I had (not) taken a gap-year? The psychological and attainment outcomes of different post-school pathways.
Parker, Philip D.; Thoemmes, Felix; Duineveld, Jasper J.; Salmela-Aro, Katariina
Developmental Psychology, Vol 51(3), Mar 2015, 323-333. http://dx.doi.org/10.1037/a0038667 

Lisätietoja:

Professori Katariina Salmela-Aro, Cicero learning, Helsingin yliopisto ja Jyväskylän yliopisto, p. 050 4155283, katariina.salmela-aro (at) helsinki.fi


Suomen Akatemian viestintä
Riitta Tirronen
tiedotuspäällikkö
p. 029 533 5118
riitta.tirronen (at) aka.fi

Viimeksi muokattu 12.5.2015

Tietysti.fi on Suomen Akatemian sivusto, joka kertoo yleistajuisesti Akatemian rahoittamasta tutkimuksesta sekä tieteestä ja tutkimuksesta yleensä. Sivuille kootaan muun muassa tutkijahaastatteluita, tieteen yleisötapahtumia, tiedeuutisia ja tutkimuksesta kertovia taustajuttuja.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä

Suomen Akatemian viestintä
terhi.loukiainen@aka.fi

Lisätietoja Suomen Akatemiasta www.aka.fi