21.11.2018

Ihmetellen elinikäiseksi oppijaksi - Kide-tiedekerhot tarjoavat tutkimisen iloa ympäri maailmaa

Lapsi on ihmettelyn mestari. Uteliaisuuden herättää arkiset ihmetykset: kuorsaavatko kalat, voiko lintu lentää takaperin, miksei vesi imeydy meren pohjaan, voiko pahaan hajuun kuolla? Aikuisia nämä kysymykset saattavat toisinaan huvittaa, joskus jopa tuskastuttaa, mutta kyky kysyä on edellytys elinikäiselle oppimiselle. Tämän vuoksi on ensiarvoisen tärkeää vaalia lapsen luontaista uteliaisuutta ja auttaa lasta oppimaan, miten asioista voi ottaa selvää.

Tiedekasvatuksen eräänä tavoitteena on tukea edellytyksiä elinikäiseen oppimiseen sekä innostaa lapsia tieteen pariin (OKM, 2014). Tiedekasvatus koskee kaikkia tieteen aloja, mutta kun kyse on varhaiskasvatusikäisistä lapsista, on tarkoituksen mukaista lähestyä tiedekasvatusta hyvin konkreettisten tutkimusasetelmien kautta, joita tarjoavat etenkin kokeelliset luonnontieteet. Vahvan kiinnostuksen syntyminen edellyttää mahdollisuutta saada jo varhaislapsuudessa myönteisiä kokemuksia tieteen ja tutkivan toiminnan parissa. Näitä kokemuksia voidaan tarjota lapselle esimerkiksi tiedekerhojen kautta.

Tiede on leikin asia

Lapsi oppii leikin kautta – myös luonnontieteitä.  Tästä syystä Kide-tiedekerhoissa tiedettä lähestytään lapsen maailmasta käsin asettamalla tutkiminen osaksi valloittavaa tarinallista maailmaa nimeltä Supralaakso. Sen sijaan, että lapsi tulee vain tiedekerhoon, hän astuukin sisään suureen tiedeleikkiin, jossa lapsen kiinnostusta ympäristön ilmiöitä kohtaan tuetaan Supralaaksosta kertovien tarinoiden kautta. Tieteen maailmaan tutustutaan yhdessä tarinoiden tutkijaystävien kanssa. Tavallisesti Supralaakson sympaattinen robotti Hoseli on joutunut pulaan, josta selvitäkseen hän tarvitsee lasten apua.

      

”SHHH! Olkaa aivan hiljaa, sillä täällä Supralaaksossa tapahtuu kummia!

Heräsin äsken päivänokosiltani ja yö oli saapunut Supralaaksoon. Menin pihalleni päästelemään ylimääräiset öljyt, panin pihavalon päälle ja huomasin, että joku seuraa minua.

Laitoin lampun kiinni ja seuraaja katosi. Laitoin lampun takaisin päälle ja se ilmestyi takaisin näkyviin.

Seuraajani tuntomerkit:

  • Robotin muotoinen
  • Matkii minua
  • Itseäni hiukan pidempi ja littanampi
  • Aivan tumma
  • Kulkee maata pitkin
  • Seuraa kulkijaa 

Oletteko nähneet häntä?”

Tarinallisella lähestymistavalla ei pelkästään motivoida tutkimaan, vaan sen tärkeä tehtävä on viedä tiede lapselle tuttuun maailmaan. Kun tieteen ilmiöistä ja tutkimisen prosessista puhutaan tarinan kautta, lapselle voidaan tarjota raamit, joiden sisällä pienikin lapsi pystyy viestimään havainnoistaan ja päätelmistään sekä antamaan ilmiöille merkityksiä. Kun lapsella on mahdollisuus tarinoiden ja leikin kautta oppia nimeämään asioita ja käyttämään tieteeseen liittyviä käsitteitä tuetaan lapsen monilukutaitoa, joka on välttämätön taito tulevaisuudessa pärjäämiseen. 

Tutkimusperustainen innovaatio leviää ympäri maailmaa

Kide-tiedekerhot ovat syntyneet Helsingin yliopistossa tieteellisen tutkimuksen tuloksena (Vartiainen, 2016). Tutkimus leikillisen tiedekasvatuksen parissa jatkuu edelleen Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa Emil Aaltosen säätiön rahoittamassa tutkimusprojektissa. Suomessa 3 – 8 –vuotiaille suunnattuja Kide-kerhoja järjestetään tällä hetkellä 50 alueella Kide –franchising yrittäjien kautta. Tarinallinen ja leikkiin perustuva tiedekasvatusinnovaatio herättää myös ulkomailla valtavaa kiinnostusta. Malesiaan on avattu Kide-tiedekeskus ja kerhotoiminta alkaa Kiinassa ensin Pekingissä ja Nanjingissa. Neuvotteluja käydään usean tahon kanssa parasta aikaa.

  

Käytä kännykkää ja matkaa madonreikää pitkin Supralaaksoon!

Kide Science on kehittänyt suosituista tiedekerhoistaan myös digitaalisen tiedeseikkailun, jonka voi kokea mobiililaitteen kautta ajasta ja paikasta riippumatta. Kotien lisäksi digitaalinen tiedeseikkailu on erityisen sopiva tiedekasvatuksen tueksi varhaiskasvatukseen, sillä se pitää sisällään kaiken, mitä pedagogisesti laadukas leikillinen tiedekasvatus vaatii: lapsen motivoinnin tarinan kautta, selkeät videomuotoiset ohjeet sekä opettajalle ilmiöiden tieteelliset selitykset. Kaikki tämä on rikastettu maagisella ripauksella seikkailumieltä.

 www.kidescience.com

 Teksti: Jenni Vartiainen

Kuvat: Kide Science

 

 

Viimeksi muokattu 22.11.2018

Tietysti.fi on Suomen Akatemian sivusto, joka kertoo yleistajuisesti Akatemian rahoittamasta tutkimuksesta sekä tieteestä ja tutkimuksesta yleensä. Sivuille kootaan muun muassa tutkijahaastatteluita, tieteen yleisötapahtumia, tiedeuutisia ja tutkimuksesta kertovia taustajuttuja.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä

Suomen Akatemian viestintä
terhi.loukiainen@aka.fi

Lisätietoja Suomen Akatemiasta www.aka.fi