Tutkimusideat kaupan Selling your research ideas -seminaarissa

13.4.2016

Uusi energia ja Ohjelmoitavat materiaalit (OMA) -akatemiaohjelmien tutkijoilla oli huhtikuussa mahdollisuus osallistua seminaariin, jossa pohdittiin kuinka tutkija voi paremmin myydä tutkimustaan potentiaalisille rahoittajille. Käytännönläheisessä seminaarissa energiset kouluttajat, Langdonin veljekset Andy ja Steve, johdattivat seminaarin osallistujat esiintymistaitojen saloihin.

Osallistujat laativat keksityn tutkimusidean, jonka myyntipuhetta ja -tapaa hiottiin seminaarin ajan. Muille kaupattiin muun muassa koneoppimista hyödyntävää vanhusten valvontaan kehitettyä laitteistoa sekä palvelua, jolla asiakas voi seurata minkä energialähteen kautta hän saa käyttämänsä energian ja jonka kautta hän voisi vaikuttaa energiavalintoihinsa. Esitykset kehittyivät vaihe vaiheelta ja loppujen lopuksi ne olivat riittävän vakuuttavia sekä myyviä arvioitsijaraadeille.

Kysymys esityksen alkuun

Langdonin veljesten yksinkertaisillakin vinkeillä esityksiä saatiin muokattua parempaan kuosiin. Veljekset kumosivat heti alkuun yleisen esitysrutiinin: heidän mukaansa esitykset lopetetaan usein kysymällä ”onko vielä kysymyksiä?”, mutta he eivät suosittele tätä.

”Hyödyllisempää olisi kysyä itse jokin yksinkertainen kysymys kuulijoilta heti esityksen alkuun. Tällä tavoin otetaan selvää siitä, ketkä tietävät jo aiheesta etukäteen ja kuinka paljon aihe kiinnostaa. Kysymys voi olla yksinkertaisimmillaan jokin, millä aihe liitetään puhujien omiin kokemuksiin”, kertovat veljekset.

Lisäksi fyysinen olemus puhuessa on veljesten mukaan tärkeää.

”Pienet asiat vaikuttavat. Voi olla hyvä istua alas samalle tasolle kuulijoiden kanssa alkuun, jos heiltä kysyy aiheeseen herättävän kysymyksen. Itse esityksen alkaessa voi nousta ylös ja pitää esityksen seisaaltaan.”

Seminaarissa vieraillut teknologian siirtopäällikkö Panu Kuosmanen Aalto yliopistosta neuvoi myös hankkimaan mahdollisimman paljon kontakteja, kun uutta innovaatiota halutaan saada markkinoille.

”Suurin haaste on toteuttaa projektit niin, että niiden idea on loppujen lopuksi tarpeeksi kehittynyt, jotta se on valmis oikeaan toteutukseen”, kertoo Kuosmanen.

Luottamuksen rakentaminen tärkeää

Kouluttajat korostivat luottamuksen saamisen tärkeyttä myyntipuheen aikana.

”Luottamuksen rakentaminen voi tapahtua esimerkiksi kahvitauolla jutustellessa. Esityksen aikana voi myös luoda pienen lupauksen, jonka esityksen aikana toteuttaa.”

Vaikka faktat kertoisivat, että tuote tai idea on muita parempi, voi tunnepuoli kuitenkin merkitä enemmän tietyissä tilanteissa. Tämäkin on siis otettava esiintymisessä huomioon.

Seminaariin osallistunut Kimmo Kaunisto Tampereen teknillisestä yliopistosta oli tyytyväinen koulutukseen. Hänen mukaansa pienryhmissä keskustelu oli osallistujille helpompaa ja avoimempaa kuin perinteisessä seminaarissa.

”Seminaari antoi uusia ajatuksia haastattelutilanteita ja myös rahoitushakemuksia ajatellen. Kouluttajien tapa rentouttaa osallistujat hauskoilla videoilla ja rennolla asenteella toimi hienosti ja auttoi varmasti kaikkia osallistujia avaamaan keskustelua paremmin. Sain uusia ajatuksia siitä, miten teknisten faktojen takaa tuoda esiin myös ns. tunnepuoleen asioita, jotka lopulta voivat ratkaista hakemusten kohtalon, jos tekniset asiat ovat kaikilla tasavertaiset”, toteaa Kaunisto.

Videolla lisää osallistujien kommentteja seminaarista:

 

Teksti: Anna-Riikka Oravakangas
Kuvat ja video: Marjo Aaltomaa ja Anna-Riikka Oravakangas

Viimeksi muokattu 14.4.2016
Seuraa meitä:
FacebookSlideshareTwitterYoutube
VAIHDE 029 533 5000
KIRJAAMO 029 533 5049
FAKSI 029 533 5299
   
SÄHKÖPOSTI etunimi.sukunimi@aka.fi
AUKIOLO Arkisin 8.00-16.15
   
HENKILÖHAKU »
YHTEYSTIEDOT, LASKUTUS  JA
REKISTERISELOSTEET»
KYSYMYKSET JA PALAUTE »