Koulu-uupumus viivästyttää opintoja

Nuorten hyvin- ja pahoinvoinnin polut ovat tutkimuksen kohteena Pathways-hankkeessa, joka on  laaja kansainvälinen monitieteinen yhteistyöprojekti. Se on osa Suomen Akatemian Lasten ja nuorten hyvinvointi ja terveys  -tutkimusohjelmaa SKIDI-KIDS.

Hankkeessa tutkitaan kolmen keskeisen sosiaalisen tekijän – kodin, kavereiden ja koulun -  roolia nuorten hyvinvoinnin poluille koulutuksellisissa siirtymissä. Kaikki kolme ovat keskeisiä tekijöitä. Hankkeessa pyritään myös luomaan interventioita, joiden avulla voidaan ennaltaehkäistä nuorten uupumusta ja edesauttaa nuorten onnistuneita ja nopeita koulutuksellisia siirtymiä.

Suurin osa nuorista voi hyvin, mutta polarisaatio uhkaa nuoria. Tutkimusryhmän aiemmat tulokset osoittavat, että koulutukselliset nivelvaiheet ovat nuorten niin hyvin kuin pahoinvoinnin polkujenkin muutoksen aikaa. Joka kolmannen nuoren hyvinvointi muuttuu koulusiirtymässä. Koulu-uupumus lukiossa johtaa välivuosiin, joka on erityisesti suomalaiselle koulujärjestelmälle tyypillinen ilmiö.

Professori Katariina Salmela-Aron johtaman tutkimuksen mukaan niin negatiivinen kouluilmapiiri kuin kaveripiirin ja vanhempien uupumus ovat yhteydessä nuorten uupumukseen. Erityisesti hyvin menestyneiden nuorten ryhmät välttelevät uupuneiden nuorten ryhmiä. 

Lukiolaisten kouluinto puolestaan kantaa eteenpäin koulutuksellisissa siirtymissä ja johtaa nopeaan ja onnistuneeseen siirtymään yliopistoon. Tutkimuksen mukaan erityisesti tytöt kokevat koulussa riittämättömyyttä vaikka menestyvätkin, kun taas pojat kyynistyvät. Välivuosien sijaan nuoret tulisi saada nopeasti eteenpäin koulutuksellisissa siirtymissä ja välivuodet olisivat antoisampaa niin nuoren kuin suomalaisen yhteiskunnankin kannalta pitää opintoihin liittyvinä kansainvälisinä välivuosikokemuksina.

Nuoruudessa sosiaalisilla suhteilla on keskeinen merkitys niin hyvinvoinnin kuin koulutuksellisten polkujen kannalta. Kohti työelämää koulussa toteutettavassa ryhmäinterventiossa nuoret loivat omia onnistuneita koulutuksellisia pyrkimyksiä  ja kiinnittyivät niihin, sekä loivat keinoja miten selvitä mahdollisten vastoinkäymisten varalta koulutuksellisissa siirtymissä. Kohti työelämää Interventio myös vähensi riskiryhmien uupumusta.

Pathways-hankkeessa tutkitaan yhdessä kuuden maan eksperttien kanssa nuorten hvyvin- ja pahoinvoinnin polkuja ja koulutuksellisia siirtymiä sosiaalisessa kontekstissa. Suomalaisen aineiston muodostaa FinEdu pitkittäistutkimusaineisto, jota johtaa Katariina Salmela-Aro. Hankkeen maat eroavat kiinnostavasti koulutuksellisten järjestelmien, nuorten menestymisen ja nuorten hyvin- ja pahoinvoinnin suhteen. Olemme erityisesti kiinnostuneita nuorten hyvin- ja pahoinvoinnin polkujen muutoksista, eroista eri maissa ja niin sanotuista poikkeavista -off-diagonal- poluista.

Viimeksi muokattu 17.7.2015
Seuraa meitä:
FacebookSlideshareTwitterYoutube
VAIHDE 029 533 5000
KIRJAAMO 029 533 5049
FAKSI 029 533 5299
   
SÄHKÖPOSTI etunimi.sukunimi@aka.fi
AUKIOLO Arkisin 8.00-16.15
   
HENKILÖHAKU »
YHTEYSTIEDOT, LASKUTUS  JA
REKISTERISELOSTEET»
KYSYMYKSET JA PALAUTE »