Martti Mäntylä: Mitä Tesla kertoo teollisuuden digitaalisesta murroksesta?

28.1.2016
Maailmankuulu sähköautojen valmistaja Tesla Motors julkaisi hiljattain uuden painoksen autojensa ohjelmistosta. Se täydensi viime syksynä esiteltyä autopilottitoimintoa tuomalla tarjolle mahdollisuuden auton kutsumiseen *.

Kutsumisen idea on yksinkertainen: saapuessaan illalla kotipihalle kuljettaja nousee autosta ja antaa sille komennon vaikkapa kännykällä, jolloin auto ajelee itsekseen autotallin ovelle, komentaa sen aukenemaan, ajaa sisään ja sammuttaa itsensä. Aamulla kuljettaja voi astua ulos kotiovesta ja kutsua auton paikalle, jolloin se tekee vastaavat toimet päinvastaisessa järjestyksessä.

Onko tämä hyödyllinen toiminto? Sen ratkaisee jokainen Teslan käyttäjä itse. Voisin kuvitella, että Suomen olosuhteissa kutsuminen jättää vielä toivomisen varaa, kun Tesla ei sentään osaa aurata lunta autotallin edestä. En ole myöskään varma, osaako Tesla liittää itseään autotallin laturiin ilman kuljettajan avustusta.

Tässä vaiheessa kyse kuitenkin on ns. beta-toiminnosta, jolla Tesla esittelee autopilotin tarjoamia mahdollisuuksia asiakkailleen ja kerää heiltä tietoa toiminnon soveltamisesta. Tesla saattaa ennen pitkää laajentaa toimintoa siten, että auto osaa ajaa itsekseen työpaikan parkkihallin vapaana olevaan ruutuun ja palata sieltä ulko-ovelle. Silloin kuljettajat vapautuisivat ahtaisiin parkkiruutuihin sovittautumisen vaivasta. On helppo kuvitella yhä houkuttelevampia versioita samasta teemasta.

Tesla muistuttaa enemmän kännykkää kuin autoa

Miksi valitsin tämän tulokulman blogikirjoitukselle, jonka tavoitteena on valottaa Teollisuuden digitaalinen murros –konsortion edessä olevia tutkimushaasteita? Mitä Tesla kertoo teollisuuden digitaalisesta murroksesta?

Tesla ei ole vain neljän pyörän varassa moottorin voimalla kulkeva metallista, muovista ja muista materiaaleista rakennettu fyysinen laite, vaan se koostuu yhtä lailla ohjelmistosta.

Tuotteena Tesla muistuttaakin enemmän kännykkää kuin traditionaalista autoa: kuten kännykätkin, auto itse on vain alusta ohjelmistolle, jonka ominaisuudet suurelta osalta tuottavat auton omistajan kokeman arvon. Kännykän käyttäjät ovat jo tottuneet siihen, että heidän käyttämänsä laite muuttuu ohjelmistopäivitysten kautta, ja että he itsekin voivat muokata sitä asentamalla siihen appseja. Muistatteko vielä? Kymmenisen vuotta sitten tuokin oli utopiaa.

Tesla-kertomuksen toinen murroksellinen elementti avautuu Teslan ja sen asiakkaan välisen suhteen uudelleenmuotoutumisesta.

Traditionaalisesti tuotteen valmistaja ja sen käyttäjä kohtaavat vain hetkellisesti tai välikäsien kautta: menen kauppaan, ostan tuotteen ja alan käyttää sitä. Tuotteen valmistaja saa tietoa sen todellisesta käytöstä vain jos valitan huonoista kokemuksista tai markkinatutkimuksen menetelmien avulla.

Teslan kohdalla tilanne on aivan toinen. Kaikki, mitä ajaja tekee Teslansa kanssa, voidaan havaita, muotoilla dataksi ja toimittaa valmistajalle analysointia ja korjaavien tai lisää arvoa tuottavien toimenpiteiden suunnittelua varten. Näin muodostuva tieto on ajantasaista ja kattavaa. Koska auton tarkka sijainti on tiedossa, suoraan siitä koottu tieto voidaan yhdistää muuhun paikallisia olosuhteita koskevaan tietoon, kuten tietä kuvaava karttatieto, säätila ja liikennetiedot.

Kuulen jo korvissani vastaväitteen: Tesla on Tesla, ja suomalainen teollisuus tuottaa ihan toisenlaisia tuotteita. En kuitenkaan ole varma tuon argumentoinnin pitävyydestä, enkä varsinkaan haluaisi laittaa minkään teollisen yrityksen tulevaisuutta likoon sen varaan.

Uskon itse, että tulevien vuosien aikana moni suomalainen teollisuusyritys löytää itsensä tilanteesta, joissa myös niiden olisi omaksuttava Teslan kaltaisia toimintatapoja menestyäkseen. Mitä ne ovat, kunkin yrityksen omaan tilanteeseen sovitettuina? Miten muutos heijastuu asiakkaisiin ja kumppaneihin? Miten se muokkaa työtä ja kuluttamista? Mitä Suomi yhteiskuntana voi tehdä, jotta muutos onnistuu? Siinä Teollisuuden digitaalinen murros -hankkeelle kuuluvia kysymyksiä!

*) https://www.teslamotors.com/fi_FI/blog/summon-your-tesla-your-phone  


Osallistu keskusteluun!

Twitter @digimurros
LinkedIn ryhmä: Digital Disruption of Industry
http://ddi.aalto.fi

Blogeja 2016

Viimeksi muokattu 28.1.2016
Seuraa meitä:
FacebookSlideshareTwitterYoutube
VAIHDE 029 533 5000
KIRJAAMO 029 533 5049
FAKSI 029 533 5299
   
SÄHKÖPOSTI etunimi.sukunimi@aka.fi
AUKIOLO Arkisin 8.00-16.15
   
HENKILÖHAKU »
YHTEYSTIEDOT, LASKUTUS  JA
REKISTERISELOSTEET»
KYSYMYKSET JA PALAUTE »