Vanhempien vaikutus nuorten hyvinvointiin vielä odotettua suurempaa

12.10.2017

Tuoreen tutkimuksen mukaan se, että vanhemmat tukevat nuorten autonomiaa, edistää nuorten hyvinvointia kaikissa keskeisissä koulusiirtymissä: siirryttäessä alakoulusta yläkouluun, peruskoulusta toiselle asteelle ja lukiosta yliopistoon. Professori Katariina Salmela-Aron mukaan äitien ja isien nuorten autonomian tukeminen ehkäisi nuorten masennusta kaikissa kolmessa siirtymässä ja lisäsi nuorten itsearvostusta kahdessa jälkimmäisessä siirtymässä. Tutkimus on tehty Suomen Akatemian rahoituksella.

Tuloksen merkityksellisyys lisääntyi nuoren iän mukana. ”Aiemmin on ajateltu, että vanhemmilla on tärkeä merkitys vain lapsuudessa, mutta tämä tutkimus osoittaa vanhempien tärkeyden nuoruudessa ja vielä nuoressa aikuisuudessa”, toteaa Salmela-Aro.

Pitkään on korostettu vain itsesäätelyn merkitystä hyvinvoinnille ja elämässä menestymiselle. Uusien tulosten mukaan ihmiset kuitenkin säätelevät toistensa hyvinvointia vahvasti yhdessä ja vastavuoroisesti. Vanhemmuus vaikuttaa nuorten hyvinvointiin, mutta nuoren hyvinvointi vaikuttaa myös vanhemmuuteen. Nuoret vaikuttavat itse aiempaa ajateltua enemmän siihen, miten vanhemmat heitä tukevat: kun nuori alkaa voida huonosti, vanhemmat vähentävät autonomian tukea.

”Nuoren hyvinvoinnin kannalta olisi kuitenkin tärkeää, että vanhemmat tukisivat tällöin nuorta entistä enemmän, koska autonomian tukemisen on todettu laskevan masennusta”, Salmela-Aro painottaa.

Tutkimus toteutettiin Suomen Akatemian rahoittaman Tulevaisuuden oppiminen ja osaaminen -akatemiaohjelman LEAD-hankkeen ja Ihmisen mieli -akatemiaohjelman Mind the Gap -pitkittäistutkimuksen avulla. Yleensä vastaavat tutkimukset on tehty poikkileikkaustutkimuksina. Tutkimukseen osallistui noin 2000 suomalaisnuorta, joiden koulutuksellisia polkuja ja hyvinvointia tutkijat selvittivät kaikissa koulutuksellisissa siirtymissä.

Henkilökuva: Kari Likonen
Pääkuva: Pond5.com

Suomen Akatemian viestintä
tiedottaja Terhi Loukiainen
p. 029 5335 068
terhi.loukiainen@aka.fi

Lisätietoja

Tutkimus on julkaistu Developmental Psychology -lehdessä: Duineveld J., Parker P., Ryan R., Ciarrochi J. & Salmela-Aro, K. The link between perceived maternal and paternal autonomy support and adolescent well-being actross three major educational transitions. Developmental Psychology (2017). http://psycnet.apa.org/record/2017-34938-001?doi=1

Professori Katariina Salmela-Aro, Helsingin yliopisto ja Jyväskylän yliopisto, katariina.salmela-aro@helsinki.fi, p. 050 415 5283

Viimeksi muokattu 12.10.2017
Seuraa meitä:
FacebookSlideshareTwitterYoutube
VAIHDE 029 533 5000
KIRJAAMO 029 533 5049
FAKSI 029 533 5299
   
SÄHKÖPOSTI etunimi.sukunimi@aka.fi
AUKIOLO Arkisin 8.00-16.15
   
HENKILÖHAKU »
YHTEYSTIEDOT, LASKUTUS  JA
REKISTERISELOSTEET»
KYSYMYKSET JA PALAUTE »