Heikki Lyytinen UNESCO-professoriksi

9.2.2015

Yhdistyneiden kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö on solminut Jyväskylän yliopiston kanssa nelivuotisen UNESCO oppituoli-sopimuksen teemalla "Lukutaito kuuluu kaikille". Kehitysneuropsykologian professori Heikki Lyytinen on nimetty hoitamaan tehtävää UNESCO professorina, ja tehtäväkokonaisuutta koordinoi yliopiston Agora Center. Unesco-professorin päätehtävänä on tutkitusti tehokkaan lukutaidon opetuksen maailmanlaajuinen edistäminen internetiä ja mobiiliteknologiaa hyödyntämällä.

– Tavoitteenamme on vähentää oppimisvaikeuksia tarjoamalla ennakoivaa tukea kaikille lapsille omassa luonnollisessa koulu- ja kotiympäristössään. Lukemaan oppimisen tukemiseen kehittämämme GraphoGame-oppimisympäristö on osoittautunut merkittäväksi apukeinoksi myös maailman köyhimmissä maissa, Heikki Lyytinen kertoo.

– Maailmassa on yli 250 miljoonaa lukutaidotonta lasta, joista noin puolet eivät ole oppineet lukemaan, vaikka ovat käyneet koulussa monta vuotta. Yksi syy tähän on vähäinen lukutaidon tieteellinen tutkimus Afrikassa. Toimivaa koulujärjestelmää on vaikea kehittää ilman tieteellistä tietoa, siksi afrikkalaisten tieteentekijöiden tukeminen on olennainen osa nyt käynnistynyttä UNESCO-yhteistyötä, Lyytinen summaa.

Käynnistynyt UNESCO:n ja Jyväskylän yliopiston yhteistyö tukee lasten oikeutta oppia omalla äidinkielellään. Erityisesti Afrikassa suuri osa lapsista joutuu edelleen opettelemaan lukemaan vieraalla kielellä.

Lukutaitomateriaalin tarjoaminen verkko- ja mobiilisovellusten kautta afrikkalaisille opettajille, vanhemmille ja lapsille on uudenlainen mahdollisuus tukea lukutaidon oppimista. GraphoGame-pelit kehitetään yhdessä paikallisten kieliasiantuntijoiden kanssa ja oppimisympäristön tehokkuus testataan jokaisessa maassa vertailututkimuksella. GraphoGame-oppimisympäristöjen kehittäminen tarjoaa mahdollisuuden tieteelliseen kouluttautumiseen.

Ensimmäiset afrikkalaiset GraphoGame-verkoston tohtorikoulutettavat väittelivät elokuussa 2014. Lukutaidon asiantuntijoina heillä on mahdollisuus vaikuttaa oman maansa opetusjärjestelmän kehittämiseen. Esimerkiksi Sambiassa GraphoGame-oppimisympäristöä voi käyttää opettajien täydennyskoulutuksessa. Apu tulee tarpeeseen, sillä useimmat sambialaiset opettajat eivät ole koskaan saaneet koulutusta lukutaidon opettamisen menetelmistä. Tällä tavoin suomalainen oppimispeli voi auttaa maailman köyhimpiä lapsia parempaan elämään.

Tulevaisuudessa GraphoGame-palvelut voisivat olla maailmanlaajuisessa jakelussa samaan tapaan kuin suomenkielinen Ekapeli on käytettävissä Suomen opetus- ja kulttuuriministeriön tukeman www.lukimat.fi -verkkopalvelun kautta. Vaikka tavoite on korkealla, professori Heikki Lyytinen on vakuuttunut, että se on mahdollista toteuttaa tiedeyhteisöjen, kansalaisjärjestöjen ja yksityissektorin yhteistyönä. 

Muitakin haasteita riittää:

– Lukutaidon perusteiden jatkoksi tarvitaan tukitoimunescoia myös luetun ymmärtämisen opettamiseksi. Tämä on se lopullinen tavoite, että kaikki oppisivat lukemaan sujuvasti ja ymmärryksellä, ja mieluiten omalla äidinkielellään. Suomalainen lukutaidon opetus on maailman huippua. Mobiiliteknologian avulla se on mahdollista tarjota kaikille maailman lapsille, Heikki Lyytinen vakuuttaa.

Kansainvälistä lukutaito kuuluu kaikille -toimintaa voi seurata osoitteessawww.jyu.fi/unescochair.

Lähde: Jyväskylän yliopiston tiedote

Viimeksi muokattu 15.4.2015
Seuraa meitä:
FacebookSlideshareTwitterYoutube
VAIHDE 029 533 5000
KIRJAAMO 029 533 5049
FAKSI 029 533 5299
   
SÄHKÖPOSTI etunimi.sukunimi@aka.fi
AUKIOLO Arkisin 8.00-16.15
   
HENKILÖHAKU »
YHTEYSTIEDOT, LASKUTUS  JA
REKISTERISELOSTEET»
KYSYMYKSET JA PALAUTE »